Conn Iggulden

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Conn Iggulden

Post by Merrilin »

Conn Iggulden er en forfatter som skriver skjønnlitteratur basert på fastslåtte, historiske hendelser.
Som jeg har fått med meg, har han til nå gitt ut;
Keiseren - 4 bøker som omhandler Romerriket og Cæsar i deres storhetstid.(har enda ikke lest dem.)
Erobreren - Til nå 4 bøker, som omhandler Djengis Khan liv, fra start til slutt og hans etterkommere og erobringen av hans rike.
1. Bøk: "Ulven fra steppene": Handler om Djengis Khan som barn og ung mann, og hvordan han ble den han ble. Utrolig spennende bok på ca 400+ sider som jeg bruker litt over 1 døgn på å lese ut, ble helt betatt. Selv om jeg har lest på norsk, er språket og skildringene veldig bra, og det er hele tiden noe som skjer, som gjør at du bare må lese noen sider til. Mye action og kriging, som folk her inne setter pris på vil jeg tro.
2. bok: "Buenes Mester": Har ikke kommet lengre enn at jeg har lest ut denne boken, og til hensyn av andre, skal jeg ikke skrive hva denne boken handler om, men det som hvertfall er det samme, er at språket er like bra, og spenningstoppene kommer tett, men likevel blir du absolutt ikke lei.

Dette er bøker jeg anbefaler til absolutt alle lesere på det aller varmeste! Både som skjønnlitteratur og underholdning er dette noe av det bedre jeg har lest i mitt liv, men det er også veldig fascinerende å få ett innblikk i mongolenes livsstil og kultur på denne tiden. Og samtidig har han klart å skrive en bok som jeg har fått inntrykk av at er mer eller mindre historisk korrekt, (selvsagt med noen mindre krumspring for å gjøre historien litt mer fengende og spennende, men utstikkerne får du forklart i etterordet, dersom dette skulle plage deg).

LØP OG KJØP/LÅN!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Let interessant. Meinar å ha snubla over namnet hans før. Fleire som kan støtte opp om anbefalinga her inne?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Loki wrote:Let interessant. Meinar å ha snubla over namnet hans før. Fleire som kan støtte opp om anbefalinga her inne?
Hmm, er ikke jeg nok ? :(
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Har sett navnet på bøker i diverse dagligvarebutikker, kiosker og slikt, og har vel derfor lagt den i en mental hylle sammen med påskekrim og lignende. Men så skal det sies at jeg har sett Cormac McCarthy bli solgt på slike steder også, så jeg bør i grunn rydde i mine mentale hyller.

Når det er sagt, så har jeg ennå ikke greidd å lese noe av McCarthy heller. Kanskje jeg rett og slett bør slutte å se på bøker når jeg ikke er i en bokhandel?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Merrilin wrote:
Loki wrote:Let interessant. Meinar å ha snubla over namnet hans før. Fleire som kan støtte opp om anbefalinga her inne?
Hmm, er ikke jeg nok ? :(
For å vere interessevekkende, joda. Men for å dytte noko høgt nok opp på leselista til at det er vits i å tenkje over det treng eg for tida i alle fall tre-fire anbefalingar. Og så sjeldan som eg har fått lest skjønnlitteratur dei siste par åra så er det eigentleg ingen grunn til å tru at det blir lettare å komme seg opp på toppen i åra som kjem. Snarare tvert om, eigentleg. :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Virker som du har sett bøkene i visse kiosker etc Lothair, og ser på dette som negativt, og det er jeg forsåvidt enig i, det oser vanligvis ikke kvalitet av disse.
Men kan faktisk garantere at dette ikke er en typisk "kiosk-roman", dersom noen skulle tro det. Rett og slett en fantastisk bok.
Som en liten digresjon, jeg er 21 år, og jeg fikk den anbefalt av min tante og far på henholdsvis 68 og 54 år, noe som sier litt om at denne boken appelerer til de aller fleste.
Og det er jo fascinerende å vite at dette faktisk er mer eller mindre historisk korrekt.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Fikk anbefalt dem av foreleseren min i antikken her for noen år siden, ikke for deres historiske korrekthet, men fordi de faktisk var gode bøker.

Og jeg trodde at disse bøkene var veldig populære jeg, hørt mange snakke om dem, og de er ofte utstilt ganske så synlig i bokforhandlerne
Manbearpig
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Jeg har lest både Emperor (Ceasar) og Conqueror (G Khan) serien og finner de svært underholdende. Dette er skjønnlitteratur, men han har lagt til en liten tekst bakerst i hver bok som kommer med forklaringer om hva som er endret fra historisk fakta.

Absolutt å anbefale for folk som henger på dette forumet. (med mindre du ikke kan utstå at folk tukler litt med historien da :D)
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Merrilin wrote:Virker som du har sett bøkene i visse kiosker etc Lothair, og ser på dette som negativt, og det er jeg forsåvidt enig i, det oser vanligvis ikke kvalitet av disse.
Men kan faktisk garantere at dette ikke er en typisk "kiosk-roman", dersom noen skulle tro det. Rett og slett en fantastisk bok.
Som en liten digresjon, jeg er 21 år, og jeg fikk den anbefalt av min tante og far på henholdsvis 68 og 54 år, noe som sier litt om at denne boken appelerer til de aller fleste.
Og det er jo fascinerende å vite at dette faktisk er mer eller mindre historisk korrekt.
Det kan godt være jeg sjekker ut ei bok av Iggulden siden du anbefaler ham så veldig her, Merillin. Jeg drev jo og anbefalte ting i hytt og gevær her på forumet ei god stund, og det var alltid koselig når noen tok opp anbefalingen. Det minste jeg kan gjøre er å prøve noe andre har funnet også (dessuten er de to siste bøkene jeg har lest vært såkalte "historiske romaner", så dette er absolutt en sjanger jeg vil fortsette å utforske).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Lothair Mantelar wrote:Det minste jeg kan gjøre er å prøve noe andre har funnet også (dessuten er de to siste bøkene jeg har lest vært såkalte "historiske romaner", så dette er absolutt en sjanger jeg vil fortsette å utforske).
Ditto, bortsett frå det med å ha lese i den. Men nest etter epic fantasy så er det sjangeren som premissmessig appellerer mest til meg, så...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Lest alt av Iggulden, skirver drivende godt. Man blir dratt med i historiene. Og det fine med det er at man sitter med Wikipedia og slår opp, mens man leser for å bekrefte/avbekrefte historien.
Ellers bør dere sjekke ut "Guds venstre hånd" av Paul Hoffmann. Jeg kjøpte denne pga Igguldens anbefaling bak på boka.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Om noen skulle være interesserte, kan jeg melde at bok 4 av 6 kom ut i bokhandlerne for rundt en måned siden :) En veldig bra bok, selv om den kanskje sto litt tilbake for de 3 foregående, men det er like mye historiens utviklings feil som noe annet.
Fortsatt en høyst lesbar serie i mine øyne, som jeg tror flere her inne ville satt stor pris på !
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Urgh, så freistande. Om døgnet berre hadde seksti timar.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply