Hva leste DU som barn?

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply

Hva leste DU som barn?

Nancy Drew
5
20%
Hardyguttene
12
48%
Lykkebarna
1
4%
Tolstoj
0
No votes
Knerten
7
28%
Bobsybarna
0
No votes
 
Total votes: 25

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Hva leste DU som barn?

Post by Ceres »

Nancy Drew eller Hardy-guttene? Eller lykkebarna? Eller??
Urban tilværelse
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Leste en eller to bøker om Hardyguttene, men ellers gikk det i indianer- og cowboybøker. Husker at jeg rota rundt på loftet på hytta i Oppdal og lette etter bøker, det var spennende det!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ingen av dei der. Før eg byrja lese fantasy tidleg i elleveårsalderen (har omtrent ikkje lest anna sidan...) leste eg... hmmm... Utover diverse former for teikneseriar (fyrst og fremst Donald, Asterix og Lucky Luke) leste eg eventyrbøker, ein gamal, illustrert barneversjon av Det Gamle Testamentet (det var det einaste av lesestoff eg klarte oppdrive hjå min mors foreldre XD), Robin Hood-bøker, Davy Crockett-bøker, "Skatten på sjørøverøya, "Kabalmysteriet", "Sofies Verden", ein forenkla versjon av Odysseen, og antakeleg ein del andre ting som eg ikkje klarer komme på no. Og såklart "Jungelboken", i eit utal ulike oversetjingar og utgivelsar.

Heh. Eg leste visst ein heil del. Tek forbehald om at ein del av dette antakeleg overlappa fantasyen, nektar å tru at eg har klart å lese alt det der (mykje av det svært mange gonger omatt og omatt) på dei relativt få åra mellom småskulen og fyrste gong eg leste "Hobbiten".
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

gikk MYE i frøken detektiv da jeg var mindre... minner :P
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg leste i hovedsak Hardy-guttene i et år eller noe sånt... Det er ganske så mange - over hundre - bøker, og jeg leste i hvert fall tredve! Jada jada... Var også så vidt innom de andre bøkene på pollen.
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg leste også hardy-guttene, litt i alle fall, men en periode leste jeg overdrevent mye frøken detektiv, leste vel over 50 av dem...

leste også en del bobsy-barna(eller noe i den duren)
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Ingen av de nevnte faktisk. Jeg leste mer faktarelatert litteratur og Donald-pocketer, også en del bøker fra en serie om norske flygerskvadroner på 50-tallet med mye dramatikk.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

Ingen av de egentlig... leste for det meste donald og andre tegneserier.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Vi burde hatt muligheten til å stemme på Annet og Ingenting.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg er av den tro at alle barn burde ha vært innom minst en av de overstående kategorier! :P
Urban tilværelse
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Vel, jeg har jo tittet på de gamle Hardy-gutt bøkene til min far, men jeg fattet ingen interesse.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

enig... kan ikke se for meg en barnedom uten :P
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Det kan jeg! Har ikke lest noen av de!
Tror ikke jeg las så mye da jeg var mindre! Var først i 12 års alderen at jeg las Ringenes Herre at jeg blei hekta på fantasy!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Men dere må da i det minste ha lest Anne Cath Vesty eller Astrid Lindgren på skolen? Eller deres foreldre da dere ikke kunne lese? Eventuelt hørt den på barnetimen på radioen eller noe?

*Riste på hodet*
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

da jeg var liten, ville jeg gifte meg med Mats, han fjerd eldste av de 8 ungene :P han var min store helt, og mamma måte lese historiene om da lastebilen ble stjålet, og da henning og hulda fiksa køyesenger til barna, en ti- tjue ganger... (for dere som ikke ser logikken, så var mats helten i begge :P )
Post Reply