Tales of the Malazan Book of the Fallen

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Er ikkje crimson det same som purpur? Purpurgarden høyres jo steinfett ut.

Ja, så berre sleng eg på eit hallelujah og amen til Morten om fattigdomen i norsk språk.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Nei, purpur er mer fiolett enn crimson, men jeg er enig i at Purpurgarden kunne vært et fint navn hvis det hadde passet.
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Mulig er det sikkert, og det hadde vært spennende om det hadde blitt gjort et forsøk på "Gardens of the Moon". Flere i Norge burde få muligheten til å lese denne serien, som blant svært mange i fantasykretser regnes som det beste innen fantasy nå om dagen.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Skriv ti brev om dagen til forlagene, så kanskje ... ;-)
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Avhengig av konteksten har vi da flere alternativer på norsk -- trollmann, hekstemester, seidmann, magiker ... eller kanskje til og med tauvrekall, hvis det skulle passe i sammenhengen.
Vi har jo også sjamaner, nekromantikere, maguser, magere, koglere m.fl :wink:
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Nå har jeg lest prologen til Dust of Dreams. Jeg må si jeg gleder meg!
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

«King Tehol the Only» og «Chancellor Bugg». Hihi.

Dust of Dreams er i hus, lurer på kva dei to der finn på.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Arg, dårleg gjort å lage cliffhanger i nest siste bok. Det einaste positive med ventetida fram mot «The Crippled God» er at eg har tid til å lese opp att serien – merker det er mykje eg har gløymd.

Menmen, aldri so gale at det ikkje er godt for noko.. Kan verte vanskeleg å leggje frå seg den siste boka, når den tid kjem ...
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

@Torbjørn: Steven Erikson har lenge sagt at DoD kom til å ende på en cliff-hanger, men dette hjelper jo ikke de som ikke følger nøye med på slikt. DoD er som å regne som den første halvdelen av tCG, noe som er litt av grunnen til at jeg venter med å lese DoD til tCG er litt nærmere (en annen grunn er at jeg ble ganske så skuffa over TtH, og er egentlig litt lei av gritty fantasy for tia).

For de som liker Eriksons novelletter, kan jeg fortelle at nummer fire, "Crack'd Pot Trail", blir utgitt av PS Publishing nå i desember. Jeg synes nesten disse er bedre enn selve Malazan-bøkene :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Aha. Nei, eg har ikkje følgt med på det som har vorte sagt. Hadde so vidt fått med meg at DoD var utgitt i det heile når eg såg den på Outland.

Når det gjeld dei andre bøkene, so har eg berre lest «Night of Knives», men eg må sjå å få lest dei andre òg etter kvart.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hvis du vil lese novellettene, vet jeg at Tor Books har utgitt en billig samling av de tre første. De er veldig lettleste og morsomme, og nå er de dessuten billige (PS Publishing er et fancy lite forlag fra Storbritannia).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Takk for tipset, eg bestilte dei like gjerne med ein gong, og tok med «Return of the Crimson Guard» i same slengen.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Erikson fortsetter å skrive bøker satt til Malazan-verdenen! Oh yes! Ser ut til at Malazan-universet stadig utvides, Erikson skal i hvertfall skrive en trilogi til i tillegg til den han holder på med nå (Kharkanas-trilogien)

http://fantasyhotlist.blogspot.com/2012 ... forge.html
http://www.amazon.com/The-Forge-Darknes ... 460&sr=1-2
http://fantasyhotlist.blogspot.com/2012 ... forge.html

Og jeg som ikke har lest The Crippled God en gang! Lenge siden jeg har lest noe nå, jeg som egentlig synes at Malazan-serien er en av de beste i verden.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Så flott! Såg i eit intervju at han trur strukturen kjem til å vere meir klassisk i desse nye seriane, og det let jo ekstra hendig. Malazan er kjempebra, det, men orkar sjeldan lese meir enn to bøker i året (ligg framleis ein tre-fire etter), det er dei for komplekse til.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply