Slutten

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat

Angående Brennende øyne og munn

Post by Lews Therin Telamon » Sun Dec 04, 2005 16:57

Jeg har spilt PC-spillet ganske lenge og Robert Jordan var med og godkjente handlingen der.

Angående de brennende øynene og munnen til Ishamael, så tror jeg det bare er litt "kosmetikk" han selv skaper med kraften.

Grunnen til det er at i pc-spillet, så er det en videosekvens hvor "the hound of Shadar Logoth" gir Ishamael en ter'angreal han søker, fordi han tror den skal gi ham uendelig stor kraft.
Ishamael brisker seg og svever i luften med brennende øyne og munn, men når han bruker ter'angrealen, så kutter den ham midertidig av fra kraften, og flammene slukner og han faller rett i betongen, hvorpå The Hound stormer ham med en kniv.

Derfor tror jeg ikke at flammene har noe med saa eller kraften fra den mørkeste å gjøre. Det er bare en detalj, men RJ har jo godkjent alt og han har nok ikke oversett den biten der.
- In the Light - LTT

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Sun Dec 04, 2005 17:42

Flammene til Baalzamon i starten (= ishy) er nok ikke saa nei, det tviler jeg sterkt på.
Urban tilværelse

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Sun Dec 04, 2005 18:02

Det er no mange som trur det. Les til dømes denne teorien frå Wotmania. 80% av nesten 500 som stemte, trudde på den...

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Sun Dec 04, 2005 18:15

Jeg har ikke lest denne teorien før (holder meg mest på theoryland), men den var jo ikke dum. Den delen med ishy og TP. Er ikke absolutt overbevist, det burde vært noen flere qoutes og teorien burde vært litt bedre underbygd, men han hadde noen gode poeng. Skulle ha ønsket meg noe der en av forsakens fortalte litt om TP og TP-bruk. Er det ikke slik at TPbruk må godkjennes av DO? Kan hende jeg tar helt feil nå. Har hatt inntrykk av at Moridin bruker TP pga at han tror han er Nae'blis. Men altså... har ikke bøker her, og har ikke undersøkt saken nærmere.

Du sa ikke hva du trodde om saken incanus? Du pleier å ha rimelig god oversikt...
Urban tilværelse

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Sun Dec 04, 2005 18:33

Moridin er nae'blis, og difor er det berre han som kanbruke TP no. Det er nemleg som du seier, at ein berre kan gjere det med tillatelse frå den Mørkaste (då krafta kjem direkte frå han...), og det har vorte nevnt nokre gonger at det berre er når det er vorte ein nae'blis, so er det berre han/ho som kan bruke TP.

Meiner Moghedien sa noko om TP, og at det berre var ei lite gruppe som hadde hatt mogelegheit til å bruke den. (Lurer på om det var 27, men det kan ha vore i ein anna samanheng...)

Kva eg meiner? Det er ikkje ein dum teori, og det ville ikkje forundre meg om det var ein slik pris med TP. Men samtidig virker det litt ulogisk at munnen og skulle forsvinne... Eg skumlas berre den teorien no, men det beste poenget han hadde, var vel at liket til Ishamael i Steinen i Rift berre hadde hol der munn og auge skulle vere:
Den teorien, som siterer tDR wrote:"where his eyes and his mouth should have been were only pits from which rose tendrils of black smoke" (TDR, ch. 55, pg. 666).
Om det berre hadde vore ein illusjon (Mask of Mirrors), kan eg ikkje sjå kvifor det skulle skje.

Edit: Er mest for, men litt mot...

Edit 2: Eg sa noko før i tråden om at Ishamael ikkje trudde han var den Mørkaste. Trur eg tok feil om det, og at han var so gal at han hevda det. Det var visstnok Moghedien som sa noko om dette:
Encyclopaedia WoT wrote:TSR,Ch46 - Moghedien learns from Elayne and Nynaeve that Be'lal and Ishamael are dead. She makes several comments about Ishamael - he was only half caught in the bore. That left him loose, but at a price. When she met him again he was only half human and had delusions that he was the Great Lord himself.

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Sun Dec 04, 2005 20:36

Ja, det er nettopp det jeg tenkte også - at dersom Ishy brukte TP som Ba'alzamon, da måtte han allerede ha vært nae'blis... Og det med munnen, også, ja... Hvorfor den skulle være en del av det hele. Med Mirror of Mist kan man jo ta den formen man selv ønsker, og det å mangle øyne og munn er jo skummelt og fryktingytende, og det var vel det som var ishies intensjon, slik jeg forsto det. Men som sagt - det kan jo godt være det var TP-effekter... Vet ikke...

En annen ting jeg tenkte på... Ishy var ikke helt fanget. Men det var DO( ? ). De andre forsakens var i en søvnliknende tilstand, men ishy ble spunnet ut nå og da. Spørsmål:

1a) Som utspunnet, fikk ishy en barndom, alderdom etc? Visste han med andre ord at han var ishy, eller var han en hvem som helst med tiltrekning mot ondskap?
1b) Kunne Ishy eventuelt ha hatt kontakt med DO til tross for at DO var innesperret på den tida?

2a) Berørte DO verden før seglene begynte å falle fra hverandre?
2b) Dersom man reiste til Shayol Ghul, ville man da kunne føle det Grendeal føler når hun besøkte SG? Altså "møte" DO...

Har flere litt sånn metafysiske spørsmål... Er visst i et filosofisk hjørne. :oops: Klarer ikke å formulere flere akkurat nå, men det kommer nok...
Urban tilværelse

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Sun Dec 04, 2005 20:55

Ceres wrote:at dersom Ishy brukte TP som Ba'alzamon, da måtte han allerede ha vært nae'blis...
Eg trur ikkje nødvendigvis Ishy må ha vore nae'blis då. Om det ikkje er nokon nae'blis, kan kven som helst som har fått tillatelse, lede TP, men no når det er ein nae'blis, er det berre han som har lov.
Ceres wrote:1a) Som utspunnet, fikk ishy en barndom, alderdom etc? Visste han med andre ord at han var ishy, eller var han en hvem som helst med tiltrekning mot ondskap?
Han vart spunnen ut slik han vart fanga. Same kropp, med alle minner osb. På same måte som dei resten av dei Fortapte, når dei vart fri.
Ceres wrote:1b) Kunne Ishy eventuelt ha hatt kontakt med DO til tross for at DO var innesperret på den tida?
Det er mogleg. Slik eg forstår det kan han kommunisere gjennom Boreholet, sjølv om det er sperra. Men det kan avhenge av kor svak Forseglinga var.
Ceres wrote:2a) Berørte DO verden før seglene begynte å falle fra hverandre?
Er ikkje sikker, men trur ikkje han hadde nok innflytelse til det før Segla vart svekka.
Ceres wrote:2b) Dersom man reiste til Shayol Ghul, ville man da kunne føle det Grendeal føler når hun besøkte SG? Altså "møte" DO...
Vil tru det. Men det er ikkje alltid han "svarer deg" om du møter opp. Var ein eller annan Fortapt som sa at han/ho hadde vore der, men ikkje snakka med DO.

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Mon Dec 05, 2005 18:44

Så - om jeg forstår riktig - så var det åpent for alle forsakens å bruke TP før noen ble utropt til Nae'blis? Men Grendeal ble jo spurt om hun ville bli nae'blis også, men bruker ikke TP pga dets konsekvenser... Hm...
Urban tilværelse

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Mon Dec 05, 2005 18:50

Alle som har fått løyve av den Mørkaste (om det gjeld alle dei Fortapte er eg ikkje sikker på) kunne bruke TP kva tid dei ville ja, men svært få gjorde det på grunn av at det var so farleg og vanedannande. Demandred sjølv seier ein gong at brukte TP sjeldan, og då berre i ytterste nød, eller noko slikt. (Trur iallfall det var Demandred...)

Sjå forøvrig Encyclopaedia WoT si side om TP.

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman » Wed Dec 07, 2005 18:36

Leser tGH for tiden, og las for en stund siden at Ba'alzamon sa til Rand, at uansett hva Rand gjør i TG, så vil Hjulet bli knust, og Mørket eller Lyset ville vinne!! Og at Dragen aldri kom til å bli født på ny, noen sinne!

Er dette noe han bare sier for å skremme Rand, eller er dette virkelig siste gangen Lyset kjemper mot Mørket, og en av dem kommer til å vinne??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Wed Dec 07, 2005 20:07

Han seier det berre for å skremme Rand. Hjulet vert berre øydelagd om den Mørkaste vinn, noko som ikkje kjem til å skje.

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile » Wed Dec 07, 2005 20:09

hehe... kan vi være 100% sikre på det da? jeg synes det er for synd om det blir en kjempelykkelig slutt! da må i alle fall rand dø! men vi har jo ingen garantier for at ikke DO vinner...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Wed Dec 07, 2005 20:12

Faile wrote:hehe... kan vi være 100% sikre på det da? jeg synes det er for synd om det blir en kjempelykkelig slutt! da må i alle fall rand dø! men vi har jo ingen garantier for at ikke DO vinner...
Nei, men eg ser ikkje heilt for meg at RJ slutter serien med å øydeleggje Tidshjulet og la den Mørkaste vinne...

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile » Wed Dec 07, 2005 20:17

hehe.. nei, litt vanskelig å forestille seg, men jeg håper mer på det enn at det bli sånn at rand og logain, med hjelp av alle sine små aes sedai venner, stenger igjen hullet, dreper de fortapte, og HURRA!!! så levde de lykkelig alle sine dager liksom... :roll:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje » Wed Dec 07, 2005 20:20

Faile wrote:jeg synes det er for synd om det blir en kjempelykkelig slutt! da må i alle fall rand dø!
Å? Hvorfor ikke, og hvorfor?
Selv klarer jeg meg utmerka med en überlykkelig slutt, så lenge det som kommer før slutten er tilstrekkelig bra. Det blir ikke noe særlig hvis mannen skriver 12 bøker bare for å avslutte med et enormt Red Wedding, liksom bare for å toppe Martin...
Og er den en fantasyhelt jeg har lest om som fortjener et langt, fredelig og lykkelig liv etter at hans heltegjerning er utført, så er det Rand (i tillegg til Duiker, men det er vel ikke sannsynelig at noen av dere har lest Malazan Tales of The Fallen...). 2-4 år med lidelse høres jo ikke akkurat morsomt ut - etter noe sånt fortjener han virkelig ro. Kanskje ikke evig ro, men...
Riktignok går han stadig rundt og tenker at han kan dø og få fred når etter Tarmon Gai'don, men kanskje ungene han får med Elayne vil få ham til å pmbestemme seg? :?
Jeg kan imidlertid takle Rands død, hvis det går bra med de fleste andre.
men vi har jo ingen garantier for at ikke DO vinner...
Det vil jeg påstå at vi har. Det hadde vært litt drøyt hvis RJ hadde latt oss følge denne gjengen gjennom 12 bøker, og så bare la dem alle dø og det onde seire til slutt. Dessuten, det jeg har lest av uttalelser fra RJ om hvorfor han skriver, tyder på at det gode vil seire. (Jamfør for eksempel det han skrev i bloggen sin vedrørende "Stupid Evil?".)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.

Post Reply