Lesesirkel

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Lesesirkel

Post by Siri Sedai »

Er blitt desperat nå som denne sida har gått litt i dvale, så da Vennesla Bibliotek samlet folk til å starte lesesirkel i fjor høst, så meldte jeg meg på.
Vi er en 7-8 "kulturkjerringer" i alderen 35 - 85.
Jeg var litt skeptisk til å begynne med da første boka som ble stemt frem var " Ingen skal høre hvor stille det er". Dette er er vel så langt fra mine bokpreferanser som vi kommer. Heldigvis var det bare ei lita flis av ei bok, så den ble lest.

Heldigvis har det ikke blitt flere slike. Kanskje det har hjulpet at jeg har argumentert kraftig mot dem...eller retter sagt for noe annet. Og gjengen er hyggelig og jeg trives.

Jeg var litt forsiktig med å pushe fantasy med en gang så første boka "mi" (vi tar det på omgang med å bestemme bok) var "Hegrenes dal", som jeg tror alle likte. Nå sist var det min tur i gjen og jeg tenkte det var på tide å gi på litt, så jeg valgte "Vindens Navn". Den er tykk og det er serie men skitt på. Måtte jo velge noe bra. Da gjenstår det å se hva de sier nå i slutten av august. Har ihvertfall fått tilbakemelding fra gjengens eldste på 85 år(virker ikke slik) på Facebook..(.ja hun er der!)...at jo, boka kunne leses og hun var halvveis! :D
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Hvordan gikk det? Likte de boka?
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Hun på 85 var ute og reiste, så henne vet jeg ikke. Alle de andre hadde lest boka med unntak av ei. De var enig i at boka var godt skrevet men ikke helt fortrolig med fantasyelementene.

En av dem lurer på å lese fortsettelsen når den kommer på norsk.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Du verda, du har rekruttert ei på 85, og så sit eg her som endå ikkje har fått somla meg til å lese han ...

Du lyt sei ifrå kva ho (og andre) tykkjer i meir detalj når du får det, då. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Nå har vi nettopp hatt nytt lesesirkelmøte, og fru 85 år var på plass. Vindens navn ble nevnt og hun var svært begeistret. Et stort smil!

Egentlig tror jeg de fleste likte den litt bedre enn de ville innrømme da vi kanskje, muligens er 5/7 som skal lese fortsettelsen :)

Konklusjonen er vel at den er svært godt skrevet. Nydelig språk og fantasyelementene/verdenen er "godt ljugi".
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Så fint! :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Re: Lesesirkel

Post by Siri Sedai »

Lesesirkelen eksisterer ennå. Siste bok ut var den gamle traveren "Skipper Worse". Mange har nok fått denne på norskpensum, og jeg må si jeg var skeptisk, og tenkte at dette er utdatert.
Det er det ikke!
OK, i vanlig norsk kultur, ja. Men dritten eksisterer i fullt monn i andre kulturer og sekter som eksisterer fremdeles i norge. Tilogmed blant "vanlige folk" i de indre bygder finner vi snev av det.

Så anbefaler faktisk å lese den. Den er ikke på mange sidene i forhold til det vi er vant med, så det er fort gjort.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Lesesirkel

Post by Loki »

Oi, de held framleis koken? Snart tiårsjubileum for lesesirkelen, då, viss eg har rekna rett. Så gøy! :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Re: Lesesirkel

Post by Siri Sedai »

Ja da, og gamlemor (på 93 eller 94 ? ) henger fremdeles med. Av og til i hvert fall. (Det samme kan jo ikke sies om Rothfus. Venter fremdeles på Doors of Stone)
Ikke alle bøker de velger er etter min smak, men leser de som regel.

Har en facebookgruppe som heter Siris Bokanmeldelser, hvis noen vil se. Kortfattet høyst subjektivt, og tror den er rimelig fri for fantasylitteratur. Så det er bare å beklage. Blir mye chic lit, og krim. Akkurat nå leser jeg hele samlingen til Peter May. Neste lesesirkelbok truer de med Undset, men der melder jeg pass.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: Lesesirkel

Post by Loki »

Rothfuss, ja. Det einaste stakkaren har produsert sidan 2014 er ein liten Rick & Morty-teikneserie han berre medforfatta med ein meir erfaren teikneserieskribent, så er litt nærliggande å gjette at han slit med eit eller anna i privatlivet, utover berre å fullføre boka. (Scott Lynch har mykje same tidsgapet sidan si førre bok, og han har jo vore open om at det kjem av at han har slitt psykisk.) Men men. Håpar han har det bra, og at den kjem ein dag.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Re: Lesesirkel

Post by Morten »

Så artig at du fikk noen, øhm, eldre lesere til å prøve seg på Vindens navn. :) Hilsen oversetteren.
Post Reply