TG (OBS: mulig spoiler)

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

TG (OBS: mulig spoiler)

Post by Faile »

en ting jeg har tenkt på; (kanskje dette har vært diskutert før??) flere plasser har jeg lest om blodige hender(bla. mins syn, og engwenes drøm), og en a profetiene nevner at høyre forsvinner, mens venstre blir.

*And it shall come to pass, in the days when the Dark Hunt rides, when the right hand falters and the left hand strays, that mankind shall come to the Crossroads of Twilight and all that is, all that was, and all that will be shall balance on the point of a sword, while the winds of the Shadow grow."*

mulig at rand vil miste høyre hånda, og at dette, sammen med såret i sia, vil være "blodet hans på Shayol Ghul"

men godt mulig jeg er helt på jordet. :wink: :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Står ein del om kva draumar, syn osb. kan bety her. Sjå og innom Theoryposten til Wotmania, for meir interessante tolkingar.

Når det gjeld din teori, so har den kanskje ikkje vorte diskutert her, men truleg mange gonger på andre fora.

Men den profetien frå CoT, har nok ingenting med at Rand mister nokre hender. Den betyr: "medan den høgre handa vakler og den venstre går seg bort". Eller noko tilsvarande. Trur heller den snakker om at det er so mykje kaos, og styrkane til lyset ikkje klarer å organisere seg. Om det ikkje er noko heilt anna. Profeti-tolking er ikkje mi sterke side...

Når det gjeld blodet på Shayol Ghul, har det vore mange teoriar om det:
-Rand sitt sår, som du nemner.
-Aielane
-Galad
-Borna til Elayne

og sikkert nokre fleire og. Enkelte er meir "far fetched" enn andre.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Tror d er Rand som kommer til å blø på fjellet, er d ikke Dragens blod som skal komme på fjellet?? Men jeg tviler på at han dør, ellers kommer RJ til å få mange sinte lesere, medregnet meg!! :x
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

ashaman17 wrote:Tror d er Rand som kommer til å blø på fjellet, er d ikke Dragens blod som skal komme på fjellet?? Men jeg tviler på at han dør, ellers kommer RJ til å få mange sinte lesere, medregnet meg!! :x
Alle de mulighetene som incanus nevnte, er indirekte Dragens blod.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Men ein kan tolke "Dragens blod" som at det er slekta til Dragen som vil blø. Ingen veit korleis profetiane vil utspele seg, so me kan ikkje vite kva tolkning som er korrekt (før bok 12...).

Rand er (halvt) Aiel, og dermed av Aielsk blod. Galad er halvbroren til Rand (gjennom Tigraine), og dermed er dei av same blod. Og borna til Elayne er jo openbart av Rands blod. (at det er borna til Elayne, eller Galad for den saks skuld, er vel kanskje ganske so usannsynleg...)

Om Rand døyr eller ikkje, får me sjå. Men det er dei som meiner at han vil verte blind/skade augene og leve som tiggar etter Tarmon Gai'don. Dette fordi dei meiner the Fisher King (brikke i spelet sha'rah, som Moridin speler i PoD) er eit symbol for den Gjenfødte Dragen (eller noko slikt...).
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Tror ikke dere har nevnt slayer. Han er jo Rands blod. Ikke vel? Og høyre og venstre hånd blir også tolket som perrin og mat enkelte steder. Husker ikke nøyaktig hvor eller hvorfor akkurat nå, og jeg er for lat til å finne det...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Slayer ja, han hadde eg gløymd. Han er jo Rand sin onkel, ettersom han var bror til Tigraine. Hendene kan nok sikkert tolkast som Perrin og Mat ja.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Re: TG (OBS: mulig spoiler)

Post by Terje »

Faile wrote:en ting jeg har tenkt på; (kanskje dette har vært diskutert før??) flere plasser har jeg lest om blodige hender(bla. mins syn, og engwenes drøm), og en a profetiene nevner at høyre forsvinner, mens venstre blir.
Hvis dette refererer til profetisitatet under, har du ikke misforstått?
Jeg mener at "falters" betyr omtrent det samme som "feiler", mens "strays" i denne konteksten nok betyr at venstrehånda også vil feile (en pil som "strays", bommer...).
*And it shall come to pass, in the days when the Dark Hunt rides, when the right hand falters and the left hand strays, that mankind shall come to the Crossroads of Twilight and all that is, all that was, and all that will be shall balance on the point of a sword, while the winds of the Shadow grow."*
mulig at rand vil miste høyre hånda, og at dette, sammen med såret i sia, vil være "blodet hans på Shayol Ghul"

men godt mulig jeg er helt på jordet. :wink: :P
Jeg heller personlig mer mot at det er aielene som vil blø, siden disse profetiene ikke bør tolkes direkte.


Jeg har også sett enkelte teorier andre steder om at Mat vil miste et øye, enten fordi han har drømt det, eller fordi han er basert på Odin. Men slik jeg tolker dette, vil det at han "mister" et øye, ganske enkelt være en referanse til Odin, men at han ikke de facto vil miste et øye. Øyet er i min tolkning en metafor for at han må ofre noe for kunnskapen han fikk, og at dette offeret vil være minnene hans - som han altså har mista.

Odin ofret jo også øyet sitt for kunnskap, og minner kan jo sees på som "bilder for det indre øye", eller noe sånt...


Eh, la akkurat merke til at Incanus har kommentert det ontopic-e i denne posten før, så jeg vil bare avslutte med å si at jeg deler dette synet:
Men den profetien frå CoT, har nok ingenting med at Rand mister nokre hender. Den betyr: "medan den høgre handa vakler og den venstre går seg bort". Eller noko tilsvarande. Trur heller den snakker om at det er so mykje kaos, og styrkane til lyset ikkje klarer å organisere seg. Om det ikkje er noko heilt anna. Profeti-tolking er ikkje mi sterke side...
(Merknad til meg selv: les trådene skikkelig! :P)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Ja, mat-odin-referansen har blitt gjenntatt mange ganger. Og i samme åndedrett sier folk gjerne at rand er tor. Jaja... Og Odin ofret jo et øye for kunnskapen... Og mat skal ofre/har ofret ett øye for kunnskap.

Likte ideen om minnene første gang jeg leste den jeg også. Håper nesten at det er slik. En annen teori jeg har lest om mats øyemisting omhandler drømmen i tEotW. Der ser man en fugl (ravn?) fly inn mot øye til Rand, eller perrin, men blir bare fortalt at mat roper - "han tok øyet mitt...!" eller noe i den duren. Mange mener i den forbindelse at mat mottok og drakk vin fra ishmael og allerede da mistet et øye til ondskapen. Vel... liker som sagt tapet av minnene bedre.

(I odin og tor-teoriene blir det som regel nevnt at man ikke ANER hvem Perrin kan være en referanse til. Noen forslag? Jeg er personlig ikke så godt bevandret i norrøn mytologi. Balder? Første jeg kom på navnet på...)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Perrin skal visstnok ha deler av en balkansk gud i seg, samt at det vel er han som er Tor - Rand blir så vidt jeg husker oftest linka til Tyr, som var han som mista handa til Fenrisulven...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Samma ulla... :P

hihi
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ceres wrote:Samma ulla... :P

hihi
Hårete machomenn uten så altfor stor kapasitet for abstrakt tenkning - tror du har rett jeg! :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

det finnes nok like mange tolkninger av profetiene som det finnes folk som leser bøkene, vi får bare vente og se :D
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tja, er jo ikke sikkert at det vil hjelpe, siden RJ ikke liker bøker hvor alle tråder nøstes opp til slutt.

Dette kan man jo tolke i litt forskjellige retninger, for ingen liker vel bøker hvor forfatteren plutselig fikk det travelt med å samle alle tråder helt til slutt, men jeg er redd for at dette også kan bety at han vil la mange av teoriene ha en åpen slutt - han liker jo å se oss "squirm". :lol:

For ikke å snakke om at 70% av teoriene sikkert er bs uansett. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

joa.. men gud å det er irriterende...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply