Kanoner

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det vart sagt at han hadde fått dampkøyretøyet til å fungere ja. Rand høyrde det frå eit par gutungar han møtte i Rift, som var litt ueinige i kor mange vogner som hadde vorte dratt og kor lang (kort) tid det hadde tatt, men at eit slags køyretøy dreven med damp hadde dratt ei rekkje lekterar e.l. frå Rift til Cairhien på svært kort tid var dei einige om.
http://encyclopaedia-wot.org:8008/books/kod/ch21.html
Dovienya
Soldat
Soldat
Posts: 75
Joined: Sat Mar 24, 2007 17:00
Location: Tar Valon
Contact:

Post by Dovienya »

Det virker sannsynlig at kanonene og dampmaskinene kommer inn i bildet.
Men i så fall synes jeg det er trist. Selv om kanoner ikke kan måle seg med Kraften, vil slike våpen på en måte stjele litt av glansen fra Kilden. Verden vil ikke være like avhengig av Kraften lenger.
'You'll pardon me if experience suggests that it would be wise to meet unexpected generosity from you from arming myself and putting my back against a wall."
- Father Chains
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Og det vile være dårlig på hvilke måterr?

Det er tross alt bare en liten elite som kan bruke Kraften, og selv de har ikke egentlig så mye nytte av den. Teknologi er på sin side et mye mer demokratisk hjelpemiddel, som kan bidra til å forbedre hverdagen til mange flere enn Kraften. Mmed mindre vi får se en retur til slik stoda var i Legendenes Alder, that is... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Jeg synes også det er kult med den industrielle biten i bøkene. Det tilfører et nytt element, som Jordan kan bruke til en heidundranes finish, der industrien vil spille en avgjørende rolle.

Etter Den Siste Strid, tror jeg Randland vil bli tuftet på industri, og kraften vil bli sjeldnere, svakere, for til slutt å dø ut. Ennå senere vil industrien bli avløst, kanskje av kraften, kanskje av en annen ting. That's the way of the Wheel.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Dovienya
Soldat
Soldat
Posts: 75
Joined: Sat Mar 24, 2007 17:00
Location: Tar Valon
Contact:

Post by Dovienya »

Bare det ikke går for langt i den tida bøkene varer, så...
Slik jeg ser det vil en industriell revolusjon i Randland drepe noe av stemningen. Nå har de bare Kraften. De er avhengige av den, likevel skremmer den dem. Hvis dampmaskiner og kraftige våpen blir allemannseie, vil Kraften og Aes Sedaiene miste sin posisjon, og en viktig konflikt ville bli borte.
'You'll pardon me if experience suggests that it would be wise to meet unexpected generosity from you from arming myself and putting my back against a wall."
- Father Chains
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Den konflikten mellom de som leder og de som ikke leder, mener du? Den vil jo bare tilspisse seg, det blir jevnere forhold og en krafigere konflikt.

Og lederne vil jo ikke miste posisjonen som sådan, de har jo fremdeles en stor fordel vs. de som ikke leder. Når det er sagt, har vi vel fått visse pekepinn i bøkene på at Kraftens styrke og omfang (antall mennesker som kan lede, og hvor sterke de er) er behovsprøvd. Ja, Aes Sedaiene vil miste sin posisjon i det lange løp, hvis Rand vinner Den Siste Strid.

Og er vi ikke avhengige, men samtidig redde for industri? Det har vi vært siden modernismens ensidige positivitet slo sprekker for hundre år siden.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Litt offtopic, men:
stefan_hoy wrote:Den konflikten mellom de som leder og de som ikke leder, mener du? Den vil jo bare tilspisse seg, det blir jevnere forhold og en krafigere konflikt.
Oooh, tøft konsept: Magikere som aristokrati i et samfunn fra før den franske revolusjon, med have-nots som gjør opprør med teknologi og våpen. Noe sånt kunne blitt morsomt å lese.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Det ser jeg for meg også! Problemet er vel bare at de må samle seg mot Skyggen, og dermed, i første omgang, sette til side klassekampen.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

stefan_hoy wrote:Det ser jeg for meg også! Problemet er vel bare at de må samle seg mot Skyggen, og dermed, i første omgang, sette til side klassekampen.
Jeg tror det ville fungert helt flott!
Og om vi skulle fortsette å ha den Franske Revolusjon som eksempel, det er først når Frankrike er i krig mot Skyggen/felles fiende at blodet virkelig begynner å flyte innad.
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Hva mener du? At Rands forsøk på å samle nasjonene er fåfengt?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Det må jo gå industriens vei hvis man skal ende "tilbake" til Legendens Alder. Nå blir jo flere og flere vever oppdaget, og siden Aviendha kan finne ut hva ter'angrealene gjør, så går det virkelig den veien.
. . .
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

AoL er noen aldre frem i tid, 5 for å være nøyaktig, og vi må igjennom vår egen alder først. Så kraften må glemmes, for å så kunne finnes på nytt.
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Må den glemmes? Det har ikke jeg fått med meg :?
. . .
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Noen i slekta di som har løpet rundt med kraften i det siste?
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Kjetil wrote:Noen i slekta di som har løpet rundt med kraften i det siste?
Haha... du er å blir genial. :D
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply