"To live, you must die"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Vil Rand virkelig dø?

Ja
20
34%
Nei
32
55%
Annet (vennligst spesifiser)
6
10%
 
Total votes: 58

Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Joooooo, det går ann, men..... Vel, ok da :wink:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

Tror muligens Rand vil over leve på et eller annet vis ja, men man skal aldri si aldri.

Godt mulig at han vil fortsette som the Fisher King og en tigger... Når det kommer til det dø for så å leve igjen så må man huske på at det har også har skjedde tidligere. Mat har vel blitt drept nærmere to ganger (kan diskuteres om han virkelig døde da han ble hengt), men han ble jo drept i Camelyn en gang, men da Rand kasta den enorme balefire saken så ble jo the Pattern såpass herpa at han og flere andre fortsatte å sloss.

Likevel så så jo Min at de ville delta i hans begravelse. Dette kan jo da være en paralell til Arthur legendene. Da han døde så deltok tre kvinner i hans begravelse og de satte ut på sjøen bare for at han skulle vende tilbake når England/Britannia trengte ham mest. Dette kan også ledes over til kristendommen som det også var referert til i terjes link. I følge Bibelen så ble Jesus stukket i siden av et spyd, han ofret seg for menneskene, han sto opp fra de døde (ok han døde etter på igjen da), men lever videre i himmelen med alle de andre døde for så å returnere og redde verden igjen. Rand er jo Dragen og må jo da senere måtte komme tilbake for å redde verden igjen fra DO (med mindre han stopper selve Tids Hjulet).

Men hvor stor del av Rand er Dragen? Er det bare den delen (LTT) som da dør?

Dette leder forsåvidt over til en annen teori. Når menn som brukte kraften begynnte å vise tegn på galskap så er det trolig oftest i form av stemmer i hodet. Hvem er disse stemmene? Rand har LTT, en mann fra AG. Tilhører disse stemmene menn fra AG, Alderene går jo igjen og Dragen kommer hver gang. Er det forøverig disse stemmene som har lært Asha'manene det de kan? De begynnte jo på scratch og har jo kommet minst like langt som Aes Sedaiene når det kommer til det å bruke Kraften (riktig nok de mest destruktive sidene ved den).

Har ikke tenkt så mye på disse teoriene før, men får høre hva dere tror
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Logain wrote:
Men hvor stor del av Rand er Dragen? Er det bare den delen (LTT) som da dør?
ville da tro at Rand er dragen, liksom LTT var Dragen. liksom jesus var jesus, og at ikke bare en del av ham var det. men det har funnes flere drager, og det vil finnes fler...

vil nå si at dette ligner veldig på disse buddhistiske munkene som gav avkall på nirvana og lar seg føde igjen i evigheten, for å kunne lede mennesken rett... har samme følelsen om Dragen.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Er det forøverig disse stemmene som har lært Asha'manene det de kan? De begynnte jo på scratch og har jo kommet minst like langt som Aes Sedaiene når det kommer til det å bruke Kraften (riktig nok de mest destruktive sidene ved den).
Rand lærte det av Asmodean, for det meste, før han igjen lærte det videre til de første Asha'manene. Tror ikke de så langt har brukt noen spektakulære vever som Rand ikke kan. Og hvis de noensinne gjør det, vil det nok mest sannsyneligvis være Taims fraksjon som bruker dem, og Skaperen må vite fra hvilken Forsaken han eventuelt kan ha lært ting. For ikke å snakke om hva han kan ha lært...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

Ja, mye kom fra der, men så har jo andre Asha'maner funnet flere andre weaves slik som ennå bedre Healing en før. Riktignok så har jo Egwene, Nynaewe og resten funnet ut mye nytt... Ellers så lærer jo Rand av LTT slik som nevt i KoD da de sloss mot trolloc hærern som dukker opp
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tenkte på det da jeg skrev posten, men det falt liksom bare ut av hodet på meg... :roll:

Du har naturligvis rett: det er jo gjennom å bruke ting man finner muligheter for forbedring.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eirik
Soldat
Soldat
Posts: 69
Joined: Thu Jan 19, 2006 15:26

Post by Eirik »

alle dør en gang, men rand vil nok dø av et sår den mørkeste kommer til å gi han mens rand dreper han, tror jeg i allefall.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

tviler på at Rand tar knekken på den Mørkeste. han er bare et menneske, mens DO er den nest mest sterkeste(om han ikke er identisk med skaperen da, ref. min lille ikke-glem-meg teori fra en eller annen tidligere tråd :P) kraften i universet...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nei, deocid (eller hva det nå er "deocide" heter på norsk) er vel ikke spesielt sannsynlig. En gjenforsegling av Borehullet er vel det mest plausible alternativet, og at Rand vil bli dødelig såret, eventuelt drept av Mørkefrender av forskjellige slag som forsøker å hindre ham.



En annen innfallsvinkel til "to live you must die" kan være at for at sjelen til Rand ikke skal være tapt, må han dø, slik at Den Mørkeste ikke får fingra i ham. Én av flere haker her er at Den Mørkeste kalles Gravens Herre, og har en rekkevidde som strekker seg i alle fall et stykke inn i døden - i alle fall gjelder dette for sjelene til dem som har sverget troskap ham...

En annen mulighet kan være at Rand ofrer seg for å vinne, på samme måte som han gjorde over Falme - Sheathe the Sword, som sverdforma het - og at dette vil ta livet av ham. Så vil enten minnet om ham leve videre, eller så vil kanskje Nynaeve endelig klare å Helbrede døden. Det siste hade vært litt søkt, men det har jo frustrert henne siden seriens begynnelse, så...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Nei, deocid (eller hva det nå er "deocide" heter på norsk) er vel ikke spesielt sannsynlig. En gjenforsegling av Borehullet er vel det mest plausible alternativet, og at Rand vil bli dødelig såret, eventuelt drept av Mørkefrender av forskjellige slag som forsøker å hindre ham.
Einig med det. Rand er berre eit menneske, so for å kunne kome i nærleiken måtte han ha hatt ein Choedan Kal eller to, og sjølv då er det tvilsamt.
Terje wrote:En annen innfallsvinkel til "to live you must die" kan være at for at sjelen til Rand ikke skal være tapt, må han dø, slik at Den Mørkeste ikke får fingra i ham. Én av flere haker her er at Den Mørkeste kalles Gravens Herre, og har en rekkevidde som strekker seg i alle fall et stykke inn i døden - i alle fall gjelder dette for sjelene til dem som har sverget troskap ham...
Men vil den Mørkaste kunne "hente" sjeler om han er sperra inne? Bortsett frå det, so er det ein plausibel teori.
Terje wrote:Så vil enten minnet om ham leve videre, eller så vil kanskje Nynaeve endelig klare å Helbrede døden. Det siste hade vært litt søkt, men det har jo frustrert henne siden seriens begynnelse, så...
Trur ikkje ho vil klare å helbrede døden, men ho har hatt liknande tankar om manglande hender, føter o.l.... (Men det er ein annan diskusjon.)



Meiningslaus pirking som ikkje har nokon ting med diskusjonen å gjere:
Terje wrote:Sheathe the Sword, som sverdforma het
Sheathing the Sword er ikkje ei sverdform, men det å la motstandaren stikke deg med sverdet, uansett korleis ein gjer det. Rand brukte sverdforma Heron Wading in the Rushes (Hegren Vader i Sivet) når han gjorde det, for å få mogelegheita til å putte sverdet sitt i kroppen til Ishy.

(Hadde ein liten diskusjon på TarValon om dette, der det var nokon som ikkje hadde fått med seg forskjellen...)

Edit: Ser ut frå Signatur o.l-tråden at du veit forskjellen, so det var kanskje ikkje nødvendig å seie...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Uff, sløvt av meg. Du har naturligvis rett i at Sheathing the Sword er mer av et prinsipp enn en sverdform. :cry:
incanus wrote:Men vil den Mørkaste kunne "hente" sjeler om han er sperra inne?
Teknisk sett er han jo fortsatt sperra inne - og han har jo klart det. Rett nok er seglene svekka, så dette er en diskusjonssak. Men det hadde kanskje vært litt merkelig hvis han hadde fått tilnavnet Gravens Herre, hvis han aldri har har vært fri, og det bare er da han kan "hente" sjeler tilbake til livet.

Men igjen, det at han er i stand til det nå kan ha sammenheng med at fengselet er svekka. Og mest sannsynligvis er det derfor.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Jeg vil trekke en parallell til Ringenes Herre hvor Galadriel gir uttrykk for at Frodo vil dø når ringen tilintetgjøres. Det skjer derimot ikke, og det kan godt være at RJ bestemmer seg for at Min tar feil for en gangs skyld, og at Rand overlever. Kan jo si at jeg håper det skjer også da, for jeg vil ikke at han skal dø.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig eller ikke (ikke misforstå: jeg håper at han overlever), men noe som muligens kan støtte det du foreslår er at Mønsteret virker litt løst for tida, og siden det er dette Min på et vis leser, er det ikke umulig at det hun har lest ikke vil skje... :?


Veldig hypotetisk, selvsagt, men hva er vel ikke det her omkring? :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Frodo døde ikke, men han ble aldri helt hjemme i Hobbsyssel. Men uansett så tror jeg ikke Rand dør umiddelbart etter Den Ville Jakten som ulvene kaller det. Han vil nok sannsynligvis anonymiseres, kanskje reise til Shara eller Seanchan. Men om han skal dø vil han ikke bli bundet tl hornet. Han er jo den som trenger det til senere kamper mot Den Mørkeste. Som sagt før kan ikke Den Mørkeste dø, fordi han må vedlikeholde systemet med hensyn til Skaperen
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Det står også i Profetiene om Dragen at han må gi sitt blod ved Shayol Ghul, eller hva det nå var.
Det er ikke dermed sagt at han dør...
Post Reply