"The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

"The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch

Post by Lothair Mantelar »

"The Lies of Locke Lamora"
"First book of the Gentleman Bastard Sequence"
av Scott Lynch

Lengde: 504 sider
Tilgjengelig på: Engelsk

"The Lies of Locke Lamora" er ei fantastisk bok av en lovende ny forfatter - Scott Lynch. Boka er foregår i en by ved navn Camorr. Camorr er sterkt Venezia-inspirert, nemlig en masse kanaler, elver og båter. Selve språket i boka er også inspirert av Italia generelt. Dette er veldig godt gjennomført og jeg fant det meget forfriskende fra f. eks Eriksons mangfoldige kulturer. Handlingen tar kun plass inni i byen.

Locke Lamora er den fødte tyv og svindler. Han stjal sin første pengepung da han var fire år gammel. Når han blir seks år gammel så rammes hans bydel av "the Black Whisper", og den blir satt i karantene inntil sykdommen har krevd sine ofre. Barn har mye lettere for å riste av seg sykdommen og Lamora overlever.

Han blir oppdaget av en av byens største kjeltringer og blir medlem av en barnegjeng. Locke skiller seg raskt ut som en meget talentfull tyv, men noen ganger tenker han ikke nøye nok gjennom konsekvensene av hans handlinger, og dette koster ham nesten livet. Locke skjønner at han må bli smartere og bedre for å overleve. Gjenglederen hans har skaffet seg tillatelse til å drepe Locke, men innser at han er potensial til å bli tidenes største tyv.

Boka starter med et tilbakeblikk på Locke's liv og forsetter med å fortelle en enestående historie om vennskap, drap og en maktkamp i byens underverden som drar Locke og hans gjeng "The Gentleman Bastards" langt ned i gjørma. Lynch for deg til å tro en ting - for så å overraske deg med en plottvri som gir deg et fårete glis rundt munnen og øyne runde av ren undring over forfatterens evner. Jeg vil sammenligne denne boka med fantasyens Da Vinci-kode, eller kanskje Harry Potter for viderekomne.

Tilbakeblikk

Lynch bruker en spesiell forfatter-teknikk som jeg aldri har hatt gleden av å støte på før. Han starter kapittelet med Lockes POV i Camorr, for så å hoppe tilbake til den gangen Locke var gutt og under opplæring av Father Chains. Dette hadde potensial til å kunne bli irriterende, men jeg fant ut at jeg likte lille-Locke like godt som garrista-Locke. Så for meg gjorde det bokopplevelsen enda bedre enn hvis boka hadde vært skrevet kronologisk, noe som sikkert var meningen :wink:

Helhetlig vurdering

Denn boka er meget, meget god (og enda litt bedre). Du blir sugd inn fra første sekund, og siden må du kjempe en konstant kamp mot g-kreftene som tvinger deg til å lese denne berg-og-dal banen av en fantasy-roman non-stop 24/7. Karakterene er troverdige og godt skrevet, plottet er nokså uforutsigbart og ikke minst: Lynch har et originalt språk! Denne boka kryr av gullkorn - ja, jeg tok meg faktisk selv i å tenke "Jøss, dette var bra", etter hver eneste setning!

Dette er ikke High-fantasy - det er derimot bestselger-fantasy. Forskjellen er udelt positiv, siden man kan bli litt lei Tolkien-etterligningene og murstein-bøkene.

Denne boka er den perfekte julegave til deg selv. Kjøp "The Lies of Locke Lamora" og spander mang en latterkule, gråtekvalte hikst og neglebitende spenning på deg selv. Dette er en av de beste bøkene jeg har lest, Karakter 9/10!


Er du ikke overbevist om at du burde lese denne boka (seriously, whats wrong with you? :P ) Les denne anmeldelsen! (takk Morten)

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/13461
Last edited by Lothair Mantelar on Mon Oct 23, 2006 14:32, edited 1 time in total.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

LM wrote:Dette er ikke High-fantasy - det er derimot bestselger-fantasy.
Derimot? High-fantasy som er bestselgere... Hmm. Kan vi tenke oss noe slikt? Har hørt litt om en Jordan, og muligens en Goodkind også. Såvidt jeg vet er de bestselgere, selv om de skriver High...

Men boka ser spennende ut den, skal ta en kikk på det en gang. Kanskje.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sauegjeteren wrote:
LM wrote:Dette er ikke High-fantasy - det er derimot bestselger-fantasy.
Derimot? High-fantasy som er bestselgere... Hmm. Kan vi tenke oss noe slikt? Har hørt litt om en Jordan, og muligens en Goodkind også. Såvidt jeg vet er de bestselgere, selv om de skriver High...

Men boka ser spennende ut den, skal ta en kikk på det en gang. Kanskje.
Den ene tingen utelukker ikke den andre, sarkastiske brækar :) .

Poenget mitt er at "TLOLL" er ikke skrevet på den måten som de forfatterne du nevner. Den minnet mer om en spenningsroman alla Ken Follet eller Dan Brown + fantasyens fantastiske verden og muligheter.

Alle som er glad i fantasy bør ta en kikk på denne boka. I fremtiden kommer folk til å si at verdens største fantasyforattere er: Erikson, Martin, (Bakker er meget omstridt, så om han hører sammen med disse er usikkert..) og Scott Lynch. Merk mine ord!

Her er et intervju med vidunderet. Kos dere!

http://www.sffworld.com/interview/192p1.html
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Beskjeden er oppfattet!

Skal handle den inn første anledning. Outland?

Men har fremdeles halve Clash of Kings igjen, så får jeg se hva jeg begynner på.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Siri Sedai wrote:Beskjeden er oppfattet!

Skal handle den inn første anledning. Outland?

Men har fremdeles halve Clash of Kings igjen, så får jeg se hva jeg begynner på.
Jepp! Jeg så den til salgs på Outland. Løp og kjøp!

Jeg fortsetter min pimping av "TLOLL" av Scott Lynch.


Sjekk ut denne tråden på et meget godt forum med seriøse medlemmer (but beware of spoilers!):

http://www.malazanempire.com/forums/sho ... php?t=5488

Sjekk ut "TLOLL" forumet (but beware of spoilers!):

http://z9.invisionfree.com/The_Right_Pe ... hp?act=idx

Jeg gir meg ikke! Les dette fantastiske intervjuet som ble gjort med Lynch rett før utgivelsen av "TLOLL". Her er det ingen spoilere.

http://www.fantasybookspot.com/node/1199
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

TLoLL er en bok jeg også har lagt merke til, selv om jeg dessverre ikke har fått lest den ennå. Leste bl.a. denne anmeldelsen for noen uker siden:

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/13461

Virker lovende, synes jeg. Det er vel ikke umulig at denne blir oversatt til norsk etter hvert, og ut fra det jeg har lest om boka, tror jeg det kunne være en morsom jobb.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Den anmeldelsen verka i alle fall lovande, såg ut som om skribenten visste kva ho snakke om òg.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Morten wrote:TLoLL er en bok jeg også har lagt merke til, selv om jeg dessverre ikke har fått lest den ennå. Leste bl.a. denne anmeldelsen for noen uker siden:

http://www.dagbladet.no/weblogg/blog.ph ... post/13461

Virker lovende, synes jeg. Det er vel ikke umulig at denne blir oversatt til norsk etter hvert, og ut fra det jeg har lest om boka, tror jeg det kunne være en morsom jobb.
Denne anmeldelsen var meget god - mye bedre enn min. Jeg legger den til i min anmeldelse slik at folk lettere finner den. :wink:

Jeg tror du ville kost deg med å oversette Lynch, Morten. Han virker som en MYE bedre forfatter enn f. eks Jordan. Som nevnt i mine linker så er det meningen at serien skal bli syv bøker lang (eller så ville forlaget sende ninjaer hjem til Scott's familie :) ). Om den blir oversatt til norsk avhenger kanskje mest av om "Red Seas under Red Skies" blir en hit. Synopsen av den ser i hvert fall meget lovende ut! :P
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Lothair Mantelar wrote:Jeg tror du ville kost deg med å oversette Lynch, Morten.
Vel, forleggere som leser dette, kan bare sende meg en mail! ;-)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Morten wrote:
Lothair Mantelar wrote:Jeg tror du ville kost deg med å oversette Lynch, Morten.
Vel, forleggere som leser dette, kan bare sende meg en mail! ;-)
Forlegger her? Ikke det jeg vet om.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Er det kun Morten, Siri Sedai og kanskje brækar som kunne tenke seg å lese "TLoLL"?

Da må jeg fortelle alle dere andre at dere gjør en stor, stor feil!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Er ikke mentalt sterk nok til å begynne på en serie som ikke er ferdigskrevet.
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Og av den grunn er du medlem av et Wot forum?
Hmha. :P
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Kjetil wrote:Er ikke mentalt sterk nok til å begynne på en serie som ikke er ferdigskrevet.
Det visste jeg vel :P Alle på dette forumet er slik :lol:

Men fra spøk til alvor. Jeg elsker å lese gode bøker, og hvis de ikke er ferdigskrevet så er det nesten bare som fordel å regne. Da har jeg noe å se fram i mot og glede meg hemningsløst til.

For øyeblikket har jeg dette forholdet til den siste HP-boka, Memory of Light, Reaper's Gale, The Return of the Crimson Guard (Malazan bok skrevet av Esselmont), og ikke minst:

"Red Seas under Red Skies"
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Moghedien wrote:Og av den grunn er du medlem av et Wot forum?
Hmha. :P
Lærte den leksa av WoT gitt :p
Post Reply