Asmodean

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Iceman™ wrote:Liker teorien om at det er en gholam jeg.
Kan ikke helt forstå hvorfor han skulle utbryte: "Hva? Du?" til en Gholam.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Stefan wrote:
Iceman™ wrote:Liker teorien om at det er en gholam jeg.
Kan ikke helt forstå hvorfor han skulle utbryte: "Hva? Du?" til en Gholam.
Nei, det har du jo rett i... så framt ikkje det var ein gamal Gholam-medarbeidar av han. Kanskje dei hadde kontor ved sidan av kvarandre Age of Legends! "Asmodean - Forsaken - Music, Lyrics and Torture" og "Gholam #3 - Evil Underling - Slayage, Murder and Maiming". (Tenk om ein gjekk inn feil dør :( )
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hmm. Det med "en chill" hørtes meget plausiblet ut. Må huske å sjekke det i sommer...


Forresten er det antydet at "His words still hung in the air when death took him." har ment at det var Moridin som BFa ham. Men Moridin var jo på dette tidspunktet ennå ikke presentert, så det er vel litt vanslelig å se hvordan vi skulle ha tenkt på ham med en gang, so RJ så flott sier det.*




* Det er jo let for ham å si; han har jo tross alt skrevet greia... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Har noen vanskeligheter med å tro at det er en kvinnelig channeler. En så erfaren channeler som Asmodean burde kjenne forskjellen på et vanlig "chill" og det man kjenner når en kvinne bruker saidar i nærheten. Han var jo en freakin' forsaken! Hvis Rand kan kjenne forskjellen på et vanlig gys og bruken av saidar, burde Asmodean også kunne det.
Det står også, hvis jeg husker korrekt, at Asmodean valgte et tilfeldig rom å gå inn i. Det betyr at morderen ikke kunne vite at Asmodean skulle velge dette rommet å gå inn i. Enten hadde morderen jævla flaks eller så ble han/hun overrasket over å bli funnet på det rommet.

Når det gjelder "death took him" har RJ sagt at det ikke betyr "Moridin took him".
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Gurthang wrote:Når det gjelder "death took him" har RJ sagt at det ikke betyr "Moridin took him".
Hvor har han sagt dette?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg er litt enig i at Asmo burde ha forstått forskjellen på et "chill" og på saidar. Men RJ har også sagt at han har lagt ut lede tråder i bøkene.

Men som sagt, det kan godt være vi leser for mye ut av det!

Tror forresten heller ikke at det var moridin - han var jo ikke introdusert enda, var han?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Dersom Asmo forstyrret noen i deres gjøremål får vi plutselig veldig mange flere misstenkte. Asmo trenger da ikke å kjenne sin morder særlig godt, bare ha møtt han/henne. Overraskelsen hans kan jo da ha kommet av at personen sto nært til Rand, eller noe i den duren...

Kanskje Taim blir mistenkt igjen?
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Treveler wrote:
Gurthang wrote:Når det gjelder "death took him" har RJ sagt at det ikke betyr "Moridin took him".
Hvor har han sagt dette?
På dragonmount finnes det et intervju der han sier det

http://www.dragonmount.com/Interviews/1998-early.aspx

Uheldigvis er dragonmount nede for tiden. Kommer sikkert opp igjen snart.

Fant også dette intervjuet: http://www.sevenspokes.com/author/chat-bn-1997.html

"Sam from Sacramento: When it says at the end of The Fires of Heaven "death took him," in Asmodeans last scene, do you mean that he died? There has been much speculation as to wether or not "death" refers to Moridin, whose name in the Old Tongue means "death." Many think that Moridin's second Mindtrap is for Asmodean, but "death" was not capitalized in the scene where Asmodean made his last appearence. Can you tell me wether or not he was taken by Moridin?
Asmodean went for the long jump in that scene."
Lanfear84
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sun May 08, 2005 10:01
Location: Gossen

hmmm...

Post by Lanfear84 »

Kan det ikke være Slayer som drepte Asmodean, da? Det skulle jo være sannsynlig at Asmodean kjente igjen han. Men spørsmålet da blir jo: hvem sendte Slayer?
Don't Panic!
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Kan godt være Slayer, men spørsmålet er da hvorfor ikke Asmodean brukte saidin til å ta seg av ham. Han fikk tid til å si "Hva? Du!", men ikke tid til å ta seg av en mulig morder? Han hadde riktig nok begrenset tilgang til saidin, men jeg tror at man ikke trenger så mye for å binde fast en person. Det hintes jo til at Asmodean brukte saidin istedenfor sverdet sitt i kampen om Caemlyn.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Asmo kan ha kjent til Slayer - Slayer er en leiemorder for DO, og han sier i en av POVene sine at han har møtt noen av de fortapte. Slayer kan også ha kommet seg til Caemlyn gjennom TAR. Men noen må ha fortalt han hvor han skulle hen. Den fornuftige plassen å lete ville jo vært Cairhien. Slayer må ha vandret rundt på leting etter Asmo i Caemlyn, asmo gikk jo bare tilfeldig inn på et rom, og slik, ved en tilfeldighet truffet ham.

Slayer må også ha kvittet seg med kroppen, noe som ikke er helt likt ham. (BA i Tear/Rift, paret i senga). Men det kan jo ha vært på ordre fra arbeidsgiveren.

Hvem er i så måte arbeidsgiveren?

Kandidatene som står sterkest etter min mening er: Taim, Shaidar Haran, Graendal, Lanfear. Neon tanker?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hverken Shaidar Haran, Moridin eller Slayer var introdusert skikkelig når Asmo ble drept. Og som sagt har RJ sagt at det skal være "opplagt" hvem som gjorde det.

Selv holder jeg fortsatt en knapp på Graendal, som FAQen på Wotmania kom fram til. Husker ikke helt hva det var som overtalte meg, siden det er 8-9 måneder siden jeg leste greia... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Har også lest FAQen, og synes Graendal argumentene er gode. Når det er sagt så er jeg likevel ikke helt overbevist om hverken Graendal eller Slayer.
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Artig liten detalj er jo at Asmodean var på leting etter vin når han valgte det rommet morderen var i. Når Bashere møter Rand har han med seg en vinflaske. Tror ikke Bashere er morderen, men jeg tror han var den første jeg tenkte på.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hadde jo vært utrolig artig om svaret på mysteriet hadde vært så "enkel" - Bashere altså, fordi han hadde med seg ei vinflaske. Hvem vet, godt mulig...
Post Reply