Kanoner

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hate-Galina
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 6
Joined: Mon May 07, 2007 20:43
Location: der

Post by Hate-Galina »

Jeg tror at Aludra trenger en klokkestøper for å forme kanonen, er jo ganske likt en bjelle :?
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Er metallet i klokker sterkt nok til å brukes i kanoner?

Men det blir nok kanoner ja...
Som vann til tørst strupe
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Korriger meg om eg tek feil, men klokker vert vel gjerne laga av bronse, og kanonar har vorte laga av bronse. Det er jo ogso mogeleg å lage kanonar av tre, noko Mythbusters har vist.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Står på Wikipedia at de blir laget av Jern...
men kanoner har så høyt trykk at også metallet må tåle det trykket... men Klokkene, vis det er snakk om noe alla kirke klokker trenger vel også å være solide, ellers er kanskje klokke makerne de rette til å utvikle teknologien.
Som vann til tørst strupe
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kanonane eller klokkene? Når det gjeld klokker: «The traditional metal for these bells is a bronze of about 20% tin. (...) Other materials sometimes used for large bells include brass and iron.» (kjelde: http://en.wikipedia.org/wiki/Bell_(inst ... Bellmaking)

Når det gjeld kanonane, so merk at eg skreiv «har». I Kina for ganske lenge sidan vart det laga ein slags kanonar av bronse (sjå Wikipedia), og i tillegg: http://www.bottomoftheharbour.com/cannonmain.html

At dei har teknologien til å lage kanonar er vel bortimot utvilsamt.

Redigert: Linken til Wikipedia ville ikkje fungere, de får klippe og lime.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

sikkert... men på den NORSKE wikipedia som jeg sverger til siden mine engelsk kunskaper er milt sagt sparsome og jeg foretrekker å forstå hva jeg leser, stod det at de var av jern... men for al del så kan de sikkert lages av Bronsje også...

de har vel lagt prototype i drømmenes kniv så ja, det er nok klart.
Som vann til tørst strupe
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kulene var laga av jarn (eller stein). Lengre nede står følgjande:
En annen vesentlig grunn til at kanoner utbredte seg spesielt i Europa, var den omfattende produksjonen av kirkeklokker som ble produsert av bronse. Dermed var det teknologiske skrittet til å modifisere disse store klokkene til kanonrør mindre.

Mindre kanoner ble ofte laget av bronse eller jern, mens større skyts kunne bli bygget opp av flere lag langsgående jernstenger som ble holdt sammen med påkrympede ringer av smijern.

Til slutt tok bronsekanonene over i det store og hele. De første produsentene av kanoner var klokkemakere, som hadde kompetanse og utstyr til å støpe store ting i bronse.

Fra sent 1700-tall tok støpejernskanoner over. Fra sent på 1870-tallet begynte kanoner med baklading å erstatte de med munningsladning. Fordelene med baklading var flere; det ga høyere skuddtakt, det ga bedre tetning mellom løp og prosjektil (noe som ga bedre utgangshastighet) og det forenklet bruken av riflet løp (noe som ga bedre presisjon). Omtrent på samme tid ble støpejernet erstattet av smidd stål.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

leste ikke hele jeg nei... Men da er jo det ordnet, da blir det Kanoner... Skal bli spendene. men kan de få så mye teknologi at det står imot (gjerneteppe, den magiske energi kilden dems... litt trøtt.)
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Men er det tradisjonelle kanoner det er snakk om? Tror at det heller er snakk om store utskytningsrør for fyrverkeri, og ikke kanoner som slenger stor stein og jernkuler ut i luften.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Mener du at de bare skal fyre av rakketer? Det blir jo litt tamt da. De klarer vel å stappe inn noen kuler før den siste striden.
Som vann til tørst strupe
Dovienya
Soldat
Soldat
Posts: 75
Joined: Sat Mar 24, 2007 17:00
Location: Tar Valon
Contact:

Post by Dovienya »

Raketter kan vel brukes til å skremme folk også..? Og jeg vil da tro det gjør ganske vondt å bli truffet.
'You'll pardon me if experience suggests that it would be wise to meet unexpected generosity from you from arming myself and putting my back against a wall."
- Father Chains
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Det gjør nok det. Folk har jo nesten blitt drept av raketer. Men det er ikke ordentlig kanoner uten kuler da :wink:
Som vann til tørst strupe
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Aludra lagde noen kuler uten selve fyrverkeriet, bare sprengstoffet. Disse kalte hun drageegg.

Hun ønsket å støpe noen store kastemaskiner, lignende kanoner, i bronse, og de kom til å bli så store at man trengte flere hester for å dra dem. Disse kalte hun for Drager.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

aaa... Sånn var det, Blir morsomt...
Som vann til tørst strupe
Post Reply