Tidshjulets tidslinje og kronologi

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Tidshjulets tidslinje og kronologi

Post by Treveler »

Edit: Skilt ut fra tråden "Den Mørkeste".

Jeg båder liker å har troen på teorien om at Rand vil bryte den sirkulære tidslinje om til en lineær.

Hele WoT historien vil virke meningsløs og litt unødvendig visst alt som skjer er at Rand gjennoppbygger seglene og forsegler hullet.

Hovedgrunnen for at jeg tror detter er dog at RJ har gjentatte ganger uttalt at han mener at den største gave de gamle grekerne ga vesten var ideen om en lineær tidslinje. Det er noe universelt depresivt og en følelse av forutinntatthet over en sirkulær tidslinje og på samme måte som grekerne "ga" oss en lineær tid, vil det samme være Rands størte gave til Randland når han stopper den mørkeste for godt. Håper jeg! :wink:
Last edited by Treveler on Tue Aug 23, 2005 1:47, edited 1 time in total.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

terje wrote:EDIT: Tenkte jeg kort skulle utdype det med hullet og fengselet.
Det Beidomon og Mierin gjorde, var at de svekket forseglingen den forrige Dragen skapte, og slik gjorde det mulig for Den Mørkeste å berøre/påvirke Mønsteret mer direkte og øke sin påvirkningskraft og innflytelse - både over mennesker og handlinger.
Dette tror jeg er feil. Mierin (Lanfear) skapte hullet selv etter leting etter en utømmelig kraftskilde som hun hadde teorisert seg frem til at måtte være virkelig. Det var under letingen etter denne kilden at hun boret hullet i veven og gjore det mulig for den mørkeste å påvirke Randland gjennom det. Hver gang hjulet dreier så må boret på et tidspunkt være fullstendig borte og på et eller annet tidspunkt må det bli laget på nytt.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Mierin meinte ho hadde funne ei kraftkjelde som både menn og kvinner kunne bruke (True Power), og dermed oppheve dei begrensingane ein hadde med at kvinner leda saidar og menn saidin. Om eg hugsar rett, hadde ho funne fram til den "staden" der mønsteret var tynnast, og det ville vere lettast å "bore eit hol."

Når det gjeld "naturen" til boreholet, so er vel ei av dei beste kjeldene for kunnskap Herid Fel. Han sa at boreholet ein gong måtte vere "som nytt", eller ikkje-eksisterande, for at det skulle kunne verte laga i det heile.

Kronologien vil då (kanskje) verte noko slikt:

1. Nokon borer eit hol.
2. Dragen i den same alderen lapper holet, reparerer det midlertidig.
3. Ein alder går, forseglinga byrjer å svekkast, ein ny drage vert spunnen ut av Hjulet.
4. Denne Gjenfødte Dragen forsegler holet fullstendig, slik at den Mørkaste ikkje har nokon mogelegheit for å røre ved verda: "Clear away rubble before one can build." Ein kan samanlikne dette med ein steinmur, som held på å dette ned. Ein kan støtte den opp, setje inn nye steinar, men den beste (og kanskje einaste) måten å bygge den opp att like sterk som den var til å byrje med, er å rive ned den gamle (clear away rubble) og bygge ein heilt ny, med sterkare stein.
5. The Wheel of Time weaves, memories fade to legend, legend fade to myth, og når den alderen er komen då holet skal borast på ny, er det ingen som har hatt ein gong eit fjernt minne om den Mørkaste på mange generasjonar (av ogurar...).
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Takk for utdyping/oppklaring. Det begynner å bli noen år siden sist.

Treveler: Når du sier det, så kommer jeg på det sitatet du nevner. Selv om jeg er uenig med Jordan, kan jeg ikke nekte for at du har rett.

incanus: jeg er framdeles av den oppfatning at intet menneske kan bryte et fangsel som Skaperen har skapt. Jeg tar sikkert feil, men inntil jeg ser bedre bevis, er jeg lite innstilt på å tro at mennesker kunne bort hullet. Men igjen: Jeg tar sikkert feil. Jeg gjør som regel det... Image
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

terje wrote:incanus: jeg er framdeles av den oppfatning at intet menneske kan bryte et fangsel som Skaperen har skapt. Jeg tar sikkert feil, men inntil jeg ser bedre bevis, er jeg lite innstilt på å tro at mennesker kunne bort hullet. Men igjen: Jeg tar sikkert feil. Jeg gjør som regel det... Image
Da må det, som Harid Fel sier, være skaperen selv som lagde fengselet med hullet inn til veven.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Men har det vært tidligere Drager da? Er det ikke bare Lews Therin og Rand som er Dragen? For ellers hadde vel Rand hørt flere stemmer i hodet sitt, ikke bare Lews Therins?

Jeg tipper at det siste slaget kanskje vil ødelegge den sirkulære rytmen tiden følger i randland, men at det vil være noe Rand må ofre for å fordrive den mørkeste - kanskje gi slipp på sitt eget liv og all makten han har i en ikke-aggressiv handling for å vinne.

Den mørkeste skaper jo tross alt aggressivitet og grådighet skal vi tro historiene om Age of Legends før The Bore. Før Mierin og Beidomon åpnet inn til kraftkilden (som vel er den mørkeste, da både menn og kvinner kan bruke The True Power som den mørkeste gir) var det et slags Utopia, men etterpå ble The Forsaken ledet av grådighet og andre mennesker ble grepet av negative følelser - dette ga jo blant annet utslag i krigene og de gladiator-aktige kampene som ble kjempet som offentlig underholdning (husk Ar'angar og Os'angar, hva de var for noe).
Ishamael påminner vel også en gang Rand/Lews Therin om den gangen de tok den gamle kunsten å kjempe med sverd og lærte seg å bruke den til å drepe med istedenfor å bruke den som en fredelig fritidsaktivitet.

Sorilea og Cadsuane skal jo lære Rand noe og forhindre at han blir følelseskald og taper Tar'mon Gaidon. Derfor tipper jeg at den mørkestes fordrivelse på en eller annen måte må skje ved hjelp av positive følelser.
Jeg har ikke akkurat følelsen av at han er noe fysisk eller menneskelig i det hele tatt, så jeg tviler på at slaget blir utkjempet med fysiske våpen.
- In the Light - LTT
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Slik jeg har forstått det, så er det en Dragon og en Dragon Reborn for hver gang hjulet går rundt, ettersom Agene har vært, er, og vil komme.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Lews Therin Telamon wrote:Men har det vært tidligere Drager da? Er det ikke bare Lews Therin og Rand som er Dragen? For ellers hadde vel Rand hørt flere stemmer i hodet sitt, ikke bare Lews Therins?

Jeg tipper at det siste slaget kanskje vil ødelegge den sirkulære rytmen tiden følger i randland, men at det vil være noe Rand må ofre for å fordrive den mørkeste - kanskje gi slipp på sitt eget liv og all makten han har i en ikke-aggressiv handling for å vinne.

Den mørkeste skaper jo tross alt aggressivitet og grådighet skal vi tro historiene om Age of Legends før The Bore. Før Mierin og Beidomon åpnet inn til kraftkilden (som vel er den mørkeste, da både menn og kvinner kan bruke The True Power som den mørkeste gir) var det et slags Utopia, men etterpå ble The Forsaken ledet av grådighet og andre mennesker ble grepet av negative følelser - dette ga jo blant annet utslag i krigene og de gladiator-aktige kampene som ble kjempet som offentlig underholdning (husk Ar'angar og Os'angar, hva de var for noe).
Ishamael påminner vel også en gang Rand/Lews Therin om den gangen de tok den gamle kunsten å kjempe med sverd og lærte seg å bruke den til å drepe med istedenfor å bruke den som en fredelig fritidsaktivitet.

Sorilea og Cadsuane skal jo lære Rand noe og forhindre at han blir følelseskald og taper Tar'mon Gaidon. Derfor tipper jeg at den mørkestes fordrivelse på en eller annen måte må skje ved hjelp av positive følelser.
Jeg har ikke akkurat følelsen av at han er noe fysisk eller menneskelig i det hele tatt, så jeg tviler på at slaget blir utkjempet med fysiske våpen.
Her er vi nesten helt på bølgelengde. Jeg tror også Rand vil bryte den sirkulære tidslinjen samt å drepe/fjerne the DO for alltid. Jeg tror også at det ikke vil skje med konvensjonelle midler, men tror det vil være en kamp om viljestyrke fremfor positive følelser. Har laget en slingrende sinnsyk teori om at Rand på et punkt vil bryte seglene, død ved hjelp av Alida(?) og bryte gjennom hullet/boret med sjelen og konfrontere den mørkeste utenfor veven i en mental kamp. :lol:
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

hmmm

Post by ludde »

Jeg tror heller ikke at DO og Rand vil prøve å brenne verandre til døde med kraften sin og måle den opp mot hverandre som to andre idioter...

Jeg har en følelse av at seglene blir brutt fordi det er flere og flere mennesker i verden som tenker negativt og er redde for DO og fantaserer om hva som kommer til å skje. Så jeg tror det ligger noe i det med at det er viljestyrke som er tingen. Grovt fortalt så klart. Ligger nokk noe mer bak.

Jo kaldere og kaldere Rand blir jo mer og mer lik DO vil han bli. Men det er en ting som ikke stemmer hvis vi først skal gå i det dype. Rand kan ikke fjerne DO helt. Er enig i at det er bortkastet hvis det ikke er det som skjer. At vi bare leser en gangs alder når dette har skjedd 100000000000 ganger før. Men grunne til at Rand ikke kan fjerne DO og ondhet helt, er fordi at uten ondskap er det ikke noe godt, og uten godhet er det ikke noe ondhet.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Sant nok, men han kan hindre den mørkeste i å berøre verden, slik at verden igjen blir slik som i AoL, og da var det jo etter sigende et Utopia, tilsynelatende fritt for negative følelser og grådighet. Til og med Mierin og Beidomon handlet jo ikke ut fra egeninteresse, men fordi de ønsket å bidra med noe som ville styrke samfunnet.
- In the Light - LTT
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Men de andre dragene har vel bare vært "falske" drager, slik som Ishamael ramser dem opp for Rand i en av de tidlige bøkene?
- In the Light - LTT
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lews Therin Telamon wrote:Men de andre dragene har vel bare vært "falske" drager, slik som Ishamael ramser dem opp for Rand i en av de tidlige bøkene?
Dei Ishamael snakker om er falske drager. Det er berre ein ekte drage, og ein gjenfødt drage, for kvar runde Tidshjulet spinner. Guaire Amalasan, Yurian Steinboge og dei andre var berre menn som kunne lede krafta, og som fann ut at dei ynskja makt og ville oppfylle nokre profetiar.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Så det er bare denne rundens tidligere falske drager?
Vi vet egentlig ingenting om tidligere runder og deres Drager annet enn at det refereres til at kampen mellom Dragen og Den Mørkeste aldri vil ta slutt og alltid har vært?
- In the Light - LTT
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lews Therin Telamon wrote:Så det er bare denne rundens tidligere falske drager?
Vi vet egentlig ingenting om tidligere runder og deres Drager annet enn at det refereres til at kampen mellom Dragen og Den Mørkeste aldri vil ta slutt og alltid har vært?
Riktig! Alle dei falske dragane me har høyrd om (Yurian, Davian, Raolin, Guaire osb.) har alle levd i denne alderen.

"The Wheel of Time turns, and Ages come and pass, leaving memories that become legend. Legend fades to myth, and even myth is long forgotten when the Age that gave it birth comes again."

I "vår" alder hugser ein so vidt slutten av forrige alder, og ingen veit noko som helst om verken Dragen eller den Gjenfødte Dragen frå forrige runde.
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Ehm... slik jeg har forstått er det en Drage per alder, ikke en Drage og en Gjenfødt Drage. Grunnen til at Rand kalles Den Gjenfødte Dragen er at man husker Lews Therin fra forrige tidsalder. I Legendenes Alder visste man ikke noe om tidliger Drager og Lews Therin ble derfor ikke kalt Den Gjenfødte Dragen, men bare Dragen.
Post Reply