De fortapte (Spoilere)

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

De fortapte (Spoilere)

Post by Ceres »

Jeg vil anta at folk flest ikke vil synes dette er noen særlig nyskapende teori, og det er den da heller ikke. Det er for å opplyse de uopplyste. :lol: Tenkte dere kunne ha lyst til å vite hva folk på engeslkspråklige sider tenker.

Husker dere Anath? Tuons anstandsdame. Anath blir beskrevet på en måte som gjør at hun antas å være Semhirage (helt sikkert feil skrevet.) Hvor ellers skal Semi være? Alle de fortapte ønsker jo å skape et feste i en eller annen sivilisasjon/samfunn/whatever. Noen har jo helt sikkert inntatt plassen hos Seanchanerne.

Ellers så har vi jo mystiske Morridin. Han blir av mange antatt å være Ishy, og det er høyst sansynlig. Be'lal blir også nevnt i sammenheng med Morridin, men - let's face it - Moiraine ballfired han, og hvor stor sansynlighet er det for at RJ likevel gjennvinner han?

Vel... skal ikke avsløre alt i første post! Noen andre?
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Re: De fortapte (Spoilere)

Post by Stefan »

Ceres wrote:Jeg vil anta at folk flest ikke vil synes dette er noen særlig nyskapende teori, og det er den da heller ikke. Det er for å opplyse de uopplyste. :lol: Tenkte dere kunne ha lyst til å vite hva folk på engeslkspråklige sider tenker.

Husker dere Anath? Tuons anstandsdame. Anath blir beskrevet på en måte som gjør at hun antas å være Semhirage (helt sikkert feil skrevet.) Hvor ellers skal Semi være? Alle de fortapte ønsker jo å skape et feste i en eller annen sivilisasjon/samfunn/whatever. Noen har jo helt sikkert inntatt plassen hos Seanchanerne.

Ellers så har vi jo mystiske Morridin. Han blir av mange antatt å være Ishy, og det er høyst sansynlig. Be'lal blir også nevnt i sammenheng med Morridin, men - let's face it - Moiraine ballfired han, og hvor stor sansynlighet er det for at RJ likevel gjennvinner han?

Vel... skal ikke avsløre alt i første post! Noen andre?
Det med Anath er ganske nye teorier for meg, men at Ishamael (er vel det du mener med Ishy?) kan være Morridin er jeg kjent med. Dette virker vel å være en almennt akseptert teori?

Virker sannsynlig at det finnes en Forsaken blant Seanchanene også;
Sammael var i Illian, Rahvin i Caemlyn, Aginor (Osang'gar) er Dashiva, Be'lal styrte Tear, Graendal gjemmer seg i Arad Doman, Mesaana er sannsynligvis en Aes Sedai i the White Tower (hvor hun styrer Black Ajah) og Balthamel (Aran'gar) er Halima, Egwenes Maid.

Lanfear og Moghedien kontrolleres av Morridin, mens Asmodean er død.

Demandred er vel den det er mest tvil om, mange mener han er Taim, men det har jo RJ avkreftet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Godt oppsummert Stefan.

Apropo Morridin = Be'lal teorien (jeg stiller meg tvilende, men hey...) RJ har visst sagt noe slit som at DO kan plukke sjeler dersom ballfire-strålen ikke var særlig sterk. Var Moiraines sterk nok? Vi vet ikke. Det vi derimot vet er at ved Demandreds møte med DO ble de fortapte som var utenfor DOs rekkevidde ramset opp, og her ble ikke Be'lal tatt med. Dette kan imidlertid ha vært en feil/forglemmelse. Antakeligvis er det det.

Andre ting som peker mot Be'lal er:

1.) Morridin hjalp Rand å drepe Sammael. Hvorfor skulle Ishy gjøre det? Be'lal derimot - han hatet Sammael.

2.) Morridin ser på seg selv som en general og en stor leder. Be'lal var en general.

3.) Et sted sitter Morridin og spilller det gamle spillet (husker ikke navnet sånn for øyeblikket), og han virker betatt av spillet. Be'lal var betatt av spillet og kunne ikke holde kjeft om den gangen han slo LTT.

That's it.



Apropo Semharige:

1.) De blir begge beskevet som høye, mørke kvinner med gjennomborende øyne.

2.) Greandal forteller oss at Semihrage pleier kle seg i svart. Anath kler seg i svart.

3.) Semihrage tenker dette i LoC: "She did not like having to hurry. And to be called away from her charge; the girl was willful and obdurate, the circumstances difficult." [LOC: 6, Threads Woven of Shadow, 141].

4.) Anath blir beskrevet som en som ikke viser tegn til kulde. Samt dialekten hennes er ikke så slørete som Seanchanere flest. Samt: Hun tar glede i å straffe Tuon. (Semihrage er meget sadistisk...)

5.) Anath fikk stillingen som Tuons Soe'fia ganske overraskende da en annen Soe'fia døde...

Vel...
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Ceres wrote:Semhirage (helt sikkert feil skrevet.)"
Semirhage. ;)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Skal skrive det rett fra nå av! :D
SAU
Soldat
Soldat
Posts: 52
Joined: Thu Jun 09, 2005 11:23

Post by SAU »

En må ikke glemme Rahvins noe ufullendte forsvinning.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Nei, Rahvin er bekreftet død og ugjennbrukbar av både RJ og DO. Desverre.
SAU
Soldat
Soldat
Posts: 52
Joined: Thu Jun 09, 2005 11:23

Post by SAU »

Uff da. Hvorfor lot han da døden hans være så uviss, for så å bare komme og si at nei, den var ikke uviss likevel, HAH! :(
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Tja... Jordans veier er uransakelige... :D
Men jeg er enig med deg, merkelig måte å dø på.



Det egentlige spørsmålet når det gjelder de fortapte er jo: Hvor er Demandred?
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Var Rahvins død uviss?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg husker ikke det nøyaktige ordvalget som ble brukt. Har ikke bøkene her på hybelen. Men synes godt å huske at den var litt - tja - merkelig? uviss? uklar? Jeg tenkte at det skyltes mengden ballfire og det faktum at de befant seg i TAR. Må lese over de siste bøkene i sommer. Er noen år siden (!) jeg leste den sekvensen forrige gang.
SAU
Soldat
Soldat
Posts: 52
Joined: Thu Jun 09, 2005 11:23

Post by SAU »

Han forsvant inni den der onde skyen inni den der onde byen. Onde byen som ble fjernet for å rense OP.
Gurthang
Hengiven
Hengiven
Posts: 102
Joined: Sat Jun 04, 2005 23:39

Post by Gurthang »

Det var nok Sammael.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

SAU wrote:Han forsvant inni den der onde skyen inni den der onde byen. Onde byen som ble fjernet for å rense OP.
Rahvin ble drept av Balefire i Caemlyn; noe som førte til at Mat og Avienda ikke ble drept allikevel.

Sammael er antatt drept, etter at både Rand og Mashadar angrep han i Shadar Logoth (byen som ble fjernet for å rense saidin).
SAU
Soldat
Soldat
Posts: 52
Joined: Thu Jun 09, 2005 11:23

Post by SAU »

Nå blander jeg Rahvin og han andre der. Han som forsvant inni Shadar Logoth, eller hva det nå egentlig het, var det jeg prøvde å snakke om hele tiden. Han er vel ikke bekreftet død og utilgjengelig, han vel?
Post Reply