Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Aldri sett vampyr film før jeg :P

"La den rette komme inn" er det det filmen het? Hva handler den om?

Gratulerer Mierin, er jeg invitert i bryllupet?
Som vann til tørst strupe
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Skal du se en vampyrfilm se enten "La den rette komme inn" (en svensk vampyrroman, filmatisert i fjor, som beskrives som en sosialrealistisk vampyrroman. Handler om en gutt som har det tøft og får en litt spesiell venninne....), eller Noseferatu, en tysk stumfilm fra tidlig 1920-tall, også den (som den filmen Mierin snakker om "Bram Stokers Dracula") er basert på Bram Stokers bok "Dracula", skrevet på 1800tallet. Ikke la deg skremme at det er en stumfilm, tysk sådan, fra 1922, den er vanvittig skummel, Max Schreck er glimrende som Dracula, og spiller Gary Oldman langt ut på sidelinjen.

Skal du ha en litt lettere og ganske så morsom vampyrfilm anbefaler jeg "The fearless Vampirekillers" ("Dance of the Vampires") av Roman Podalski, enda en innertier av herr Podalski!
Manbearpig
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Hvis du derimot vil se en mindre bra vampyrfilm kan du se Van Helsing... Den er skikkelig dårlig. Selv om jeg er litt småforelsket i Dracula i den filmen også.
lolzi
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Men i La den rette komme inn er det da ikke den "forbudte"/ "umulige" kjærligheten mellom menneske og vampyr som er problemet. I den filmen er kjærligheten mellom de to mer som løsningen på problemene. Og det er nettopp det som gjør den filmen så utrolig vakker.

Jeg tror nok det er den mest geniale blandingen av groteskt og nydelig jeg har sett i hele mitt liv.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Jeg sa heller aldri at La den rette komme inn handla om det, men at det er et, så vidt jeg vet, gjennomgangstema i vampyrfilmer
Manbearpig
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Ja, det er sant, du sa jo ikke det. Jeg burde vel skrevet det på en annen måte. Jeg mente bare at La den rette komme inn er en litt utradisjonell vampyrfilm, og at det er derfor den er så genial.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Æ har vært og sett Valkyrie. Så ikke så mye til den frykta propagandaen alle har vært så redde for da :lol:

Noen andre som har sett den? Andre som synes den var en smule treig?

Men for all del, grei underholdning og i det store og det hele en helt grei film :)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Slenger inn en kommentar om Watchmen, som jeg var og så på mandag. En god film, kunne ha vært en del bedre, men kunne også vært ekstremt mye dårligere. Anbefales, også for de som ikke har lest tegneserien
Manbearpig
Ulvebror
Soldat
Soldat
Posts: 31
Joined: Fri Feb 27, 2009 11:43
Location: Voss

Post by Ulvebror »

van Helsing er jo genial!
Dragen er gjenfødt!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Noen som har sett Gran Torino? Hvis ikke, se den!

Filmen er helt genial, jeg vil tro det er den beste filmen jeg noen gang har sett. Men for all del ikke les noe om den, eller se en trailer, det tror jeg kan ødelegge mye!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Då går eg ut frå at det er håplaust å spørje etter noko handling, regissør, eller kvar den er å finne?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Den er av og med Clint Eastwood.

Hvis jeg sier noe om handlingen så spoiler jeg.

edit: Uhm, den kommer ikke ut i Norge før 27. mars :roll: Jeg så den på kino i Skottland. Anbefaler dere å holde dere unna kino, så de ikke kan vise traileren, den spoiler til de grader!

Jeg skjønner ikke at filmbransjen våger å klage på at folk laster ned filmer, for denne ligger allerede ute i DVD-screener hvis noen vil se...
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Så filmen "Men som hatar kvinnor" på Lørdag. er hverken imponert eller skuffet. Men dette var en film som man heller burde kjøpe eller leie på dvd enn å bruke kino'en på.

Hadde store forventninger etter at jeg har blitt frelst av bøkene. Og det er en film som passer til bøkene, med en del latterlige øyeblikk, og en god del helt groteske deler. Men den store kino-filmen er det ikke. Den hadde vært en skuffelse hadde det ikke vært for hvordan rollen Lisbeth Salander ble spilt.

Ellers har flere av de kvinnelige andmelderne anklaget rollen til Mikael Blomkvist for " Han har blitt forvandlet til en bamsemann". Men for min del er han akkuratt slik som jeg har sett ham for meg i bøkene.

Men har man lest boka anbeflaer jeg å se filme, om enn ikke på kino. Den er utrolig godt filmatisert i forhold til boka. Og alt blir veldig virkelig.

En god film, men ikke en kinofilm.
Som vann til tørst strupe
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Jeg synes det var en svært fin kino-opplevelse også, jeg. Akkurat passe spennende, drivende, morsom og grotesk. Av og til var det så fælt at jeg fikk vondt i magen, og av og til var det bare herlig spennende og uforutsigbart. Jeg likte filmen godt. Men så har jeg ikke lest noen av bøkene heller. Den var kanskje litt enkel noen ganger, for det må da være grenser for hva man kan finne ut med datahacking, må det ikke? Men Noomi Rapace var jo veldig god, da.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Jeg syns den var litt vel mørk, var det virkelig nødvendig med alle disse voldtektene?
Post Reply