Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Puh. Beklager at jeg har vært så mye borte, men nå er fire eksamener endelig overstått! Med en sekser i historie som avslutning ;)
...Tenk, jeg er ferdig på vgs. Føles veldig rart.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Det kjennest rart at eg er ferdig på VGS, og det har eg vore i sju år no. :(
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Hohoho, ja.

Men du skal studere, Lily? Hva skal studeres?

Og lykke til med å av-lære alt du lærte på vgs i møte med den virkelige verden (og universiteter)! :D
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Har ikke bestemt meg ennå. Så jeg har et friår, og planen var egentlig å spare opp penger. Noe som selvfølgelig ikke kommer til å skje, men jeg liker å fortelle meg selv det ;)

Takk! Ja, ting blir nok temmelig annerledes fra nå av...
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Jeg vil da råde deg til å finne en jobb så fort som mulig, prøve å leve på under 6700 (tror det er ca det man får i studielån per måned) i måneden for å øve på studenttilværelsen, og så dra ut på reise et eller annet sted etter jul :) Jeg tok et friår og bodde i Costa Rica fem måneder før jeg jobba litt og sparte opp littegranne pæing, og synes det var en veldig god idé. Livserfaring, arbeidserfaring og nesten pengeoverskudd. Nesten :P

Hvis du bor sånn at det er mulig å gjøre det vil jeg også anbefale å snike seg inn og være med på noen forelesninger av ting som virker interessante. Det er hvertfall fullt mulig på UiO, for det er veldig åpent og ingen sjekker hvem som er og ikke er tilstede :P
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Dro du bare til Costa Rica, eller var du på språkreise? Jeg har lyst til å gjøre noe lignende ti neste år skjønner du, og lurer litt på hvordan du gikk frem. Hva gjorde du der, og kunne du språket fra før av?
lolzi
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Lieungh wrote:Jeg vil da råde deg til å finne en jobb så fort som mulig, prøve å leve på under 6700 (tror det er ca det man får i studielån per måned) i måneden for å øve på studenttilværelsen, og så dra ut på reise et eller annet sted etter jul :) Jeg tok et friår og bodde i Costa Rica fem måneder før jeg jobba litt og sparte opp littegranne pæing, og synes det var en veldig god idé. Livserfaring, arbeidserfaring og nesten pengeoverskudd. Nesten :P

Hvis du bor sånn at det er mulig å gjøre det vil jeg også anbefale å snike seg inn og være med på noen forelesninger av ting som virker interessante. Det er hvertfall fullt mulig på UiO, for det er veldig åpent og ingen sjekker hvem som er og ikke er tilstede :P
Takk for rådene :D tja, nå har jeg lånt penger av foreldrene mine til ferie, så det blir nok minimalt med reising. Selv om jeg har lyst til USA for å besøke en tidligere utvekslingsstudent. Det er en veldig god idé å øve seg på studentlivet, tror jeg.

Når det kommer til interessante forelesninger.... Det er en grunn til at jeg ikke skal studere videre i Molde :P Men vi får se!
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Mierin Eronaile wrote:Dro du bare til Costa Rica, eller var du på språkreise? Jeg har lyst til å gjøre noe lignende ti neste år skjønner du, og lurer litt på hvordan du gikk frem. Hva gjorde du der, og kunne du språket fra før av?
Hmm, njei. Jeg dro til Latin-Amerika (i stedet for Afrika, som jeg egentlig hadde mer lyst til) fordi jeg hadde spansk C-språk på videregående, men det var mest for å komme meg ut av Norge og gjøre noe annerledes.
Jeg tok en snarvei og dro på et program med AFS som heter 18+, hvor ideen er at du drar et sted og bor i en vertsfamilie og jobber frivillig et eller annet sted de finner til deg. Jeg tror ikke de har det programmet lenger, siden det ikke fungerte så alt for bra, men det kan være en idé å finne noe som ligner. I det minste finne en vertsfamilie, for det kan kanskje være litt vanskelig hvis man ikke har kontakter fra før. Hvis du vil til Costa Rica og jobbe frivillig noe sted kan jeg prøve å finne fram til noen ting for deg, men andre land har jeg ikke så god greie på. Men det er mye som finnes på internett, så det er bare å lete :P

Det som var kjempeviktig for oppholdet mitt der, og som det hadde vært kjipt å være uten, er at jeg gjennom jobben fikk gode venner blant lokalbefolkningen som jeg kunne bli med på ting og lære masse av. Før AFS sendte oss avgårde til vertsfamiliene hadde vi også et ti dagers intensivt språkkurs, hvor jeg lærte ca like mye som jeg hadde gjort i løpet av de tre årene på vgs. Deretter må man hoppe i det og prøve å lære fort... Jeg kunne kommunisere greit i løpet av ca tre måneder, og rett før jeg dro hadde jeg få problemer med å snakke vanlig med folk og prate og forklare rundt ordene jeg ikke kan. Sååå, oppsummert vil jeg si det er en fordel å ha et visst grunnlag (språkkurs på en CD eller noe sånt i løpet av en sommer kan være nok) for språket, og det er greit å ha en eller to personer som snakker engelsk i nærheten de første månedene, men man lærer fort.
Hmm, ja. Snakk til meg på msn eller send en pm hvis du vil ha hjelp med leting :P Jeg er litt boms i sommer, så har tid til å hjelpe litt.

Lily: Kom deg vekk fra Molde, ja :P Bylivet er fantastisk så lenge man bor ved en park og ikke får panikk ;)
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Jeg skal finne meg et sted å bo i Trondheim til høsten.
Det er en stor by, mange steder å lete.

Og jeg får ikke til noe som helst. Jeg trenger hjelp! Har noen gode råd til hvordan man skal få seg et tak over hodet?
Pretty please?
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Faile har vel bodd litt forskjellige steder i bartebyen, så får du tak i henne så har hun helt sikkert peiling.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Takk :)
Da må Faile spores opp! Faaaaile?
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

hybel.no... Er da bare å hoppe i det. Send mails, ring, dukk opp på visninger. Og ta gjerne til takke med litt lavere standard i starten. Kom deg til Trondheim og finn deg et sted å bo, ikke vær kravstor, så kan du heller flytte videre etter hvert. Folk har fort for store forventninger når de flytter til byer.

Nå vet jeg ikke om du har bodd som student i en større by for del selv før, men dette er vel ganske så standardtips til (nye) studenter i ny by
Manbearpig
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Asphyxiate wrote:hybel.no... Er da bare å hoppe i det. Send mails, ring, dukk opp på visninger. Og ta gjerne til takke med litt lavere standard i starten. Kom deg til Trondheim og finn deg et sted å bo, ikke vær kravstor, så kan du heller flytte videre etter hvert. Folk har fort for store forventninger når de flytter til byer.

Nå vet jeg ikke om du har bodd som student i en større by for del selv før, men dette er vel ganske så standardtips til (nye) studenter i ny by
Prøver hardt ;) Nå er jeg så negativ at det skal ganske mye til å ha for høye forventninger.... Takk skal du ha :)
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Vil bare skryte litt: Nå skal jeg snøre på meg skoene og dra ned på Blindern og levere masteoppgaven... Skal bli deilig
Manbearpig
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Gratulerer! Hva skrev du om?

Har selv en måned igjen.
Post Reply