Semirhage - eller "Jeg er så fornøyd med meg selv"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Semirhage - eller "Jeg er så fornøyd med meg selv"

Post by Terje »

OBS! INNEHOLDER KOD-SPOILERE!!!








En av de eneste teoriene jeg har utarbeida helt på egenhånd (selv om de fleste andre som har lest WoT mest sannsynligvis også har gjennomskua den :P ), er en om hvor Semirhage befinner seg. Dette er utdrag fra ei tekstfil jeg skrev etter å ha lest serien for andre gang, for tre og et halvt år siden (beklager at den er på engelsk, men jeg skrev den egentlig for WoTmania, og jeg er for lat til å oversette :P ):

• Semirhage is said to have a ”willful charge.”
• She was indisposed during the Forsaken gathering in chapter 14 in WH. As we know, Traveling and ships don’t mix, so it could be that she was with the Corenne at this point.
• During one of the battles with the Seanchan in TPOD, it rains in sunshine, and Rand thinks about how the men in the Two Rivers used to say that now the Dark One was beating Semirhage; now Semirhage was crying. Then Rand thinks: “… scrawny old Cenn Buie would always snarl that Semirhage would be smarting and angry after that, and come for small boys who did not keep out of their elders’ way. That had been enough to send Rand running, when he was little. He wished Semirhage would come for him now, right that instant, He would make her weep.” Coincidence?
• Anath is “new” in her position; it’s only two years since Neferi, Tuon’s previous Soe’feia, died unexpectedly. And what else happened a little over two years ago? That’s right: The Forsaken was freed.
• Both Anath and Semirhage are tall, both dresses in black, both has black eyes, both have nearly black skin, and both are described as beautiful.
• The most important point: When Tuon once asked Anath to set her a penance, Anath had been “almost tender about it, in an odd fashion” but nonetheless left Tuon weeping for days. “Almost tender in an odd fashion” sound kinda like “taking delight in it,” don’t you think?
• Mat notices that Anath almost has no “Seanchan drawl” to her language.


Åh, det er så herlig når ens teorier viser seg å stemme! :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

vel.. gratulerer med en teori som stemmte! (hadde vel pusla ut noe lignende selv, men skal ikke ta fra deg noe :P )

men så var det det hvor lett hun lot seg fange da... det virka ikke helt 100% ekte, eller hva mener dere? var hun høy på pæra, eller har hun en plan?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

"Arrogant" er riktignok mellomnavnet til de fleste Forsaken, men det virka litt enkelt, ja.
Det kan jo selvfølgelig hende at hun trodde Rand ville stole på henne, og overholde avtala med bare (var det 7 kanaliserere?). Men siden Rand jo lever etter maksima "Don't trust, never trust, trust is death", og det hyggelige lille verset som ender med "Trust is the colour of death", tok hun jo feil.
Kanskje hun rett og slett anså ham for å fortsatt være den naive bondegutten? I såfall lurer jeg på hvor hun har tilbrakt de siste 2-4 bøkene.... :roll:


Skal bli gøy å se.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

ja.. hun har til nå virka som å være en av de mest oppegående av de fortapte, men om dette var et seriøst forsøk begynner jeg å lure på om RJ kom i litt tidsnød her ja... eller om hun er treig. :roll:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sidan eg er so dårleg til å kome på mine eigne teoriar, gjengjer eg andre sine:
  • Nokon meiner ho ville verte fanga, for å skape litt kaos frå "innsida".
  • Nokon meiner ho var so arrogant at ho trudde ho kunne klare alt åleine, og at ho vart so overraska då Cadsuane braut Tåkespeilet (Mask of Mirrors) hennar, at ho ikkje kom på noko meir fantasifullt enn ei eldkule.
  • Nokon meiner at ho eigentleg skulle få hjelp av Demandred og Mesaana, då dei tre har "samarbeida" ei god stund, men at då dei to andre ikkje møtte opp.
Me får sjå...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg tror jeg holder en knapp på det første - at hun vil skape kaos fra innsida. Dette kunne kanskje vært en bedre posisjon for en av de Forsaken'e med anlegg for psykologisk krigføring, enn hun som "må" torturere (eller true med tortur) for å overtale/påvirke andre.

Men på den annen side, så er jo seanchanerne i god gang med å utslette hverandre på egenhånd, og med mindre Tuon klarer å gjenopprette orden på østsida av Aryth-havet, er det trolig at kaos vil finne godt jordsmonn i alle de seanchanske områdene, selv uten en Forsaken til å røkte seg.... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg trodde det var Semi som hadde drept kongefamilien ?

Uansett... Enten må RJ ha vært i tidsnød, eller så er det den siste (altså mesama/demandredteorien) eller den første i kombinasjon med den siste.

Hehe... hvor mye klokere ble dere nå av dette da?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Jo, Semirhage drap the Empress, og store deler av familien hennar, og det førte til borgarkrig og kaos.
Ceres wrote:Uansett... Enten må RJ ha vært i tidsnød, eller så er det den siste (altså mesama/demandredteorien) eller den første i kombinasjon med den siste.
Du meiner at ho skal på ein eller annan måte konspirera med Demandred og Mesaana medan ho er fanga? (Eg trudde eit augeblikk du meinte teorien om at Masema er Demandred/styrt av Demandred... )
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kanskje litt uklart formulert - men som du sier - demandred og mesaana konspirerer med semi. Det ville derfor være rart om hun gikk ut alene med et angrep på Rand. Dersom angrepet ikke hadde et bakenforliggende mål - infiltrasjon...
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

veit du, det håper jeg på! jeg kan ikke bare komme over det om hun var så dum og arogant! det kan bare ikke være annet en at hun har en plan med det hele...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Er Semirhage en Lønnhage eller?
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

ja, det gikk fort for seg i den sekvensen, men infiltrasjon høres bra ut.

Det med å infiltrere får meg til å tenke på Cadsuane, hun krevde jo å få "forhøre" i Sherimhage med en gang. En del har jo spekulert på om hun er darkfriend, blandt annet Moiraine (luerer på hva hun sier da hun ser Rands rådgiver!). Sett fra den vinkelen så kan det jo bli interessant se hva som skjer. Forøverig var det ikke Cadsuane som også "avslørte" henne?

Men det at de er arrogante stemmer jo forsåvidt, og de er jo alle desperate etter å få kloa i ham. På en annen side så hadde jo Ismahel sagt at de skulle holde seg unna ham så fulgte hun ordre (med hensikt å infiltrere) eller gjorde hun som de Fortapte pleier og gikk for å fange ham?

Men vi finner det vel ut i neste bok
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

til FF: du bør nok, for din egen del holde deg borte fra tråder som omhandler bøker du ikke har lest... hun er en fortapt...
Last edited by Faile on Mon Nov 07, 2005 20:11, edited 1 time in total.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Hehe.. har faktisk ikke lest noe av det som Terje skrev i kursiv skrift..
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Vel - det er ikke bare det i kursiv skrift som inneholder spoilere for dere som ikke er opp to date med bøkene. Du bør ikke vandre rundt på dette forumet, ff, dersom du ikke sterkt ønsker å få vite mer da!



Og... Cadsuane = Darkfriend? Hm... Har tenkt på det noen ganger jeg også... Spesielt etter NS. Husker ikke om hun har hatt en egen POV, har hun? (Har sikkert det... Sikkert sittet og irritert seg over Rand, og voktere, og alderen sin og min og slike ting...) Det er synd om hun er det, da! Hun er jo ganske kul... (synes jeg nå, ikke i starten).

Og jeg synes det er rart om Semi plutselig går inn for noe alene, når vi vet at hun har en allianse med demandred og mesaana.
Post Reply