"Tverrverdner" og lignende

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Joda, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Skyggen sendte ut trolloker her og ikke i Randverden. Men det er mye jeg ikke forstår...

Uansett er vi av sporet.

Jeg lekte meg litt på theoryland nå og fant også en del om Shayol Ghul, og at skillet mellom Randverden og Den Mørkeste var tynt der. Så betyr det at Skaperen og Den Mørkeste har egne verdner der de styrer som de vil da? Eller deler de en?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:Joda, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Skyggen sendte ut trolloker her og ikke i Randverden. Men det er mye jeg ikke forstår...
Kvifor ikkje? Poenget med speglverdenene er at dei viser verda slik den hadde vorte om andre ting hadde skjedd. Det kunne t.d. ha vore at trollokar vart sendt ut.

Uansett ikkje relevant i dette tilfellet, då trollokar faktisk vart sendt ut. Monumentet vart reist etter at Haukevinge slo ein hær av dei der. Frå Encyclopaedia WoT: TGH,Ch10 - Ingtar tells Rand they are three or four days north of the field of Talidar where Hawkwing defeated a Trolloc army. There used to be a huge monument there. I speglverda Rand & co besøker vant tydelegvis trollokane slaget, som Loial påpeiker når dei kjem fram til monumentet.
Sauegjeteren wrote:Jeg lekte meg litt på theoryland nå og fant også en del om Shayol Ghul, og at skillet mellom Randverden og Den Mørkeste var tynt der. Så betyr det at Skaperen og Den Mørkeste har egne verdner der de styrer som de vil da? Eller deler de en?
Ingen av delene. Den Mørkaste og Skaparen er konstantar som står utanfor Mønsteret, og er like uansett kva speglverd ein er i. Det vert iallfall sagt minst ein gong i løpet av bøkene.
Ajah!
Hengiven
Hengiven
Posts: 135
Joined: Fri Nov 18, 2005 23:33

Den Grønne Mannen

Post by Ajah! »

Hva med Den grønne mannens hage/Verdensøyet? Siden den strengt tatt ikke befant seg i Pestlandet, og aldri befant seg på samme sted, kan jo dette ha vært en slags egen miniverden med portal i Pestlandet?
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Tror vi kan se på den hagen som en bil. Flyttet seg etter det Den Grønne Mannen mente den burde.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eller der dei med behov for å finne den er på veg. Som det vart sagt, ein kan berre finne den Grøne Mannen ved å ha eit behov. (Det er sjølvsagt nokon som knytter dette til leiting i tel'aran'rhiod med behov, men om det har ein samanheng, veit me ikkje. Kan sjølvsagt vere at hagen ligg halvvegs i Draumeverda eller noko slikt, men det vert berre spekulasjonar.)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Godt du fullførte det jeg mente var underforstått: Der Den Grønne Mannen mente den burde, altså dit folk i nød var.

Men det er vel likeså sannsynlig at Mannen "føler" folk i nød, har ett stort spionnettverk i Pestlandet eller får beskjed av Sjefen?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ajah!
Hengiven
Hengiven
Posts: 135
Joined: Fri Nov 18, 2005 23:33

..

Post by Ajah! »

Ja, det er sant, det vil jo ikke være en portal på samme måte som Ghenjej-tårnet, men det er jo ikke Pestlandet som blir til hagen der den grønne mannen beveger seg, hagen er jo på en måte som en slags egen "boble" i Pestlandet. Men Den grønne mannen forklarer jo at han holder Pestlandet ute fra hagen og Verdensøyet, og når han dør forsvinner hagen også, så hagen er på en måte i Pestlandet, da...
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Post Reply