Tidshjulets tidslinje og kronologi

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

ashaman17 wrote:Men det står jo i bøkene at Tidshjulet dreier og Aldre kommer og går, og at d har syv eiker og at den daværende Alderen kommer igjen og igjen, men jeg er enig i at Hjulet kan bli ødelagt eller alt blir endret, og jeg er også enig i at d bare er Rand og LTT som har vært Drager!!!
Okey, det var litt vanskelig å forstå, men.

Jeg står for at det er en Drage og en Gjenfødt Drage i løpet av en runde av hjulet, dvs 7 aldre.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Jeg leste nettopp noe som bekreftet at det i allefall er flere "drager", noe som nevnes gjentatte ganger av diverse Forsaken (Jeg mener at begrepet Drage er feil å bruke om andre enn Lews Therin og Rand, mer om dette senere). Men her, for å sitere Sammael, TLOC, s.175:

"Al'Thor was not Lews Therin, but Al'Thor was Lews Therin's soul reborn, as Lews Therin himself had been the rebirth of that soul......

....he (Ishamael) claimed this struggle had gone on since the Creation, an endless war between the Great Lord and the Creator using human surrogates. More, he awoved that the Great Lord would almost as soon have turned Lews Therin to the Shadow as have broken free....

....And Ishamael said that it had happened in the past, the Creator's champion made a creature of the Shadow and raised up as the Shadow's champion.

Senere i TLOC, s.190, fra Semirhage's synsvinkel:

"The Chosen were no more than pieces on the board; They might be Counselors and Spires....If the Great Lord meant to make Al'Thor Nae'blis, she herself would kneel to him..... she had never been more than an indifferent tcheran player....And one daring way to capture your opponent's High Counselor and turn it to your side was to sacrifice your Spires in a false attack.

I tillegg i en av de senere bøkene, så sitter Moridin (Jeg antar Ishamael) foran et spillebord (antar at det er det samme spillet, det som var den avanserte forgjengeren til Stones) og ser på brikken som kalles "The Fisher" og han tenker til seg selv at den brikken er nøkkelen til seier, den ultimate måten å vinne på er når man fanger "The Fisher".


Det jeg vil med alt dette, er bare å forklare mitt syn på at det tydeligvis har vært flere av "the Creators champions" opp igjennom tidene, MEN det er slett ikke sikkert at disse har vært kalt Drager i det hele tatt, for tittelen "The Dragon" tror jeg er Lews Therin's egen tittel, I likhet med "Lord of The Morning", "First Among The Hall of Servants" etc. etc.

Og at som Sammael tenker, Lews Therin er sjelen til "the Creators champion" født inn i en ny kropp. Altså IKKE en gjenfødt Drage, fordi han er den første og eneste Dragen.

Til sist mener jeg da at Rand Al'Thor ER sjelen til "the Creators champion" født inn i enda en ny kropp, MEN at han i tillegg ikke bare er dette, men at han er en bestemt "Champion" født på ny, han er Lews Therin født på ny - Den Gjenfødte Dragen. Lews Therin er altså den opprinnelige Dragen og profetiene om Dragen ser alle ut til å stamme fra tiden etter ham. Yurian og alle de andre "falske Dragene" levde også etterpå, så vi har vel faktisk aldri hørt om noen Drage før Lews Therin, men vi vet at det har vært andre av "the Creator's Champions" før ham. Men jeg synes derfor (hvis min teori er riktig) at det blir feil å referere til disse som Drager, selv om jeg gjør det uten å tenke meg om selv.

Spillet Tcheran og spillet Moridin sitter med blir en slags metaforer til den uendelige kampen (hvis Moridin er Ishamael gjenfødt, så må vi huske at Sammael sa at Ishamael var en filosof og en teolog) og at han sitter og spekulerer over DO's planer og ønsker om hvordan han vil vinne kampen.

Jeg har jo tidligere sagt at jeg mener at det er noe spesielt med denne siste striden og at nøkkelen her er Rand/Lews Therin.

Håper min teori om WoT og den siste striden var forståelig for dere!
- In the Light - LTT
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Du la fram en del nye spennende fakta som jeg ikke har hørt før, og jeg er veldig enig med deg, dette virker som noe som kan være både realistisk og slik d har vert. Jeg kan egentlig ikke huske at noen har snakket om andre Drager, bare at Ishmo snakka om mange uekte Drager!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Trur det er eit veldig godt - og viktig - poeng, at alle personane som har hatt Rand/LTT si sjel ikkje nødvendigvis har vore Dragar. Som du sa, var "Dragen" berre ein tittel LTT hadde. Og når Karaethon-syklusen vart laga (trur og dette skjedde etter LTT, anten under eller etter Øydelegginga), og forutsa at LTT skulle verte gjenfødd for å frelse menneska, var det naturleg å kalle han Den Gjenfødte Dragen.

Vil tru du har rett i det. Men grunnen til at me ikkje har høyrd om andre Dragar, er nok at alle ligg for langt tilbake i tid: "...and even myth is long forgotten when the Age that gave it birth comes again." Om det er slik eg trur, at det er to "Creators champion" for kvar runde av Hjulet (ein "Drage" og ein Gjenfødt "Drage"), vil det ikkje ein gong vere myter igjen av den forrige gongen ein "Creators champion" vart fødd.

Du seier mykje som er verdt å tenkje på.

Eit par småting: I ein scene med Moridin, der T'cheran vert nemnt, nemner han og to (eller tre?) andre brettspel, derav eit av dei var det som i dag er kjend som Steiner (Stones). Han nemner og at T'cheran var det vanskelegast av desse, og at han hadde vore ein mester i det.

Og:
Spoiler
Moridin er, nærast utan tvil, Ishamael.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

incanus wrote:Vil tru du har rett i det. Men grunnen til at me ikkje har høyrd om andre Dragar, er nok at alle ligg for langt tilbake i tid: "...and even myth is long forgotten when the Age that gave it birth comes again." Om det er slik eg trur, at det er to "Creators champion" for kvar runde av Hjulet (ein "Drage" og ein Gjenfødt "Drage"), vil det ikkje ein gong vere myter igjen av den forrige gongen ein "Creators champion" vart fødd.
Jepp, det mener jeg også. En Creators Champion blir født i 3. Alder (etter "vår" regning), mens han blir gjenfødt i den neste Alderen. Dette er såpass store hendelser at jeg tror de gjentar seg hver eneste runde av tidshjulet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Stefan wrote:Jepp, det mener jeg også. En Creators Champion blir født i 3. Alder (etter "vår" regning), mens han blir gjenfødt i den neste Alderen. Dette er såpass store hendelser at jeg tror de gjentar seg hver eneste runde av tidshjulet.
Du meinte nok fødd i 2. Alder, og gjenfødd i 3. Alder...
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

incanus wrote:
Stefan wrote:Jepp, det mener jeg også. En Creators Champion blir født i 3. Alder (etter "vår" regning), mens han blir gjenfødt i den neste Alderen. Dette er såpass store hendelser at jeg tror de gjentar seg hver eneste runde av tidshjulet.
Du meinte nok fødd i 2. Alder, og gjenfødd i 3. Alder...
Selvsagt.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Hvor er det den scenen med Moridin er helt nøyaktig Incanus? Det er nettopp det øyeblikket der jeg siktet til tidligere. Det kommer frem en del interessant materiale og symbolikk i tankene hans der. Apropos synes jeg at Moridin helt klart er en av de mer spennende figurene som dukker opp, i og med at han er såpass enigmatisk.

Vi er nok enige på en del punkter der, men jeg lurer fælt på hva RJ selv ville sagt om spekulasjonene våre? Kanskje har han ikke filosofert så dypt på det selv, hehe.

Men jeg synes akkurat den lille passasjen der Sammael refererer til Rand som LTTs gjenfødte sjel, mens han refererer til LTT som selv en reinkarnasjon av "den sjelen". Det var der jeg tenkte på at Rand kanskje ikke er akkurat som de andre gjenfødte Championsene fordi han har fått med seg personligheten til Lews Therin som var den forrige av skaperens Champions. LTT selv har vi vel enda ikke fått inntrykk av at har hatt noen andre "inne i hodet sitt"? Det er dermed selvfølgelig ikke sagt at det ikke er sånn bare fordi vi ikke har fått vite det enda, men det er jo en mulighet.

Noen som har noen ideer på hva som kan skje dersom den siste striden ikke fører til en ny runde for tidshjulet? Kanskje dette er den 7.e eiken i hjulet og at noe spesielt skjer denne gangen hjulet dreier forbi den?
- In the Light - LTT
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lews Therin Telamon wrote:Hvor er det den scenen med Moridin er helt nøyaktig Incanus?
Ei god anledning til å anbefale Wotmania sin WoT Reference Desk.. Der finn du blant anna ein POV index, og "The WoT Search utility", der du kan søke etter t.d. namn i WoT, og so vil du få opp kva kapittel i kva bok det namnet finst.

Eg trudde det var prologen til LoC, men med POV-indexen fann eg at Moridin berre har POV her:
The Path of Daggers, Prologue: Deceptive Appearences
The Path of Daggers, Chapter 2: Unweaving

Eg sjekka, det var i Deceptive Appearences, dei siste tre sidene. (Spelet var forresten sha'rah, ikkje tcheran. Han nemnte og no'ri, som i dag er Steiner)
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Takk for det! Mente at det var i en av de senere bøkene, den blir sikkert nyttig!
- In the Light - LTT
Post Reply