Loials bok

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Loials bok

Post by Merrilin »

Noen her som tror at vi faktisk leser boken som Loial tar notater til?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det er forsåvidt en besnærende tanke, men nei. En ting er at Loial blir beskrevet på en såpass fin måte, og slik vi kjenner ham tar han ingen ære for noe sjøl, om det enn er han alene som har utført noe.

En annen ting er at det jo er skrevet i forskjellige Point of View, altså forskjellige synspunkt, og jeg tror ikke han har tilstrekkelig innsikt i hodene til de andre til å skrive på den måten.

En tredje ting er at boka også omhandler ting og hendelser han ikke bør kunne ha kjennskap til. Hendelsene i Shayol Ghul, for eksempel, der alle involverte antageligvis dør etterhvert, eller nekter å si noe til en ogur.

Når det er sagt, så kan det jo selvsagt tenkes at dette liksom skal være skrevet av en historiker som har brukt notatene hans heftig. Såvidt jeg vet er det ikke blitt sagt noe sted at det er verken den ene eller den andre som forteller, eller gjenforteller, for den saks skyld.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Det var vel noe slikt Tolkien gjorde i Ringenes Herre? Eller har Peter Jackson narret meg?

Derfor tenkte jeg også denne tanken da Loial begynte å skrive bok, men jeg slo tanken fra meg, pga. det Sauegjeteren nevner.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ringenes Herre er vel ganske riktig av Bilbo, Frodo og Sam. Ja, og Hobbiten, da.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply