Studentliv og skole

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Så de har fjernet obligatorisk nynorskeksamen? Synd, på en eller annen måte klarte skolen å egge en viss forkjærlighet for nynorsk - ble liksom så mye mer poetisk når man skrev på nynorsk enn bokmål, vet ikke hvorfor. Alikevel er det ikke så synd, ihvertfall ikke for østlandet hvor det vel etter hvert ble ansett som et herk med nynorsk og så mye klager mot det, er bare dumt å fortsette med noe obligatorisk så mange er i mot.

Over til noe annet. Sitter og uroer meg over hvor lite tid jeg egentlig har brukt og bruker på bacheloroppgaven min. Gjorde en liten innsats til førsteutkastet til midten av mars og hadde knapt gjort noe før jeg startet igjen her om dagen. Planen var å virkelig svette nå, er tross alt 1 1/2 uke til innleveringsfristen (nå, 2 uker her om dagen), men gjør egentlig ikke så mye. Føler at jeg burde gjøre mer, men når jeg begynner så er det egentlig ikke så mye mer å gjøre. Ting gjøres på svært kort tid. Så: Burde jeg skjerpe meg og jobbe mer om jeg så må tvinge meg selv, eller skal jeg surfe på følelsen av at jeg har ting sånn nogenlunde under kontroll?
Manbearpig
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Hm. Det kommer jo litt ann på hvor mye kontroll du faktisk har, og hva oppgava skal dreie seg om. Kompisen min hadde noe om Iran og Atomvåpen og forhold til resten av verden og slikt. Tror ikke han brukte mer enn tre fire dager på å skrive den. Men det gjennstår jo å se hvordan tilbakemeldinga på den blir også da :P

Jeg har også litt blanda følelser om at de har gjort nynorsken til trekkfag. Greit, jeg har aldri vært god i nynorsk, har voldtatt den hardt og ofte, men jeg prøvde hvertfall. Og selvom jeg ikke er noe flink til å skrive det, så er jeg veldig glad i å lese bøker på nynorsk. (Og en post på nynorsk ser automatisk mye smartere og mer gjennomtenkt ut enn en med tilsvarende innhold på bokmål :wink: ) Også ser facebook mye koseligere ut slik ^^
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

zomg, har du også Fjasbok på nynorsk? Jeg synes det er helt fantastisk søtt og hyggelig å ha det på nynorsk. Jeg blir så nasjonalromantisk og glad av det.

Men, på tross av at jeg synes nynorsk er bedre og penere enn bokmål, er jeg egentlig glad for at det har blitt trekkfag. Jeg er egentlig for gradvis tilnærming og etterhvert samnorsk, men det kommer vel ikke til å skje. Men folk burde konsentrere seg om å virkelig mestre hovedmål i stedet for å surre rundt med sidemål som bare er irriterende (selv om det er viktig å ha en viss beherskelse og forståelse av det også).
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Nynorsk er helt ok, ligger på en 4 der da, ikke dårlig og ikke bra heller kan man si, men er greit når du ikke bruker ordbok :P Obligatorisk....ett fett for meg egentlig, men hvis det er slik at den ikke er obligatorisk lenger (noe den sikkert ikke er? Stol på meg, følger ikke med i slikt) å komme opp i nynorsk, er det nok av folk jeg kjenner som gleder seg over det (så godt som alle.)

Uff og huff, sitter nå da hele denne langhelga og regner nesten kun matte, matte og atter matte. Selvfølgelig gjør jeg det ikke så langt utover kveldene, men poenget er jo at du ikke får sett særlig til venner. Grunnen til at jeg gjør dette? Oppkommende mattetest, slutt test faktisk. So yeah. Og jeg vil jo øve i tilfelle jeg kommer opp i matte muntlig av alle...!##
Hva er nå poenget med å kunne komme opp i matte muntlig? Skriftlig er jo flabbers det, men muntlig føler jeg er å dra den litt i snora.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ceres wrote:
Asphyxiate wrote: (...) dette korrelerer dårlig med det terje sa om historikere og tekstkunnskap.
Hvordan har det seg at historikere har kompetanse på dette feltet Terje? Ble bare litt nysgjerrig!
Jeg sa ikke "historikere" (håper jeg da inderlig; særlig litteraturvitermasterne i omgangskretsen min kan komme til å bli voldelige hvis de får høre at jeg har sagt noe sånt), men "humaniorastudenter", og at jeg refererte til masterstudenter som har kommet LANGT i arbeidet med masteroppgaven.

Før jeg gir meg i kast med et forsøk på å forklare dette, må jeg komme med en liten metoderelatert klargjøring: Dette er i hovedsak baster på anekdotisk bevis. Klart, instituttfolka sier jo sånt på rekrutteringsmøtene all the fucking time, men jeg stoler ikke på folk som selger noe. Utsagnet mitt var dermed basert på samtaler og erfaringer med det drøye halve dusinet med ferdige humanistiske masterstudenter jeg kjenner. Alle sammen er imidlertid toppstudenter, så det er en viss skjevfordeling som gjør at jeg kvier meg for å gjenta det noe bombastiske utsagnet mitt fra et par poster siden.

Dernest vil jeg bemerke at mine erfaringer utelukkende omfatter litteratur-, språk- og historiestudenter. Litteratur- og historiestudentene arbeider jo stort sett bare med tekst, og er dermed litt selvforklarende, mens språkstudentene kanskje arbeider med mer statistiske og/eller enklere redusertbare/generaliserbare, men likevel tross alt er SPRÅKstudenter, og dermed som regel har en viss forståelse for tekster.

Uansett, der har jeg vel egentlig kokt inn forklaringa mi i den alt for lange innledninga mi. :P Men jeg kan gjenta og utdype den. Det er tross alt få ting jeg liker bedre enn å høre min egen stemme.

Studenter innenfor humaniora har skrift som hovedkilde til empirien sin. Da for eksempel min kamerat Håvard skulle skrive om Bevegelsen Moralsk Opprustning og dens betydning for den tidlige europeiske integrasjonen, måtte han reise til Sveits og England for å finne, organisere og lese seg gjennom arkivene til bevegelsen. I lesningen måtte han dessuten være oppmerksom på visse nøkkelfraser og -ord, som kunne gi ham hint om hva slags tanker som lå bak det forfatteren hadde skrevet -- tekst er jo som regel litt som isfjell; mye morsomt skjer under overflaten. Samtidig måtta han lese de publiserte memoarene til sentrale tyske og franske politikere fra den umiddelbare etterkrigstida, som Adenauer og Schumann, og se om han fant avslørende formuleringer der. Dette var en særskilt vanskelig oppgave, ja, nesten umulig (og var trolig et viktig bidrag til at han fikk C på masteren, til tross for det fantastiske kildearbeidet han hadde lagt ned), da Bevegelsen Moralsk Opprustning var en veldig konservativ kristen bevegelse, som det utover 60-tallet kanskje ikke var veldig opulært for politikere å bli assossiert med.

Da han var ferdig med dette arbeidet mått han gå i gang med å sette alle bitene sammen, til en tekst der han i relativt kort form (100 sider er vel begrensningen på nå) skulle legge frem det han hadde funnet, gi bakgrunn for det, og argumentere for eller mot funnenes betydning.

I absolutt hele dette prosjektet var arbeid med tekst hele tiden det absolutt viktigste aspektet. Vudering av kilder, lesing av kilder, parafrasering av kilder, argumentasjon, tekststruktur -- alt for å bygge en retorisk tilfredsstillende og potensielt overbevisende og ikke minst sammengengende tekst.

Hvis vi imiderltid går litt bak dette noe overfladiske forklaringsnivået, og heller kikker på det epistemologiske problemene knyttet til humaniora, blir det desto klarere hvorfor de aller fleste studentene blir ekstremt gode til å lese og skrive tekster. Ikke bare er tekster for de fleste av oss det eneste mediet vi har til stoffet vi studerer; i og med at lengre tekster i all hovedsak er så multivalente at du kan lese nesten hva som helst ut av den, krever en overbevisende tolkning at du er i stand til å lese med disiplin. Du må finne kjernen i tekster, påvise hvordan den utvikles gjennom dem, sette det opp mot andre tekster, vurdere digresjoner, og så videre og så videre ad nauseum. Klarer du ikke dette, vil det du har å si antakeligvis bli avvist, da få vil akseptere at du har klart å gripe noe vesentlig. For å si noe om virkeligheten må du altså innenfor de fleste humanistiske fag være svært so kompetent i din omgang med språk.

I tillegg, på et mer banalt nivå, kommer det at når du sitter i et år og stirrer på et worddokument, så blir du til slutt litt tullete, og kan bli veldig opphengt i setningsstruktur og ordbruk og slikt. I alle fall tre masterstudenter har fortalt meg at de i de siste ukene av masteroppgaveskrivinga ofte tok seg selv i å ha brukt opptil en halvtime på en SMS, fordi de ville være sikre på at språket var tilnærmet perfekt...


Så: Burde jeg skjerpe meg og jobbe mer om jeg så må tvinge meg selv, eller skal jeg surfe på følelsen av at jeg har ting sånn nogenlunde under kontroll?
Alternativ 1. Det høres ut til at du er veldig nære å være ferdig, og da har det liten hensikt å drøye særlig mye lenger. Har du et godt førsteutkast bør det ikke ta mer enn et par-tre dager å skrive endelig utgave?



Ellers har jeg nesten fått meg veileder til høsten, jeg må bare bestemme meg om jeg vil skrive om gresk eller latinsk senantikk. Jeg har veiledere villige til å ta seg av meg på begge områdene, så da blir det å bestille litteratur når jeg får tilbake på skatten, og sette igang med å lese meg opp så jeg kan ta et informert valg. :)

Dessuten har jeg fått meg jobb til høsten! Jeg, som begynte med latin bare i fjor høst, skal ta meg av gruppeøvingene på innføringskurset i latin, og fungere som en slags klagemur for nybegynnernes sorger, og dessuten lage og rette prøvene deres. Jeg kjenner at jeg gleder meg som en unge, både til å få mer penger, til å få undervisningserfaring, og til å være læreren til bestekompisen min, som skal begynne med latin til høsten. So good news all 'round! :D

... og der hadde jeg visst skrevet enda ei bok. Unnskyld. :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

I tillegg så kan det repeteres det som tidligere er nevnt, nemlig at mange med humaniorautdannelse faktisk får arbeid med noe med tekstbehandlig på en eller annen måte - er i følge en professor jeg snakket med en del som blir saksbehandlere, og ha så vidt utveklset noen ord med en med master i historie som faktisk jobber som saksbehandler. Så noe må det da ligge i dette, selv om jeg kanskje ikke har like god empiri for min påstand som Terje.

Arg, under en uke til innlevering av bacheloroppgaven, og endelig så begynner jeg å merke presset. Kanskje på tide, og egentlig litt godt også. Men føler meg faktisk litt ferdig med oppgaven, har konklusjonen igjen pluss tekstmessig bearbeidelse av oppgaven. I tillegg skal jeg på en siste veiledning på fredag, og skal da sende en foreløpelig oppgave til veilederen i morgen. Tenk om han er skikkelig misfornøyd med det jeg har skrevet og jobbet med, og jeg faktisk har masse å gjøre over helgen! Da blir det enda mer stressende!
Manbearpig
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Er pisseredd for å komme opp i matte muntlig, bare så det er sagt! Alt annet! Men jeg er redd for at jeg, den som alltid har uflaks med slikt, garantert kommer opp i matte.
Stakkars broren min da, alle åra har han kommet opp i de fagene han minst vil, hver eneste gang! (jeg gjorde jo det i 10 da med fransk og matte) Håper hans bad luck don't follow me.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Lykke til da :)

Selv har jeg fått de gladelige nyhetene om at jeg ikke kommer opp i noen form for eksamen dette skoleåret :D

Men fransk til eksamen? Uff, misunner deg ikke. Matte derimot, ikke det verst tenkelige faget å komme opp i i 10. klasse. Tro du meg, kom opp i matte både muntlig og skriftlig. :wink:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Matte vil du ikke komme opp i på VGS. Ikke muntlig i alle fall. Du får vite hva du skal presentere om kun én halvtime før du skal presentere.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Jepp, på vgs er det mareritt :cry:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

TamalThor wrote:Matte derimot, ikke det verst tenkelige faget å komme opp i i 10. klasse. Tro du meg, kom opp i matte både muntlig og skriftlig. :wink:
Vet. Var faktisk ikke så ille. Greide å grabbe til meg en femmer på matten. Fransken derimot var det noe annet med. Men det snakker vi ikke om nå! :D
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Chiad wrote:Greide å grabbe til meg en femmer på matten.
Bare en femmer? :P
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

TamalThor wrote:
Chiad wrote:Greide å grabbe til meg en femmer på matten.
Bare en femmer? :P
Grynt. Godt nok.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Joda, kan'ke klage på det :D Var det skriftlig eller muntlig eksamen? :)
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Skriftlig. Kunne kun komme opp i muntlig med fremmedspråk 2.
Post Reply