Slutten

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Slutten

Post by Fantasy Freak »

Slutten på historien..
Er dette kansje diskutert en eller annen plass.. Men uansett hvordan tror dere slutten blir... Kommer den siste strid? Dør Rand? Si hva dere tror..
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje starta ein tråd der me diskuterte litt om Rand ville døy eller ikkje. Men det er nok ikkje tvil om at den Siste Strid kjem, det store spørsmålet er kanskje heller korleis den vil gå føre seg...

Elles meiner eg å ha lest at RJ har sagt kva dei siste orda i den siste boka vil verte. Er ikkje 100% sikker på om det var akkurat dette, men det i det området:
Spoiler
And the Dragon rode again on the winds of time.
(I tilfelle det er nokon som ikkje vil vite det...)
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

å.. sånne spoiler greier er dumme.. greier ikke holde meg borte fra dem :oops: men lurer på hva som skjer med saidin jeg..
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

les du!! og ikke les flere spoilere!! :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Vet det.. Spoilrofobi.. :cry:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvordan slutten blir, kommer helt an på hvordan RJ vil gjøre det. Vil han ta med noe om hva som vil skje etter TG? Vil han f.eks. skrive noe om hvorvidt Perrin og Faile vil herske i et Stor-Saldaea-Manetheren?

Rands skjebne?

Hvorvidt Hjulet vil transformere seg til en mer lineær tidsgreie?

Vil Mat rekke å lage kanoner i løpet av WoT, eller kommer de senere?

Hva skjer med Seanchan, nå når Keiserinna og hele familien hennes, med unntak av Tuon, er drept?

Etcetera, etcetera, ad nauseum...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

Blir spennende å se hva som skjer. Jorden sier jo at han fra før visste hvordan begynnelsen og slutten skulle være. Men vil noe bli forandret?

Mener å ha lest at han egentelig skulle ha med en ekstra person fra Emond's Field, men droppa det og skrev inn denne personen på et senere tidspunkt (Nynaeve?). Derav er det en person for mye på coveret til den første boka.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

terje wrote:Hvordan slutten blir, kommer helt an på hvordan RJ vil gjøre det. Vil han ta med noe om hva som vil skje etter TG? Vil han f.eks. skrive noe om hvorvidt Perrin og Faile vil herske i et Stor-Saldaea-Manetheren?

Hvorvidt Hjulet vil transformere seg til en mer lineær tidsgreie?

1.) Har ikke Perrin gitt fra seg Manetheren nå da? :P Vet ikke om det har noe å si jeg...

2.) Tviler på linær tidsoppfatning...

Og til logain...

Har aldri lest noe om en fjerde-person... Hm... Artig å finne nye detaljer. Skulle det være gutt eller jente?
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

det vet jeg ikke. har tenkt på nynaeve, men telte akkurat på et bilde av Darrel K. Sweet som tegner omslagene. Dette bildet er fra da de dro fra Barelon og det er 9 stk. der, i boken så var de 8. Har ikke omslaget til Eye of the World, mener de er 8 der, men i boken er de 7. Med andre ord, en person for mye...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

1.) Har ikke Perrin gitt fra seg Manetheren nå da? :P Vet ikke om det har noe å si jeg...
Interessant nok, så fikk han tilbake flagget av hun seanchanske Captain Generalen, eller hva det nå var hun var...
2.) Tviler på linær tidsoppfatning...
Det gjorde egenlig jeg også, men så leste jeg et sted et sitat av RJ, hvor han påstår at den lineære tidsregninga er noe av det mest geniale vi har arva etter de gamle grekerne... :?

Forsåvidt - hvis det viser seg å stemme at Demandred driver og bannblusser saker og ting rundt om på kloden, og at dette svekker Verdensveven ( :P ) - kan det jo hende at Hjulet vil kollapse og endre seg til ei linje - og i såfall vil jo Den Siste Kamp faktisk bli den siste. Og da får vi enda en Bibelallusjon, gjennom at de døde står opp for å bli dømt på den ytterste dag, eller noe i den dur... :P
det vet jeg ikke. har tenkt på nynaeve, men telte akkurat på et bilde av Darrel K. Sweet som tegner omslagene. Dette bildet er fra da de dro fra Barelon og det er 9 stk. der, i boken så var de 8. Har ikke omslaget til Eye of the World, mener de er 8 der, men i boken er de 7. Med andre ord, en person for mye...
Sjekka nettopp, og det er en gutt som rir bakerst. Og nest bakerst, for den saks skyld. :P

Altså har vi:
1. Moiraine
2. Lan
3. Rand (sverd på ryggen)
4. Perrin (øks på ryggen)
5. Egwene (blond lita tulle)
6. Uidentifiserbar gutt/mann
7. Uidentifiserbar gutt/mann.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

Har vært innom den tanken, det er mye banbluss i omløp og TG blir nok fullt av det. Skal ikke se bort ifra at Verdensveven kollapser og andre dystre spådommer. DO har jo sine egne planer med å vinne samt stoppe Tids Hjulet, men det har vel alltid vært planen :lol:
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det er jo i og for seg ikke så dumt å "kvitte" seg med TG ved å gjøre tiden linjær i stedenfor sirkulær, men ... Å gjøre tiden linjær er noe som ikke gjøres bare ved å ødelegge hjulet spør du meg! Her i dag har vi jo både linjær og sirkulær oppfatning av tiden, og hva man tror er jo bare et resultat av arv, miljø, oppvekst, kultur... Men det er jo en løsning, som sagt. Hm... Kanskje det var dette han filosofen (hva het han igjen) tenkte på?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Herid Fel, mener du?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jepp... gadd ikke slå opp...

Han hadde jo noe viktig fore...

Men dersom slutten skal bli slik som inca postet tidligere, så kan vel ikke tida bli flat... :?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Angåande tEotW-omslaget:
Eg ser for meg Lan , Moiraine, Rand, Thom og Egwene som snakker saman (ser ikkje ut som ei øks, og han ser ut som ein gamal mann), og Perrin og Mat bakerst. No er ikkje Darryl Sweet kjend for å teikne dei mest nøyaktige omslaga då (ikkje tale om at Lan ser slik ut. Han har t.d. eitt sverd festa ved hofta, ikkje to på ryggen...). Men det er ein annan diskusjon.

Topic:
Det vert spanande å sjå om dette verkeleg vert den Siste Strid, og det vert ei linær tidsrekning, men eg tviler litt på det. Hovudgrunnen er det eg skreiv lengre oppe om kva dei siste orda i serien skulle vere...
Post Reply