Gaidal Cain

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Gaidal Cain

Post by Ceres »

Det er vanskelig å være original på denne sida. Alt har liksom blitt sagt før på engelskspråklige sider. Synes imidlertid vi burde ta en liten diskusjon på temaet "Gaidal Cain og Birgitte".

Mange har hevdet at Gaidal Cain er Olver. Dette har RJ mer eller mindre avkreftet. Gaidal må være bare babyen enda dersom tidsperspektivet skal være fornuftig. Men i og med at vi får vite om Gaidal og B har han vel en rolle i fortellinga.

Det har også blitt nevnt at Elayne er med barn. Tvillinger. Vanskelig å gjenføde en helt dersom han skal ha en identisk (eller ikke?) tvillingbror/søster. Det som er mer sannsynlig er jo graviditeten til Aviendha. Min så at det var noe "rart" med den.

Bærer Aviendha Gaidal Cain?



By the way... er endelig tilbake på hybelen etter laaang sommer uten bredbånd. Tilbake for fullt nå! 8)
DahLliA
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 14
Joined: Wed Jun 22, 2005 22:09
Location: Koppang

tviler

Post by DahLliA »

tviler på at vi får se Gaidal Cain i fortellingen. altfor kort tid igjen til TG.
og tror ikke Aviendha bærer han. husker ikke hvor i bøkene det står, men mener å ha lest no om at GC ble født akkurat når Birgitte ble dratt ut av T'A'R.

større sjanse for at GC får en rolle etter TG, muligens sammen med ungene til Elayne(som de fleste tror er Shivan og Calian)

men som sagt. tror ikke vi får se noe av dette
trøtt...

*øl og whisky er en manns verste fiender. men en mann som løper fra sine fiender er feig*

*hardt arbeid lønner seg i lengden, latskap lønner seg nå*
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Enig med dahllia.
For at Gaidal Cain i det hele tatt skulle kunne spille en rolle i fortellinga, måtte han ha rukket å bli minst 15 år, dersom jeg skal gjøre et generøst anslag. Hvis så, hadde RJ vært nødt til å tyne enda en 10-15 bøker ut av WoT.

Så nei, han blir nok en historie for senere tider. Og det er dette som er så genialt med WoT. Ikke alt som blir "foreshadowed" kommer nødvendigvis til å skje før TG. Ikke alle framtidige hendelser som blir forutsett blir omtalt i bøkene. Slik skaper RJ en følelse av at fortellingen hans bare er en liten del av en enorm historie, og at det skjer ting senere også.


Eller noe sånt... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Er det ikke Elayne`s barn Min så at det skulle være noe rart med?

Det er jo to hornhelter(?) som er tvillinger. Det har vært foreslått at Elayne`s barn vil være dem.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Enig terje, det er det som er så fint - at den historien vi får del i bare er en del av en større helhet. Gjør verket til RJ til noe større enn mange andre...

Gaidal Cain får nok ikke noe rolle i TG, men det var vel Aviendhas graviditet det var noe rart med, var det ikke?

Kan ikke huske å ha lest at GC ble født i samme øyeblikk som Birgitte ble dratt ut av TAR, men det virker ikke ulogisk. Hvem flere kjenner vi som har blitt gravide da? Hvem kan gi liv til GC?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Faile burde vel havne på tjukken snart; hun og Perrin har jo holdt på siden Tear. Kanskje den framtidige dronning eler konge av Saldaea er ufruktbar?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eg hugser Birgitte sa til Nynaeve eller Elayne at ho ikkje hadde sett Gaidal på ei stund, og rekna med at han hadde vorte spunnen ut i mønsteret igjen. Hugser ikkje når dette var, men trur ikkje det var so lenge før Moghedien reiv Birgitte ut Tel'Aran'Rhiod.
Last edited by Torbjørn on Wed Aug 24, 2005 20:39, edited 1 time in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Men samtidig har det jo blitt sagt en mengde ganger at tidsfølelsen i TAR ikke er som i den "virkelige" verden? Greit, den er merkelig, men kan den være så merkelig at selv om Nyn, Eg og El så Gaidal Cain (de gjorde da det?), kan han ha blitt spunnet ut flere år før de så ham? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Nei, tror bestemt ikke det. Leste et intervju med RJ som sa noe slikt som at "selv om tiden i TAR er annerledes så kan den ikke gå tilbake i tid i virkelige verden." (Meget fritt, fra toppen av skallen min.)

Med det samme så avkreftet han teoriene om at GC kunne være Olver.

Men for å gjenta spm mitt. Så ikke min at Aviendha skulle bli gravid, men at det var noe rart med graviditeten?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Jo, Min såg at Aviendha skulle få fire born: Ho tenkte vel noko slikt:

"She [Aviendha] was going to have babies - four of them at once. But there was something odd about that though."

Er ikkje eit nøyaktig sitat, men slik eg hugser teksten no.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Akkurat det her er det jeg elsker med Wheel of Time!
Det er så sinnsykt mange teorier man aldri får svar på, så man kan ha sine egne som teorier/tolkninger uten at det nødvendigvis er feil - skikkelig fantasy det!
- In the Light - LTT
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

incanus wrote:Jo, Min såg at Aviendha skulle få fire born: Ho tenkte vel noko slikt:

"She [Aviendha] was going to have babies - four of them at once. But there was something odd about that though."

Er ikkje eit nøyaktig sitat, men slik eg hugser teksten no.
Ho skulle ha fire unger ho jo... da blir ikke det gaidal nei. Var det ikke en av de vise aiel kvinnene som også var gravid?
Post Reply