Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Hva leser du for tiden? II

Post by Mierin Eronaile »

Leser nå Labyrinten av Kate Mosse. Veldig spennende. Noen andre som har lest den?

Dette er den andre tråden i dette forumets historie som varer i hundre sider, måtte det bli hundre sider til. Grunnen til dette er at en gang i tiden ble det fortalt at serveren vi ligger på ikke liker hundresiderstråder. Mulig de har gjort om på det nå, men det er da en fin tradisjon også.

Kort historikk for nybegynnere: Denne tråden brukes til å informerer om hva vi leser om dagen, og om det er bøker som fortjener å leses av flere eller ikke. Ispedd noe spam, selvsagt. Det betyr ikke at dere trenger å ta av, folket. Jeg er en jævel med saksa.

Starten på forrige tråd kan dere lese her, om dere har tid. Link.

Jeg kommer til å sakse inn de siste innleggene fra den andre tråden, så vi kan plukke opp eventuelle løse tråder.

- Sauegjeteren
lolzi
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

yes da. Leste Labyrinten i forrige uke. Ålreit bok det. Litt pussig til tider, men bør jo være noe for folk på dette forumet. Begynner å bli litt lei det "Gral" maset som har blitt populært i bøker de siste årene.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Akkurat nå driver jeg og leser Ringenes Herre.
Har faktsisk ikke lest den før og må si at boken er svært forskjellig fra filmen.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

På en positiv måte og :)
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Hva leser du for tiden? II

Post by Sauegjeteren »

Dette er den andre tråden i dette forumets historie som varer i hundre sider, måtte det bli hundre sider til. Grunnen til dette er at en gang i tiden ble det fortalt at serveren vi ligger på ikke liker hundresiderstråder. Mulig de har gjort om på det nå, men det er da en fin tradisjon også.

Kort historikk for nybegynnere: Denne tråden brukes til å informerer om hva vi leser om dagen, og om det er bøker som fortjener å leses av flere eller ikke. Ispedd noe spam, selvsagt. Det betyr ikke at dere trenger å ta av, folket. Jeg er en jævel med saksa.

Starten på forrige tråd kan dere lese her, om dere har tid. Link.

Jeg kommer til å sakse inn de siste innleggene fra den andre tråden, så vi kan plukke opp eventuelle løse tråder.

- Sauegjeteren
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Det er egentlig mer "føre-var"-prinsippet som ligger til grunn for 100-siders regelen. I tillegg blir det veldig uoversiktlig til slutt.

Leser forresten Catch-22, som er en gammel klassiker. Litt vanskelig bok å lese, da personene er ganske crazy egentlig. Handler om noen amerikanere i flyvåpenet under andre verdenskrig.
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Re: Hva leser du for tiden? II

Post by Moghedien »

Mierin Eronaile wrote:Leser nå Labyrinten av Kate Mosse. Veldig spennende. Noen andre som har lest den?
Jeg har lest den, men jeg er ikke helt sikker på hva jeg mente om den. Den var jo spennende, i hvert fall var den lettlest nok, og hadde nok driv, til å bli en fin sidesnuer.

Og til Yawron, var det den veldig jentete skrivemåten, eller hva man nå skal kalle den, du syntes var så rar? Den syntes i hvert fall jeg var svært pussig.
Er det noen andre enn Dan Brown som har mast om gralen de siste årene, forresten?

Selv leser jeg fortiden En ung manns historie av Fjodor Dostojevskij, og er det en ting som forvirrer meg svært, så er det russiske navn. Så det.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

hehe, ja, det kan jo være at Dan Brown har skreket så høyt at jeg har gått lei av det alene...
Og det om jentete kan nok være noe av det. Er vel noe i overkant mange kvinnelige "hoved"karakterer i boken og, man skal skrive om det man vet best, men fins kanskje grenser?
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Det kan aldri være for mange kvinnelige hovedkarakterer i en bok.
Det jeg mente, var det at boken svært tydelig er skrevet for hunkjønn, av og til litt for tydelig. Uten at jeg klarer å forklare hvordan.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Ja, er en bok for jenter. Jeg likte den veldig godt. Lettlest og feriefin :D

Men den gralen i de bøkene er litt anderledes en Brown sin da ;) hihi
Dessuten har jeg ikke giddet å lese DaVinci koden ennå... heh
Nå har jeg ikke noen bøker å lese, så jeg må ut bok bokshopping eller no.
lolzi
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg har nå lest de bøkene jeg hadde med meg på ferie...

Elsket De fire og han som gjør galt verre! Smilte hele tiden..!

Skammarens dotter var også fin. Kommer nok til å fortsette med begge de seriene.

Tegnets forsvarere likte jeg ikke noe særlig. Syns den var skrevet rart... Hastverk og hopping fra forfatterens side gjorde et helt greit plott til noe jeg nesten ikke orket å lese ferdig, men ble nå ferdig til slutt...

Begynte på A game of thrones også, og blir bare mer og mer glad i den. Hadde glemt hvor bra den serien er!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Re: Hva leser du for tiden? II

Post by Chiad »

Mierin Eronaile wrote:Og til Yawron, var det den veldig jentete skrivemåten, eller hva man nå skal kalle den, du syntes var så rar? Den syntes i hvert fall jeg var svært pussig.
Jentete skrivemåte? Hmm, la faktisk ikke merke til det i Labyrinten men grunnen er vel at jeg er jente og leste den når jeg var tolv. Men ja, når jeg tenker over det er den nok skrevet til kvinner og det var en del mye kvinnelig hovedrolle i boken.

Unnskyld for å stille et dumt spørsmål..hva er alt det der med gral og sånt? Jeg mener, jeg følger ikke med i tida men leser gamle fantasybøker tror jeg :roll:
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Den Hellige Gral skal være det begeret (m.m.) Jesus drakk av i hans siste måltid, og en av disiplene skal også ha samlet hans blod i gralen. Gralen skal ha store krefter.
Det som er med Gralen er at det er et av tidenes største skatter, på lik linje med f.eks. "kassen" De Ti Bud ligger i (den tapte arken?), og har vært gjenstand for en del myter og teorier. I moderne kultur har man for eksempel Da Vinci-koden av Dan Brown som jo fikk enorm oppmerksomhet, Indiana Jones og det siste korstog, Monty Python and the Holy Grail, og litt av litt eldre har vi fortellingene om Kong Arthur og Ridderne av det Runde Bord (som Monty Python er en parodi på)
Manbearpig
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Re: Hva leser du for tiden? II

Post by Mierin Eronaile »

Chiad wrote:
Mierin Eronaile wrote:Og til Yawron, var det den veldig jentete skrivemåten, eller hva man nå skal kalle den, du syntes var så rar? Den syntes i hvert fall jeg var svært pussig.
Jentete skrivemåte? Hmm, la faktisk ikke merke til det i Labyrinten men grunnen er vel at jeg er jente og leste den når jeg var tolv. Men ja, når jeg tenker over det er den nok skrevet til kvinner og det var en del mye kvinnelig hovedrolle i boken.

Unnskyld for å stille et dumt spørsmål..hva er alt det der med gral og sånt? Jeg mener, jeg følger ikke med i tida men leser gamle fantasybøker tror jeg :roll:
Det var ikke jeg som skrev det...
lolzi
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Re: Hva leser du for tiden? II

Post by Chiad »

[/quote]Det var ikke jeg som skrev det...[/quote]
Sorry, siteringen må ha rotet seg.. :?

Jah syns å huske at det med gralen var noe med Jesus..thanks!
Post Reply