"To live, you must die"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Vil Rand virkelig dø?

Ja
20
34%
Nei
32
55%
Annet (vennligst spesifiser)
6
10%
 
Total votes: 58

Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Moridin = død(en) (oversatt fra Old Tongue)
Tilfeldig?

Neppe. :D
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Jepp, jeg skjønner nå.. Kjipt at Rand må leve i Moridins kropp videre da, hvis han lever videre i det hele tatt da, det er jo og et spørsmål.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Ashaman, kan du utdype litt hva du mener? Mulig jeg er treig, men skjønner ikke helt hvor du vil?

Chriz, ja, det er jo kjipt, men bedre enn at han dør for alltid. Men er jo bare en vill teori, en blant 1000 :)
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Ja, du sier noe der, huff, jeg blir vel revet for raskt med av disse teoriene :)
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Det jeg kanskje ikke helt skjøner er hvorfor de skal drepe rands kropp, skal de ikke drepe rand da? Jeg vil ikke si at rand er død hvis du lar sjelen leve videre. Men selvfølgelig er vel dette et definisjonsspørsmål om hva som er en bestemt person... Kroppen, eller sindet.

Men uansett det jeg skal frem til er at de i en slik situasjon kanskje må drepe Rands da værende kropp, altså Moridin sin. Dermed kan jo alt være en ulykke.

Et annet poeng er da sinets kontakt med kroppen. Vil sinnet/sjelen trekkes tilbake mot den orginale kroppen slik at Rand sin sjel ikke vil forlate denne verden.

Men alle dere har jo diskutert dette mye mer enn meg, så kan jo hende ejg er helt på bærtur her :P
Som vann til tørst strupe
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Merrilin wrote:Ashaman, kan du utdype litt hva du mener? Mulig jeg er treig, men skjønner ikke helt hvor du vil?
Dersom man oversetter Moridin fra The Old Tongue så betyr det ''grav/død'' eller ''graven/døden''

Strofen "Tia mi aven Moridin isande vadin" betyr ''The grave is no bar to my call'' så her betyr det graven, men det kan også oversettes ''Døden hindrer ei mitt kall''

;)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Når det gjeld sjela til Rand, sidan me no diskuterer det, så er det og ein sjanse for at til sjuande og sist er Lews Therin som blir den som overtek der. Me har jo sett fleire døme på at Lews har tatt over for Rand i stutte periodar, og det kan jo vere at Rand blir fortrengt av Lews til slutt, slik døy, men stadig leve.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Ashaman wrote:
Merrilin wrote:Ashaman, kan du utdype litt hva du mener? Mulig jeg er treig, men skjønner ikke helt hvor du vil?
Dersom man oversetter Moridin fra The Old Tongue så betyr det ''grav/død'' eller ''graven/døden''

Strofen "Tia mi aven Moridin isande vadin" betyr ''The grave is no bar to my call'' så her betyr det graven, men det kan også oversettes ''Døden hindrer ei mitt kall''

;)
Jepp, er klare over alt dette.. Men hvor ville du med innlegget ditt? Jeg skjønte liksom ikke poenget med det.. :p
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Sisnera wrote:Det jeg kanskje ikke helt skjøner er hvorfor de skal drepe rands kropp, skal de ikke drepe rand da? Jeg vil ikke si at rand er død hvis du lar sjelen leve videre. Men selvfølgelig er vel dette et definisjonsspørsmål om hva som er en bestemt person... Kroppen, eller sindet.

Men uansett det jeg skal frem til er at de i en slik situasjon kanskje må drepe Rands da værende kropp, altså Moridin sin. Dermed kan jo alt være en ulykke.

Et annet poeng er da sinets kontakt med kroppen. Vil sinnet/sjelen trekkes tilbake mot den orginale kroppen slik at Rand sin sjel ikke vil forlate denne verden.

Men alle dere har jo diskutert dette mye mer enn meg, så kan jo hende ejg er helt på bærtur her :P
Kan se ut som om du har misforstått litt her. Det som er tingen, er at Rand dør i så måte av kroppen hans(med Moridins sjel) vil bli drept/utsletta/kverka. Men Rands sjel(altså Rands "indre", hjerne, tanker, følelser etc) vil leve videre i Moridins kropp. Altså vil han både dø og leve.
Hvis det var det du mente?
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Angående Rands kropp, er jo dette nå kroppen til Moridin, og det som er mest sannsynlig, er at det vil bli brukt bannbluss for å slette Moridin/Ishamael for alltid.
Hvis Rand tar / får Ishamaels / Moridins kropp, og sistnevnte brennes bort fra mønsteret, vil jo også Rand "forsvinne"? Er jo egentlig en umulig problemstilling, men.
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Sauegjeteren wrote:Når det gjeld sjela til Rand, sidan me no diskuterer det, så er det og ein sjanse for at til sjuande og sist er Lews Therin som blir den som overtek der. Me har jo sett fleire døme på at Lews har tatt over for Rand i stutte periodar, og det kan jo vere at Rand blir fortrengt av Lews til slutt, slik døy, men stadig leve.
Ganske enig i dette, eller kanskje omvendt at Lews Therin blir brent bort fra Rand.

Det som danner kjernen av dragen er vel sjelen til Lews Therin så hvis man ser på det slik er det jo Rand som vil dø om kroppen hans dør... Teorien med at dragen lever videre i Moridins kropp, må del vel være Lews Therin som hopper dit. Rand er bare denne alderens manifesatsjon av dragen og vil brenne bort med kroppen.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Lothar wrote:
Angående Rands kropp, er jo dette nå kroppen til Moridin, og det som er mest sannsynlig, er at det vil bli brukt bannbluss for å slette Moridin/Ishamael for alltid.
Hvis Rand tar / får Ishamaels / Moridins kropp, og sistnevnte brennes bort fra mønsteret, vil jo også Rand "forsvinne"? Er jo egentlig en umulig problemstilling, men.
Nei
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

"Ånei". Det var jo et saklig innlegg.

Det går klart frem, til tross for at det er noe rotete i blant, at når en tråd brennes bort fra Mønsteret er det som om den tråden aldri har eksistert. Ishamaels kropp er en del av tråden som vil bli brent bort fra Mønsteret hvis han blir drept med bannbluss, uavhengig av hvilken kropp han "befinner" seg i når det skjer.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Det er vel ikke helt korrekt. For det første kommer det an på hvor sterkt bannblusset er. Si at 10 sek etter at Rand har byttet til Moridin, blir Rands kropp rammet av bannbluss, men av en styrke som kun påvirker det som har skjedd i 9 sek. Da vil det du sier ikke skje.

Ett godt eksempel på at det med bannbluss går imot seg selv, er for eksempel når Mørkehundene prøver å angripe Matt og Rand i Ødelandet.
Rand kommer og bruker bannbluss på de som angriper Matt, og døra er plutselig mye mindre skadet, MEN ikke uskadet.(skraper og skrammer istedenfor hull) En hund har også slevet på Matt, som vanligvis ville ført til at han var hinsides helbredelse, eller død allerede, men bannblusset reverserer virkningen, slik at han kan bli helbredet, men skaden har likevel skjedd.

La meg bare si at jeg skjønner hva du mener, men det er likevel ikke skrevet i stein at det kommer til å virke på den måten du sier. Grunnen til det er at bannbluss ikke virker på den måten det skal virke i teorien.

Så derfor var innlegget faktisk saklig, om enn på en tåpelig måte :-)
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Merrilin wrote:
Sisnera wrote:Det jeg kanskje ikke helt skjøner er hvorfor de skal drepe rands kropp, skal de ikke drepe rand da? Jeg vil ikke si at rand er død hvis du lar sjelen leve videre. Men selvfølgelig er vel dette et definisjonsspørsmål om hva som er en bestemt person... Kroppen, eller sindet.

Men uansett det jeg skal frem til er at de i en slik situasjon kanskje må drepe Rands da værende kropp, altså Moridin sin. Dermed kan jo alt være en ulykke.

Et annet poeng er da sinets kontakt med kroppen. Vil sinnet/sjelen trekkes tilbake mot den orginale kroppen slik at Rand sin sjel ikke vil forlate denne verden.

Men alle dere har jo diskutert dette mye mer enn meg, så kan jo hende ejg er helt på bærtur her :P
Kan se ut som om du har misforstått litt her. Det som er tingen, er at Rand dør i så måte av kroppen hans(med Moridins sjel) vil bli drept/utsletta/kverka. Men Rands sjel(altså Rands "indre", hjerne, tanker, følelser etc) vil leve videre i Moridins kropp. Altså vil han både dø og leve.
Hvis det var det du mente?
Den delen du sier der har jeg helt klart forstått.

Det jeg ikke forstår er hvorfor alle tar det for gitt at det er rands kropp som må dø... er det pga blodet? Det har jo dukket opp litt senere i tråden nå, men kan det ikke være sjelen som skal dø, ikke kroppen.
Som vann til tørst strupe
Post Reply