Galskap, stemmer i hodet o.l.

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis

Galskap, stemmer i hodet o.l.

Post by Loki »

Skilt ut fra tråden om signaturer o.l i småprat.

Ayreon wrote:Dette likte jeg:

Soon comes the day all shall be free.
Even you, and even me.
Soon comes the day all shall die.
Surely you, but never I.
Det passar langt betre til Lews Therin. Han dør jo faktisk aldri. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Aldri, på samme måte som at alle sjelene aldri dør.... :P

(Håper jeg husker riktig...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

terje wrote:Aldri, på samme måte som at alle sjelene aldri dør.... :P
Men der er det kun sjelene, essensen. Med Lews er det minnene, tankene, meiningane, altså brorparten av det som gjer eit menneske til det mennesket det oppfattar seg sjølv som.

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vel - det er vel ærlig talt ikke meningen at Lews skal være "i live" i Rand nå da... Rand skal vel egentlig - slik jeg har forstått det i alle fall - være dragen uten stemmene i hodet. Man kan dermed si at Lews er død, men at sjelen har reist avgårde og slått seg ned i Rand. Muligens er det Saidin som har brutt ned skillet mellom sjelens tidligere tilholssted og gjort at LTT har kommet inn i hodet til Rand.

Callandor presenterte en voldsomt godt underbygd teori på dette på theoryland for ei stund tilbake...

(Lest KoD loki?)
Urban tilværelse
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Teorien Ceres refererte til:
http://www.theoryland.com/theories.php? ... &theo=2290

Eg orka ikkje lese heile no, gjer det kanskje seinare... I den teorien er det forresten ikkje teke omsyn til det som vert sagt i Knife of Dreams:

Semirhage seier dette: "He's insane. [...] You know of people who hear voices in their heads? Sometimes, very rarely, the voices they hear are the voices of past lives.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Ceres wrote:(Lest KoD loki?)
Niks, ikkje enno. Ventar nok til den kjem i TPB.

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

incanus wrote:I den teorien er det forresten ikkje teke omsyn til det som vert sagt i Knife of Dreams:

Semirhage seier dette: "He's insane. [...] You know of people who hear voices in their heads? Sometimes, very rarely, the voices they hear are the voices of past lives.
Kanskje er det en grunn til at dette ikke er medregna - Semirhage i den posisjonen der er ikke akkurat den sikreste kilden i verden...

Hun er der sannsynligvis for å spre kaos (i dette tilfellet: splittelse) i Rands rekker, og hvordan oppnår man dette bedre enn å så mistro til ledelsen? (Forøvrig lignende taktikk som den Egwene bruker...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

terje wrote:Kanskje er det en grunn til at dette ikke er medregna - Semirhage i den posisjonen der er ikke akkurat den sikreste kilden i verden...
Einig med deg om det, men teorien kom før KoD, so eg trur han ville teke omsyn til det, om han hadde skrive den etter 11.10.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Han hadde garantert tatt den med hvis han skrev det etter 11.10

Men det er vel ingen bevis mot Semirhage. Rand er jo gal, i den forstad at han hører en fremmed stemme i hodet. Går du til en psykolog og sier noe sånn blir du ikke stemplet som normal. Så Semirhage lyver ikke. Rand husker ansikter til De Fortapte. Og kan ting han ikke skulle kunni. Matt kan strategi i feltet men har aldri vært i krig. Han har døde menns minner i hode. Han vet hvordan Artur så ut. Rand er ikke det eneste tilfelle.
Last edited by ludde on Thu Dec 01, 2005 15:14, edited 1 time in total.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

ludde: Kunne du ha spandert på deg ein spoiler-tag... Dette er ikkje teoriforumet. Men det er det nå :p -Admin

Og dessutan:
Du kan på ingen måte samanlikne Mat med Rand. Rand er gal, og har fått ein del av minnene til den personen sjela hans var sist gong den levde. Mat er ikkje gal på nokon måte, men har fått minnene til hundrevis av folk stappa inn i hovudet sitt av Aelfinnane (eller var det Eelfinnane?). Han høyrer heller ikkje stemmer, han har berre minnene deira.

Det er to ulike tilfelle som ikkje har svært lite til felles med kvarandre.
ludde
Hengiven
Hengiven

mhm

Post by ludde »

Beklager den.

Hvis en skal diskutere hvem som ikke er gal og hvem som er, må vi først finne ut hva er gal. Og den diskusjonen kan ta evigheter.
Personlig menr jeg ikke at det er mye forskjell fra Rand og Matt i det punktet. Det er ingen fysisk eller logisk forklaring på at finnene puttet minnene til gammle menn inn i Mat. Rand har en stemme, som tillhører en mann vi vet hvem er, og hans tanker og meninger er virkelige, som en 'tosplittet personlighet' som vet ting Rand ikke overhodet kunne vite. Selv om han aldri enda har blitt den andre personen. Så jeg mener Matt og Rand kan sammenlignes, men ikke i større skala.
Det jeg er enig i er at Matt ikke er gal, men at Rand er gal på den måten at han har en stemme inni hodet sitt som til tider kan ha en dialog med Rand. Og det gjør ham gal. Hva som gjør at Rand har en stemme inni seg derrimot vet vi ikke. Bare ved å være Den Gjenfødte Dragen, Callandor, eller smitten. Men det er ikke zkitsofreni <-------- (hakke peil på hvordan det skrives.)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Skrives i hvert fall ikke slik... :roll: :wink:

Tror det er "schizofreni."

Rand har ikke bare stemmen i hodet, men han har også tatt til seg småting i måten å være på - fikling med øreflippen og sånt. Og i KoD tar jo faktisk LTT over Rands evne til å lede kraften. Skillet viskes altså mer og mer ut.

Han er nok ikke schizofren, men utsatt for en sinnsykdom av uant slag.

Nå kommer det som egentlig hører hjemme i teori-forumet... LTT og Rand deler kropp nå. Min har sett at de to skal bli til en. Klarer Rand å vinne? Er det noe som tyder på dette? Ev. det motsatte? Har noen i det hele tatt klart å bli "frisk" igjen etter noe sånt? Vil LTT ev forsvinne dersom Rand vinner kampen? Eller vil han være der som en usynlig venn?

:D
Urban tilværelse
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Er Rand gal?
Utvilsamt. Det er ein galskap som er eit resultat av smitten på saidin, og har ført til at han anten
a) har fått "kontakt" med ei tidlegare utgåve av sjela si: Lews Therin, eller
b) har skapt Lews Therin sjølv (jfr. teorien frå Theoryland, som Ceres nemnte ein stad)

Synet til Min: To personar som smeltar saman, ein vil leve, og ein vil dø.
Eg trudde dette var Moridin, men det kan vere LTT og...

Mat, samanlikna med Rand:
Mat er på ingen måte gal (som alle er einige i). Han har fått minnene frå hundrevis (?) av andre menn som og har vore til Finnland, då han ynskja å få fyllt alle hola i hukommelsen, som var eit resultat av dolken frå Shadar Logoth. Han fekk ikkje akkurat det han var ute etter...

Det einaste som er felles mellom Mat og Rand, er at dei har minner frå andre menneskje. Rand har fått dei frå eit tidlegare liv, medan Mat har fått dei frå liva til mange andre menneskje, som ikkje er andre utgåver av sjela hans. Difor er dei to lite samanliknbare, slik eg ser det...
Last edited by Torbjørn on Thu Dec 01, 2005 17:23, edited 2 times in total.
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Da er tråden på rett sted, så du hadde startet ny incanus, men kopierte din nye post til din forrige, og håper at alt er på plass og er noenlunde oversiktlig. Flott at du tipser oss. :D

Og ludde, når du skal spoile noe så bruk spoiler tag'en når du skriver meldinger (gitt at du er i feil tråd ja, eivind). Det gjør du ved å markere teksten du har skrevet og trykker
Spoiler
.

Code: Select all

&#91;spoiler&#93; Tekst&#91;/spoiler&#93;
Hold dere ontopic nå. 8)
Last edited by Simen on Thu Dec 01, 2005 18:11, edited 1 time in total.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren

Post by Eivind »

Men nå er det ikke lenger nødvendig å bruke spoiler tag, siden emne er på riktig sted ;)
Post Reply