The Name of the Wind av Patrick Rothfuss

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

The Name of the Wind av Patrick Rothfuss

Post by Lothair Mantelar »

The Name of the Wind
Av Patrick Rothfuss
Finnes på: Engelsk.
Antall sider: 661
Tilgjengelig i hardcover, men utgis i tradeback til høsten.


The Name of the Wind
er en av de sjeldne bøkene som er så gode at du gladelig tar deg tida til å skrive en anmeldelse av den. Den første gangen jeg hørte om denne boka var i de tidlige vintermånedene. En etter en begynte anmeldelsene å tikke inn, og de var alle i enighet om at dette var ei skikkelig god fantasybok. Jeg tenkte som så at jeg skulle ta tida til hjelp, vente et par måneder for deretter å bestemme om jeg skulle kjøpe boka eller ikke. Vel, jeg ventet helt til juni, og hypen ville ikke legge seg ned og dø. Det var ikke lenger tvil om hvilken bok som var årets
fantasydebut. The Name of the Wind måtte anskaffes.

Det ville være en underdrivelse å si at jeg er glad jeg tok akkurat den avgjørelsen.

Hovedkarakteren i denne boka er alfa omega. Hvis jeg skulle beskrive ham, ville jeg… Vent litt, hvorfor høre på meg når du kan lese hva han sier om seg selv? Dette utdraget er spoilerfritt og gir et godt innblikk i Rothfuss sin stil.

…………………………..

My name is Kvothe, pronounced nearly the same as “quothe.” Names are important as they tell you a great deal about a person. I’ve had more names than anyone has a right to. The Adem call me Maedre. Which, depending on how it’s spoken, can mean The Flame, The Thunder, or The Broken Tree.

“The Flame” is obvious if you’ve ever seen me. I have red hair, bright. If I had been born a couple of hundred years ago I would probably have been burned as a demon. I keep it short but it’s unruly. When left to its own devices, it sticks up and makes me look as if I have been set afire.
“The Thunder” I attribute to a strong baritone and a great deal of stage training at an early age.

I’ve never thought of “The Broken Tree” as very significant. Although in retrospect, I suppose it could be considered at least partially prophetic.
My first mentor called me E’lir because I was clever and I knew it. My first real lover called me Dulator because she liked the sound of it. I have been called Shadicar, Lightfinger, and Six-String. I have been called Kvothe the Bloodless, Kvothe the Arcane, and Kvothe Kingkiller. I have earned those names. Bought and paid for them.

But I was brought up as Kvothe. My father once told me it meant “to know.”

I have, of course, been called many other things. Most of them uncouth, although very few were unearned.

I have stolen princesses back from sleeping barrow kings. I burned down the town of Trebon. I have spent the night with Felurian and left with both my sanity and my life. I was expelled from the University at a younger age than most people are allowed in. I tread paths by moonlight that others fear to speak of during day. I have talked to Gods, loved women, and written songs that make the minstrels weep.

You may have heard of me.


………………………………

Jeg har lest en god del av årets mest omtalte fantasyutgivelser, men dette er min første debutroman. Rotfuss har opplevd en sinnsvak stor hype rundt om på nettet, og i likhet med fjorårets store debut, The Lies of Locke Lamora, så lever The Name of the Wind opp til forventningene.

Den 661 sider lange romanen er den første delen av en trilogi kalt The Kingkiller Chronichle (ja, jeg vet det høres cheesy ut, men hold ut), og den kan på mange måter sammenlignes med Ringenes Herre. Rothfuss skrev opprinnelig en eneste lang bok som måtte deles opp i tre deler da den skulle utgis (noe som er forståelig, sideantallet tatt i betraktning). Alle tre bøkene skal handle om Kvothe. I The Name of the Wind treffer vi ham på the Waystone Inn. Han har søkt tilflukt midt uti ødemarka i et forsøk på å unnslippe hans eget rykte. Som vertshusholdersken Kote er det ingen som kjenner legenden igjen. Men en mann av hans omdømme slipper ikke så lett unna. Snart kommer en gammel mann innom vertshuset. Han kalles the Chronichler, og han samler på historier. Nå vil han høre Kvothe’s fortelling, og for en fantastisk fortelling det er…

The Name of the Wind er skrevet for det meste i førsteperson, noe som er en litt uvanlig stil. Men det er ikke det eneste som er originalt med denne boka. Her får du servert en fantasybok som ikke baserer handlingen sin på godt mot ondt, blodsutgytelse og magi. Sant nok, du finner disse elementene her også, men de har mer en birolle i forhold til selve historien. Den har også en stødigere begrunnelse for å være en trilogi enn de fleste fantasyserier, da den første boka tar for seg Kvothe’s ungdom, den andre (kalt ”The Wise Man’s Fear”) forteller oss om hendelsene som førte til at Kvothe flykter til the Waystone Inn, og den tredje avslutter legenden om Kvothe.

Sjelden har jeg lest ei bok som er så godt utenkt som The Name of the Wind. Hvert eneste kapittel gir viser oss med all klarhet at Rothfuss bare har begynt å vise oss alle sidene ved hans verden. Magi systemet er også godt utenkt. Det baserer seg på kjente vitenskapelig teorier, noe som gjør det enkelt for oss å forstå det.

Noen av dere tenker sikkert at denne boka høres lang og kjedelig ut. Tro om igjen – det er den ikke. Jeg brukte kun to dager på å lese den ferdig. Rothfuss sin stil er på det verste veldig fengende og på sitt beste er det nesten som å lese ren lyrikk. Dette er en fortelling om å vokse opp, om vennskap, svik, kjærlighet og død. Karakterene kommer til liv når du leser dem. Best av dem alle er selvsagt Kvothe, men du har også en mysteriøs ung kvinne kalt Denna. Hun er hatet av kvinner og elsket av menn i boka, noe som er paradoksalt siden det samme fenomenet kan oppdages i den virkelige verden. The Name of the Wind minner meg om hva en mørkere og bedre skrevet versjon av Harry Potter. Nei, stryk det siste; Kvothe er mye bedre enn det Harry noen gang var.

Dette er en bok for den voksne fantasyleser så vel som den unge. Den er langt ifra feilfri. Rothfuss prøver til enhver tid å unngå sjangertrekkene, og det forsøkene kan til tider virke litt anstrengte. Slutten er heller ikke spesielt sterk, men det er tilgivelig hvis man vet at dette egentlig er bare den første tredjedelen av ei større bok. Stoler du på meg, eller om du kanskje har lyst til å ta en sjanse, lytt til mitt råd: les The Name of the Wind. Du vil elske den. Det lover jeg.

8,5/10.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Will do!

Skal notere meg tittelen bak øret, og se etter den når jeg kommer tilbake til Trondheim i midten av august. Hvis jeg da ikke går lei av all dritten jeg har dratt med meg hjem, og bare bestiller den fra Amazon...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Den første ideen var smartere enn den siste. The Name of the Wind er ikke tilgjengelig på amazon.uk.co før i september (uk edition med mye finere omslag).

Hyggelig at du vil lese den :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hei, av og til må jeg da klare å rive meg løs fra det lille arkeologiprosjektet mitt for å ta en kikk på nyutgivelsene. Og da er det jo kjekt å kunne kikke på anmeldelsene dine, siden det virker som om du følger ganske godt med. Og har en grei smak. ;) Veronica Mars Is Smarter Than You...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg følger vel egentlig litt for godt med. Det tar opp alt for mye tid, men noen her på hjørnet må følge med på hva som rører seg rundt omkring i SFF-verdenen. Men som sagt vil jeg rangere denne som nesten like god som Lies av Scott Lynch, noe som sier mer enn nok.

UPDATE:

The Name of the Wind har vunnet den prestisjefylte Quill Awarden for beste Fantasy/SF/Horror bok. Dette er en av de tre største SFF prisene en amerikansk bok kan vinne og det er visstnok ytterst sjelden at en debutant stikker av med den. Boka er følgelig med i trekningen om selve "The Quill Award", årets bok.

Dagen i dag markerer også at det er ti dager før den mye penere hardcoverversjonen av tNotW blir publisert i England. Løp og kjøp
:wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

OK, message received!

Mooooorten! ........Oversett! :wink:
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Da har boka vært ute i Europa i hele fire dager! Rothfuss er uten tvil en av de nye store forfatterne, og hvis du har lyst til å skryte på deg av å ha fulgt ham fra den spede begynnelsen til berømmelse, les tNotW.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Jeg ble hekta av anmeldelsen din jeg. Får håpe boka er bra og at du Lothair ikke bare er en god anmelder 8)
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Han er en god anmelder.



Men da var denne plassert på Må Ha lista, så nå må jeg bare overbevise biblioteket om å kjøpe den inn
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg ville ikke fortvile, DB. Tradebacken er nokså billig, og hvis de ikke kjøper den inn selv så ville det forundre meg om ikke boka blir oversatt i løpet av noen år. Den har solgt tonnevis mer enn tLoLL.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Lothair Mantelar wrote:Jeg ville ikke fortvile, DB. Tradebacken er nokså billig, og hvis de ikke kjøper den inn selv så ville det forundre meg om ikke boka blir oversatt i løpet av noen år. Den har solgt tonnevis mer enn tLoLL.
Har nå overtalt biblioteket mitt til å kjøpe den. Og jeg er bare så gira på å komme igang! Kan ikke vente :P

Den boka virka ikke mindre interessant!!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Så gøy ^^

Si ifra hva du mener om boka etterpå. Legg også merke til at de første 50 sidene er mye tyngre lesning enn resten.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Lothair Mantelar wrote:Så gøy ^^

Si ifra hva du mener om boka etterpå. Legg også merke til at de første 50 sidene er mye tyngre lesning enn resten.
Som om det skal være noe negativt. Har vært igjennom Koranen og Bibelen, og etter det finnes det ikke noe som tungt lesestoff lenger :D

Jeg gir meg heller aldri med en bok jeg har begynt med!! (Eks. Isfolket selv om jeg var grundig lei fra bok 30-40)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

ninin wrote: Jeg gir meg heller aldri med en bok jeg har begynt med!! (Eks. Isfolket selv om jeg var grundig lei fra bok 30-40)
Alle er det. Eg opplevde likevel at den tok seg oppatt etter førti.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ninin
Hengiven
Hengiven
Posts: 164
Joined: Mon Jul 23, 2007 13:11
Contact:

Post by Ninin »

Loki wrote:
ninin wrote: Jeg gir meg heller aldri med en bok jeg har begynt med!! (Eks. Isfolket selv om jeg var grundig lei fra bok 30-40)
Alle er det. Eg opplevde likevel at den tok seg oppatt etter førti.
Ja herregud, Nataniel Gard oppdager evnene sine til fulle liksom, det var kick det. Og demonenes fjell!

Lucifer ville jeg sagt var den desidert mest geniale personligheten i isfolket da ^_^

Men nå skal jeg ikke gå mer off-topic her, aner ikke hva slags policies dere har på sånt her. :oops:

Må prøve å finne regelverket for forumet kanskje. :roll:
Post Reply