Slutten

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Lurer på hva som skjer med saidin egentlig..
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

ikke lur så mye!! bare les du :P

men jeg lover deg, det er stort! :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Rand vil dei iallfall ikkje vite nokon ting om.
Uenig. De vil huske ham i legender, historier og myter. Kanskje ikke "viten", as such, men dog. Noen minner vil vare i minst en Alder til, slik the War of the Shadow og andre hendelser fra AoL fortsatt fantes som legender, historier og myter i Den tredje alder.

Siterer RJ fra et intervju jeg fant på hjemmesidene til Orbit Books for noen år siden:
What started you down the road that led to writing The Eye of the World?

A number of idle speculations that percolated around in the back of my head. I thought about what it really would be like - really - to be tapped on the shoulder and told that you had been born to save humanity. Even if the danger was real and imminent and everyone knew that someone was... scheduled, you might say... to show up and take care of matters, how would they react when that someone stood up and said here I am? I was thinking about the distortion of information over distance, whether distance in space or in time, and how that applied to both history and legends. The further you are from an event, the less likely you are to know what really happened. I was thinking about what the world would be like if there had never been any need for a struggle for women's rights, or if that struggle had taken place so long ago that it just wasn't relevant any longer. No one thinks it's odd to see women as high ranking politicians, or working on the docks. No one ever thinks that something is or isn't a suitable job for a woman. There were fifty or more lines of thought, and suddenly I saw, in rough form, what turned out to be the final scene of the last book of the Wheel. When I realized that that was what it was, a conclusion, all I had to do was figure out where to start from and how to get from A to Z.
Utfra dette tror jeg hendelsene i Den tredje alder vil huskes - om enn i forvridde utgaver.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Er einig i at han vil verte hugsa i sikkert ein Alder i historia, og kanskje ein Alder eller to til i myter og legender. Det eg snakka om, var at då den neste Dragen kjem, fem aldrar seinare, vil ingen hugse nokon ting.

Kan ikkje hugse om du meinte det er ein Drage per Alder, men den diskusjonen hadde me iallfall her. Trur mine meiningar kjem relativt klart fram der etterkvart...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Aha.

Misfrståelse - jeg trodde du mente "alder" da du i forrige post skrev "omdreining". My bad. :oops:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Men en ting jeg lurer endel på er:
Er LTT og Rand født i samme eller hversin omdreining av hjulet??
Trodde liksom at LTT var født i starten av en omdreining og Rand i slutten!! Altså på hversin eike!! Ikke på samme!!
Eller er jeg helt på jordet??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kven veit når ein omdreining starter...

Om det er rett det som står i byrjinga av kvar bok, er Rand fødd i den Tredje Alder, noko som betyr at Lews Therin var fødd i den Andre Alder, men i same omdreining. Det er sju aldrar på ein omdreining.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

mhm

Post by ludde »

Eg trur. Ja jeg tror.
Cadsuane, Min, (og andre viktige karakterer, eller en hel verden ser på) ser på rand som står i midten med de resterende seglene til Den Mørkeste. De er skjøre som smørr.

“I have a plan! I want to end the Dark one.” Rand kaster seglene opp i lufta med en hånd, og med samme hånd drar han et sverd og kapper seglene i to. Hele verden gisper. Cadsuane, alle gisper, bortsett fra Min og de som visste om planen. ”Let The Last Battle come!”

Jeg mener, Skaperen og Den Mørkeste er jo de samme i hver runde, etter det jeg har forstått. Og hvis Den Mørkeste bryter helt fri går det jo en mistanke om at han kan ødelegge tiden. Så da må det jo også være mulig for Randland å ødelegge Den Mørkeste. Min har jo lest i Fels bøker, som igjen filosoferer. Så Rand tror han må ødelegge de gamle for så å starte på nytt. Som et gammelt hus som er råttent. I stedet for å bare forsterke huset så raserer man det og bygger et nytt, med sterkere grunnmur enn før.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det kjem kanskje ikkje til å skje akkurat slik, men eg er einig i at han kjem til å knuse segla, for å starte den Siste Strid. Er og einig i at Min sin fascinasjon for filosofi vil ha noko å seie.
Herid Fel wrote:Belief and order give strength. Have to clear rubble before you can build. Will explain when see you next. Do not bring girl. Too pretty.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

For segla er bare forseglinger på The Bore, ikke sant? (Hvis de var segl for hele fengslet ville det jo vært selvmord å ødelegge dem, så dette er egentlig et spørsmål som besvarer seg selv... :P)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

For å vere heilt nøyaktig er dei brennpunkta for plasterlappen på Boreholet, som igjen er eit hol i fengselet til den Mørkaste. (Kor stort holet er veit eg ikkje...)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Størrelsen på hullet er vel relativt uviktig skulle jeg tro, siden det er lite trolig at Den Mørkeste eller "fengselet" er materielle størrelser...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Du har vel rett i det...

Skal tru kva han gjer for å sperre tDO inne igjen. Det kan vel verte ein full sirkel, med både menn og kvinner. Den Eine Krafta fungerer trass alt best om ein nytter saidar og saidin saman. Vert spanande å sjå...
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

mhm

Post by ludde »

Vel, det er jo mulig at DO er skikkelig feit. Hvem vet 8)
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg tror egentlig ikke at DO har noen substans i det hele tatt egentlig. tror han bare er kaos. mulig den siste strid vil gå ut å at rand fikser kaoset igjen. hvem kan si noe sikkert, ingen veit jo egentlig hva som skjedde når LTT og gjengen liksom sperra mister mørk inne... mye kan jo være symbolskt.

(dette forutsetter at en ukjent blandt de fortapte leiker mørk mann i shayol ghul)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply