Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Ikke vet jeg om jeg banner i kirken nå, men hva er rothfuss og hvorfor skrives det om det/dette/denne(?) i iSoIaF-tråden?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Rothfuss er... verd å lese.

http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=882

Og så langt eg greier å sjå er grunna til at diskusjonen er her at nokon har blingsa og brukt dette som "kva eg les no"-tråd. Skal prøve å fikse. Skal prøve å ikkje slette forumet.

Postpost: Saksa litt, det einaste som kanskje kunne vore att i den gamle tråden er Loki sitt svar på kvalitetsspørsmålet til Lothar, men sidan det no eingong var ein del av ein annan diskusjon vart det berre her kuttet vart gjort.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Årlig gjenlesning av Ringenes Herre og jobber litt med Memories of Ice ved siden av.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Hører rykter om at Neil Gaimans "American Gods" kommer på norsk til høsten. Noen som vet hvilket forlag og hvem som skal oversette den?
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

gynter wrote:Hører rykter om at Neil Gaimans "American Gods" kommer på norsk til høsten. Noen som vet hvilket forlag og hvem som skal oversette den?
Forlaget er Vendetta, det samme som gir ut George R.R. Martin på norsk, men jeg vet ikke hvem som skal oversette. Pokker at det ikke er meg; det ville vært en kremjobb. :)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Morten wrote:
Loki wrote:Morten - Wow, det er gledeleg! No kjem eg til å få dårleg samvit når eg les den på engelsk, burde jo støtte omsettinga. :(
Du får lese både på norsk og engelsk, da, så kan du sammenligne og sable ned oversettelsen min eller, forhåpentligvis, skamrose den. ;)
Veit du, det let verkeleg freistande. Med ein god del flaks finn eg tid til og med tid det. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Begynner på "Hypnotisøren" av Lars Kepler i kveld. Har hørt at det skal være en svært god bok.
Noen som har lest den, og som kan bekrefte eller avkrefte dette?
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Har lest den, og syntes at det var en ganske fascinerende bok. Nå er ikke krim helt min sjanger, så det betyr antagelig at den var bra ;) Vil gjerne høre hva du synes om det hvis/når du er ferdig!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Har lest mye i det siste. Etter å ha gjenlestlest hele A Song of Ice and Fire serien så var jeg liksom inne i en stim. Så gikk likegodt å lånte med en stabel fra biblioteket.

Grensen av Frank Schatzing har jeg laget egen tråd på. Den setter jeg helt på topp.

Den tapte Oasen av Paul Sussmann...OK bok, litt "Indiana Jones", grei bladvender.

Holder på med "Blod og Is" av Robert Masello, som skal være en grei bladvender det og, sikkert spennende nok MEN....virker litt ..eh ...teit!
....får lese litt til og gi den en sjanse.
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Nettopp lest Nostradamus Testamente av Tom Egeland.
Fordi jeg digget Paktens Voktere og Lucifers Evangelium, hadde jeg store forventninger til denne boka.
Den se jo ut som en liten murstein der den har ligget og fristet hos bokhandlerne, og jeg hadde forventninger til masse herlig lesestoff.
...Men nei!
Boka er rett og slett tynn! Ta å bla litt i den så ser der hva jeg mener. Så da er kanskje innholdet bedre. Njeee...plottet er forsåvidt greit nok. MEN den tar aldri helt av.
Det virker som den er avsluttet før den var helt ferdig. Skjerp deg, Egeland!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

No i juni og juli har eg fortsett gjenlesinga av Song of Ice and Fire som eg byrja på i fjor sommar. Leste bok 1, 2 og fyrste halvpart av bok 3 i fjor, har lese andre halvpart av bok 3 og fyrste to Dunk and Egg-novellene no. Så skal eg kjøpe og lese tredje novella no til helga (gler meg, aldri lest den før) før eg gjenles bok 4. Og så premien på slutten: bok 5, som eg framleis ikkje har lese og mirakuløst nok framleis ikkje er spoila på. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Jeg driver og leser De Elendige nå. En i familien snakket så varmt om den og nærmest presset den på meg. Glad for det nå. Flott klassiker.
lolzi
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Aldri lese den, men begge versjonane av musikalen eg har sett, samt filmen og (hehehe) Donald Pocket-adapsjonen er alle ganske gode, så kan ikkje sjå for meg at originalen skal vere dårleg. Så den tilrådes? :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lilla My
Soldat
Soldat
Posts: 39
Joined: Wed Jul 12, 2006 22:52
Location: Frankrike

Post by Lilla My »

Hei alle sammen,

Lang tid jeg har vært her, men nå har jeg akkurat lest ferdig Bipersonar av Carl Frode Tiller og sitter litt forvirret nå : jeg skjønner ikke helt hva han ville med den boka.
Den begynner jo som en vanlig roman og slutter med noe helt annet med disse sidene om forfatteren, som om han gjør narr av seg selv med den beruset forfatteren som snakker med sine romanpersoner.
Har også inntrykket at alle personene i romanen er en del av den forfatteren : både den gutten som kjemper mot seg selv for å få tatt en viktig beslutning, broren som er preget av kristendom og som har dårlig samvit og den gamle mannen som er så kynisk. Og ikke minst Peter og sitt galskap.
Men jeg klarer fortsatt ikke å knyte alt sammen slik at det hele betyr noko.

Spør meg om Tiller bare leker med leseren...

Noen som har lest boka og har en mening om den ?
"Si vous trouvez un être humain dans la foule, suivez-le..."
http://bizarreland.over-blog.com
Onis O'Leia
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 4
Joined: Wed Jul 18, 2012 9:37

Post by Onis O'Leia »

Har lest om igjen de fire første Tidshjulet bøkene, på engelsk. Kom meg litt over 80% gjennom den femte boken før A Memory Of Light ble utgitt, og leser nå selvfølgelig AMOL.

Innimellom, for å ha litt avveksling med mer lettlest litteratur, har jeg lest de to første bøkene i Dragonriders Of Pern serien og en rekke korte e-bøker.
Post Reply