Tales of the Malazan Book of the Fallen

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Terje wrote:Noe enhver fantasyelsker burde gjøre uansett, i og med at godeste Erikson er den nest beste fantasyforfatteren for tida...
Etter hvem? (Mulig det er en ny beste fantasyforfatter)

Uansett har startet på den første boken i serien nå. Kan ikke si at jeg er frelst enda. Faktisk er det bare prologen som virkelig fenget meg, men da har jeg heller ikke lest veldig langt.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Fyrste boka var ærleg talt ikkje så imponerande - skjønt eg tippar den er langt betre når ein les den omatt etter å ha lese resten av serien. Men toaren burde frelse dei fleste. ^^
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Wolfbrother wrote:
Terje wrote:Noe enhver fantasyelsker burde gjøre uansett, i og med at godeste Erikson er den nest beste fantasyforfatteren for tida...
Etter hvem? (Mulig det er en ny beste fantasyforfatter)
Etter Martin. Duh. :P
Uansett har startet på den første boken i serien nå. Kan ikke si at jeg er frelst enda. Faktisk er det bare prologen som virkelig fenget meg, men da har jeg heller ikke lest veldig langt.
Nei, de aller fleste synes at i alle fall første del av GotM ikke er noe særlig. Selv var syntes jeg det var bra, men ikke noe å rope hurra for, fram til side 250-350, eller noe sånt. Men derfra og ut ble det mye bedre. Erikson er jo steingod på å starte med flere tilsynelatende urelaterte plotttråder, for så å kjøre dem sammen i et vanvittig klimaks.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Sorry for å hente opp en gammel tråd....men denne må fremdeles være aktuell. Ser at det er flere som leser serien nå.

Kan skrive under på at begynnelsen er noe kryptisk. Helt ærlig, hadde den ikke vært på topplista til storleserne her, hadde jeg neppe fortsatt. Men stoler på at det blir bra.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

For de av dere som bryr dere, så har Transworld gått ut og sagt at "The Return of the Crimson Guard" av Ian Cameron Esslemont (ICE) vil bli utgitt den 11. august, noe som vil si at den kommer samtidig med Steven Eriksons "Toll the Hounds".

August blir nok en god måned (selv om skolen begynner igjen...).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

August? Hm. Med ein stor porsjon flaks er eg byrja på Reaper's Gale innan august. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg leste nettopp ut Night of Knives, og har i den anledning et spørsmål til de av dere som har lest denne serien i løpet av det siste året eller så: Har vi sett Temper et eller annet sted i Malazan-serien tidligere, eller innbiller jeg meg ting og begynner å bli gal?

Jeg mente nemlig gjennom hele boka at han var en av kystvaktene som dukka opp i Deadhouse Gates, men så kom jeg på at dette var Gesler. Likevel, følelsen av at vi ha sett ham tidligere vil bare ikke slippe...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Når du seier det, så meinar eg å hugse at eg drog kjensel på han òg. Men nei, trur ikkje at han har vore med i bøkene (no er eg rett nok ikkje halvveges i Bonehunters enno ein gong) til Erikson, i alle fall ikkje under same namn.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Leste litt i the Bonehunters nylig og der dukket Temper opp. Så joda, dere har helt rett.

Har lest ferdig Toll the Hounds og det må jeg si. Nok en fantastisk bok, og så mye som skjedde!
Toll the Hounds
Dassem Ultor vs Rake, hele greia med Dragnipur, Hood, Karsa småskremt av DU vs Rake, oioioi så mye og ta av. Men det var jo først og fremst en bok om Rake og plutselig sitter vi med Lord Nimander. Og ja, Kallor begynner å bli en spennende karakter!
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Ah, jeg elsker denne serien. Venter fremdeles på Toll the Hounds på biblioteket...
. . .
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Noe jeg har tenkt på når det gjelder denne serien (og endel andre fantasy serier forsåvidt), er den mulig å oversette til norsk?

Skulle jo gjærne ønske at flere i Norge leste denne serien og da ville jo oversettelse vært tingen. Om det er marked for det er nå så, men er det språkelig mulig å gjennomføre det på en god måte?

Eksempelvis wizard og warlock, har vi noe annet å bruke på disse en trollmann? Det blir jo litt pussig når de vitterlig har forskjellig betydning på engelsk.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Akkurat orda wizard og warlock finst i Harry Potter so vidt eg hugser, og dei har vorte omsett. Men kva ord som har vorte nytta for dei to veit eg ikkje, då eg berre har lest dei på engelsk.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

"Wizard" ble nok oversatt til "trollmann."

Jeg har lest bøkene på norsk, og jeg regner med "heksemester" er oversettelsen av "warlock". Det ordet forekommer noen ganger, og jeg kan ikke komme på noe annet det kan være.

EDIT
Forskjellen er vel at en warlock / heksemester bedriver litt "svartere" magi.
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Skulle vel klart å komme seg rundt wizard/warlock greia. Gidder ikke sjekke, men forsvever meg at jeg leste Dumbledore var warlock av ett eller annet ja..

Tror uansett det blir tungt å oversette akkurat denne serien. ("Karmosinrød Garden" klinger liksom litt dårlig...)
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Yawron wrote:Eksempelvis wizard og warlock, har vi noe annet å bruke på disse en trollmann? Det blir jo litt pussig når de vitterlig har forskjellig betydning på engelsk.
Norsk er ikke så fattig som mange tror. ;-) Nå har jeg ikke lest disse bøkene, men de er neppe umulige å oversette. Avhengig av konteksten har vi da flere alternativer på norsk -- trollmann, hekstemester, seidmann, magiker ... eller kanskje til og med tauvrekall, hvis det skulle passe i sammenhengen. :)

"Karmosinrød Garden" går ikke, det måtte i så fall ha vært "Den karmosinrøde garde(n)" (jeg antar at originalen er The Crimson Guard?). Nå er det vanligere å spesifisere fargenyanser på engelsk enn på norsk, så hvis det ikke er viktig å få med at det er akkurat karmosinrødt/høyrødt, kunne det kanskje holdt med "Den røde garde"? Det klinger da ikke verst?
Post Reply