"The Gasp Moment"?

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

"The Gasp Moment"?

Post by Terje » Sat Dec 03, 2005 20:51

Det har vært mye snakk rundt omkring om hva The Gasp Moment kan være. Er det noen her som har noen tanker omkring det? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Sat Dec 03, 2005 21:38

Med mindre du skumlas veldig når du las blogen til RJ, so har du vel fått med deg kva det er...
Blogen wrote:And remember, if you can look at absolutely anything without at least a desire to weep, then you've lost part of your humanity.
Uansett, det var jo, som dei fleste veit, massesjølvmordet til amayarane. (Vart forøvrig diskutert litt her...)

Er på ein måte litt einig med det mange på Dragonmount har sagt: Det er utan tvil trist, men det har so lite relevans for plottet, og me har høyrd so lite om dei, at det var liksom ikkje det heilt store. Hadde det derimot vore Kjelflikkarane som gjorde det same, ville det ha gjort større inntrykk, då me har fått vite mykje meir om dei.

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Sat Dec 03, 2005 21:42

Enig med deg incanus, synes ikke at "the gasp moment" var så helt åpenlyst nettopp av den grunnen at jeg satt igjen og tenkte - "jaha... vel da så... hvem var amayarene igjen? Sikkert ikke så nøye, når får jeg lese mer om Rand?" :?

Men selvsagt, veldig trist.
Urban tilværelse

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje » Sat Dec 03, 2005 22:04

incanus wrote:Med mindre du skumlas veldig når du las blogen til RJ, so har du vel fått med deg kva det er...
Blogen wrote:And remember, if you can look at absolutely anything without at least a desire to weep, then you've lost part of your humanity.
Uansett, det var jo, som dei fleste veit, massesjølvmordet til amayarane. (Vart forøvrig diskutert litt her...)
Jeg skumleste ikke så veldig, men jeg må ofte ha ting inn med teskje for å få det med meg. Vage antydninger er liksom ikke nok... :oops:
Er på ein måte litt einig med det mange på Dragonmount har sagt: Det er utan tvil trist, men det har so lite relevans for plottet, og me har høyrd so lite om dei, at det var liksom ikkje det heilt store. Hadde det derimot vore Kjelflikkarane som gjorde det same, ville det ha gjort større inntrykk, då me har fått vite mykje meir om dei.
Kunne ikke sagt det bedre. Vi visste jo knapt hvem de var før vi fikk vite at de var døde, og da blir det litt som med inkaene - vi vet de ble bortimot utrydda, men siden vi ikke har noe forhold til dem, går det liksom ikke inn på oss.

Synes kanskje RJs kommentar (den incanus siterte) kanskje ikke er helt talende. For ham var det sikkert trist, siden han har funnet dem opp, og sannsyneligvis har deres hele historie nedskrevet i notatene sine, mens vi vet vel knapt navnet på noen av dem. Og da blir det litt vanskelig å leve seg inn i sjebnen deres, når det tross alt "bare" er ei bok. Føler ikke at jeg har mista menneskligheten min bare på grunn av at jeg ikke engang hadde lyst til å gråte, for å sitere RJ, da jeg leste om det der...
- Verg., Aen., 3.315.

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Sat Dec 03, 2005 22:24

Det frå blogen eg siterte, var eit av dei sitata du hadde ført opp i [url
=http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=314]denne[/url] tråden. Såg gjennom blogen igjen, og eg trudde eigentleg han hinta litt kraftigare enn det han gjorde. Sjølv las eg det på Dragonmount, Wotmania eller TarValon... Det eg seier er at det ikkje var so veldig lett å forstå ut frå blogen åleine. My bad.

Tilbake til topic:
Lurer på kva Rand vil tenkje om han får vite om dette...

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje » Sat Dec 03, 2005 22:33

Fant forresten det han har nevnt om the gasp moment i bloggen:
No, I'm not going to reveal what the "gasp" moment is. I certainly won't be putting any spoilers here. But I have read the reviews, both spoiler and non-spoiler. For those who have read the book and believe you have identified the "gasp" moment, congratulations. For those who have read the book and still don't know what the "gasp" moment is, my sympathies. I mean that in all truth. You failed to see something that really should have made you gasp. I think I am fairly hardened, but occasionally something happens that makes me mutter, "Where are you, God? Are you sleeping? Are you blind?" This is fiction, but even so, I had to pause a couple of times in writing about it. Of course, I get deeply immersed in my work so that it becomes real to me while I am writing, but I hope to pull the reader into that level of realness, too. Either I failed completely in this instance, or some of you have become way too hardened. Too much on the evening news, I suppose. It's just today's hurricane, today's tsunami, today's Armageddon. I wonder what's coming up at eleven?
For Kamanile, I didn't put the whole onus for failing to see the gasp moment on the fans. If you read my post, I said that either I had failed completely in making you have the same sense of realness in the books that I do when writing or else.... I do think there is a hardening to many people, though, through being inundated with images of hurricane victims, tsunami victims, people starving because of famines, suicide bombing sites etc. There was a time that the splattered blood of a suicide bomb site would have been considered too graphic and violent for the evening news. Now, it is an appropriate thing to show while people are having dinner. It won't spoil too many appetites. <sigh> I noticed one or two posts of comments to spoiler reviews where the gasp moment was revealed and some people seemed to find it funny. That's somebody who probably makes Darfur jokes.
Tror kanskje det hadde vært litt mer *gasp* hvis det hadde vært noen andre som hadde drept dem... :?
Uten at jeg skal si noe sikkert.

Når det gjelder Rand, skal det bli interessant å se. På den ene sida er han jo begynt å hardne seg før Tarmon Gai'don, selv om dette på meg virker som ganske overfladisk, egentlig.

På den andre sida, så skulle det ikke forundre meg hvis han dro dit i et forsøk på å finne navna på alle som var døde, og lært seg disse utenat. En av grunnene til at jeg velger Rand al'Thor over Richard Rahl når som helst - Richard hadde bare "shrugged it off", og sagt noe om at det var deres egne idiotiske tro som gjorde det mot dem. Hvorfor skulle han bry seg?

Men det skal bli spennende å se hvilke konsekvenser dette kan få...
- Verg., Aen., 3.315.

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile » Mon Dec 05, 2005 20:47

jeg tror ikke vi får høre noe mer om det jeg egentlig. er så mange andre ting som er mer viktig å få med i siste boka! for meg blei det ikke noe "gasp", blei bare en av mange småtriste ting... *riste på hodet*
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.

Post Reply