Stille før stormen?

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Stille før stormen?

Post by Terje »

Det har flere ganger blitt gjentatt (og gjentatt, og gjentatt, og gjentatt) at Pestlandet er uvanlig stille, og at det har trukket seg tilbake flere fjerdinger.
Encyclopedia WoT wrote:TEotW,Ch53 - The Blight is greatly weakened after Rand's victories.
TSR,Ch17 - The Blight has retreated two miles across all the Borderlands.
TFoH,Prologue - Alviarin comments to Elaida and her Council that the Blight seems to be unusually quiet.
TPoD,Prologue - The Borderlands leaders note that the Blight has been very quiet lately.
WH,Ch9 - Halwin Norry reports to Elayne that the Blight is still unusually quiet.
http://encyclopaedia-wot.org:8008/geogr ... index.html


Andre enn meg som tenker "Stille før stormen", når de leser disse pasasjene? Det er egentlig et fullstendig uoriginalt og forutsigbart trekk fra RJs side, men likevel spør jeg: Tror dere dette er et tegn på at Den Siste Strid kommer?




(Ja, jeg vet. Tåpelig spørsmål. Men det har vært så utrolig dødt i WoT-seksjonene de siste dagene...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det er vel truleg at den Mørkaste vil samla styrkene sine, og verke inn på verda der det er viktig for han, før Tarmon Gai'don.

Meiner med det at me har sett mange døme på at Shai'tan sin innverknad på verda har vorte større dei siste bøkene. Kan nevne t.d. været, Vern av den Eine Krafta som slutter å fungere og øydelagd mat. Pestlandet derimot, er det no ikkje so viktig å spre, og difor har det vore so stille.

Trollokane formeirer seg svært raskt, og eg reknar med det er fleire millionar som ventar bak Dhoom-fjella. Når den Siste Strid vert innleia, anten av Rand eller av Shai'tan, vil truleg alle desse, saman med anna Skuggeyngel, Svartefyrstar (Dreadlords) og mørkefrendar, setje inn eit massivt angrep mot Randland.

(Omlag samtidig vil den andre delen av Striden byrje: Rand med utvalgte Aes Sedaiar, Vise, Vindfinnarar, Asha'manar osb. til Shayol Ghul for å sperre Shai'tan inne.)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hehe... har faktisk også vært inne på tanken om å åpne et nytt wot-tema, for det er helt sant - stille på wot-delen...

Og: "Stille før stormen?" Ja.

:D



Og incanus - Lan drar jo nå for å lede denne fysiske stridsdelen av den siste strid som skal stå mot pestlandet. Ironisk nok - eller kanskje ironisk ikke er rette ordet - på samme sted som RJ startet serien med å kjempe mot skyggen... Arkh! Dette var en KoD spoiler, men ettersom dette er et teoriforum tar jeg ingen ansvar! :evil:
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hmm.. stille før stormen??? ble det ikke sendt nærmere 100 000 mot Rand i KoD da??? ville ikke regne det for å være særlig stille :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det er i og for seg en annen diskusjon...

- Hva ble oppnådd ved å sende trollokene mot Rand i KoD?
- Eventuelt; hva ønsket sendemannen å oppnå?
- Hvem sendte dem? :D
- Hvorfor ble det ikke sendt flere?
- Kan Logain stoles på? (hehe... det ble dårlig norsk du gitt - fritt oversatt fra "can he be trusted?")
- Eventuelt...
Urban tilværelse
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

admin - Retningslinjer for teoriforumet wrote:Vi fraråder dere som ikke har lest den nyeste boka fra å delta i dette forumet. Ikke fordi vi har noe i mot dere, kun fordi dette kan ødelegge leseropplevelsen deres.

Det er derfor ikke nødvendig å bruke spoilertags i teoridelen av forumet, da det som sagt forventes at alle er ferdig med den hittil siste boka i serien.
Du skal ikkje trenge å bekymre deg...
Edit: Det var til Ceres.

Lan reiser til Fal Dara, medan størsteparten av hærstyrkane til Grenselandene er i Andor... Han får truleg med seg ein god del likevel:
My husband once said that as long as one man wears the hadori or one woman the ki'sain, Malkier still lives.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

blir utrolig spennede å se hvor stor hæren hans blir. jeg gjetter på at den blir den største i hele randland... :D
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg tar sjansen på å slenge ut noen spekulasjoner angående Trollokangrepet i KoD:

- Hva ble oppnådd ved å sende trollokene mot Rand i KoD?
Vel, de fikk stressa ham litt. Ellers kan det sees på som en styrketest; de fikk vite hvor mye han kan, og hvor sterk han er. Som incanus sa lenger opp, så er det sannsynligvis flere millioner Trolloker i Mountains of Dhoom, så hva gjør vel hundre tusen fra eller til? De hadde med andre ord ikke noe å tape på å angripe ham.
- Eventuelt; hva ønsket sendemannen å oppnå?
Vel, det er lite sannsynlig, slik jeg ser det, at hensikten var å drepe Rand. Tross alt, han bør helst dø på Shayol Ghul, så da er det ingen nytte å drepe ham før han kommer dit... (Selvoppfyllende profeti? :? )
Ellers kan hensikten kanskje ha vært å stresse Rand såpass at han enten gjør feil, eller kommer ut av gjemmestedet sitt. Han gjorde jo det siste, men siden møtet hans med "Daughter of the Nine Moons" var planlagt i forveien... :?
- Hvem sendte dem? :D
Kanskje Semirhage, for å stresse ham før møtet?

Kanskje Moridin (som muligens er den eneste som vet hvor Rand er), for å teste styrken og kunnskapen hans?
- Hvorfor ble det ikke sendt flere?
Se over...

Ellers kan det jo hende at dette var alt "senderen" hadde mulighet til å sende?
- Kan Logain stoles på? (hehe... det ble dårlig norsk du gitt - fritt oversatt fra "can he be trusted?")
Jeg siterer Lews Therin:
"Don't trust
Never trust
Trust is Death"

Ellers:
"But trust is the color of a dark seed growing.
Trust is the color of a heart's blood flowing.
Trust is the color of a soul's last breath.
Trust is the color of death."
-antikk sang

:lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

terje wrote:- Hvem sendte dem?
Kanskje Semirhage, for å stresse ham før møtet?

Kanskje Moridin (som muligens er den eneste som vet hvor Rand er), for å teste styrken og kunnskapen hans?
Me kan vel rekne med at den som sendte dei, var den same som leika Sammael. Denne teorien frå Wotmania vert konkludert med at det var Demandred. Den teorien var ikkje so usannsynleg i mine auge, men du har for so vidt eit godt poeng når det gjeld Semirhage. Likevel, når ho såg kor lett 100 000 trollokar vart drepne, ville ho teke so lett på møtet med Rand? Det virka jo som ho trudde ho kunne klare å fange alle åleine... Og om ho ville verte fanga (som du gav uttykk for at du trudde her), kvifor teste Rand?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvis hun hadde planlagt å bli tatt til fange, kunne det kanskje vært lurt for henne å finne ut hvor sterk hennes fremste fangevokter er. Sånn i tilfelle hun skulle få lyst til å rømme, eller noe... :?

Skal lese den teorien du lenka til.

EDIT: 3 timer senere :P

takk for den lenka, incanus! Første hele teori (med diskusjon) jeg har lest på år og dag, og det var godt at den første på så lenge var en bra en. Jeg våge meg til og med til å skrive en kommentar. :)


Så, hva tror du, var det Demandred?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Øy? Noe jeg ikke har fått med meg? Var det 100 000 som ble sendt. Mener å huske at det var et par tusen eller 10 000 bare. Nå skal ikke jeg si det helt sikkert men husker tusen ikke hundretusen. 'klør meg i hode'
Har ikke boka til stede for å få det kjekket.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Knife of Dreams wrote:With fewer than twenty Aes Sedai, fewer than a dozen Asha'man, and maybe a hundred thousand Trollocs, it was going to be a long job.
Og då var det mange som forsvann gjennom Deathgates...
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

øy

Post by ludde »

jaja, så feil kan en ta. Må bare spørre om noe Incanus, har du alle bøkene med i lomma :D

Øy, nå ble den scenen plutselig litt usannsynlig. Hadde kjønt det med noen tusen, men 100000 tusen er vel litt mye. Tenk dere noen store fotballbaner med trolloker storme inn i en felle hvor alle døde. Hundre tusen trolloker og et enslig stort hus som Rand var i, og alle angrep innen Rand og Logain sin rekkevidde. Hadde vært morsomt å se.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Synes det var en behagelig liten mengde jeg! :lol: Alt under ville vært for lite til å få øynene våre opp... Vi skal heller ikke glemme myrdraalene...

Men poenget er jo egentlig ikke hvor mange de var, men hvorfor de var der. Hva var logikken i den teorien du linket til incanus? (litt lat... gidder ikke lese hele... :oops: ) Jeg synes også det ville vært fornuftig om det var Moridin som sendte dem...







(ludde - skj... ikke kj... jeg er arvelig belasta med norsklærer-mamma...)
Urban tilværelse
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

høh

Post by ludde »

ja, så var det norsken min igjen da. Sa jeg at jeg ikke var skolenem. hehe
Post Reply