De fortapte (Spoilere)

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang » Tue Jun 14, 2005 17:04

jo

Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Sammael

Post by Lanfear84 » Tue Jun 14, 2005 18:25

Sammael was presumably killed by the deadly fog, Mashadar, in Shadar Logoth at the end of A Crown of Swords. However, it has been suggested that he did not actually die, due to the fact that we never saw the body; he may have escaped while Rand was distracted by Liah, the lost Maiden of the Spear. Tired of the debate, Wheel of Time fans finally asked Jordan to settle it, and for once got a straight answer.

Q: "It has been reported that you have confirmed that Sammael died at the end of A Crown of Swords. Could you confirm that you have said this and elaborate on whether Rand was correct?"
A: "Mashadar killed Sammael. Sammael is toast!"
-CNN chat transcript, 12 December 2000

So unless Sammael has been reincarnated as a slightly burnt piece of bread, he is very, very dead and most likely not coming back either
Hentet fra WoTmania FAQ'en.
Don't Panic!

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Tue Jun 14, 2005 18:35

Jeg har også lest dette. Lenger ned i intervjuet sier vel jordan noe sånt som: De svarene som kan virke klarest er ofte ... tja... uklare (?) Husker ikke ordlyden, men faktum var i hvertfall at han skapte tvil...

Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan » Tue Jun 14, 2005 19:53

Første tanke som slo meg da jeg leste om Sammaels død, var at han ville returnere. Enig at det er rart at han skapte tvil på denne måten, for så å avkrefte dette senere...
Seth: Dude, what do we do? I don't want to get thrown out of the hotel. I love the hotel. I want to marry the hotel and have little alcoholic, gambling-addicted kids with it. Is that wrong?

Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman » Tue Aug 02, 2005 22:11

RJ gir ''konkrete'' svar som er Aes Sedai svar, altså på siden av sannheten, Sammael kan kanskje vere toast, men dette betyr ikke at Den Mørkeste ikke kan gjennskape ham!!

Semirhage=Anath; dette betviler jeg sterkt, Anath har hvert sammen med Tuon lenge, og jeg tror ikke Semirhage har hatt planer for henne i flere år, De Utvalgte har jo nesten akkurat kommet til jorden fra fengselet. Men jeg skal ikke utelokke denne teorien helt selv om den virker litt rar, (nesten som om semirhage skulle visst at Mat kim til å møte tuon?)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere

Treveler
Hengiven
Hengiven

Post by Treveler » Wed Aug 03, 2005 0:57

Det begynte å bli latterlig med alle reinkarnasjonene etterhvert og det tror jeg også RJ har innsett. Av den grunn tror jeg ikke vi får se flere retunere fra de evige jaktmarker. Kanskje med unntak av The Dragon Reborn himself.

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Sat Aug 06, 2005 9:44

ashaman17 wrote:Semirhage=Anath; dette betviler jeg sterkt, Anath har hvert sammen med Tuon lenge, og jeg tror ikke Semirhage har hatt planer for henne i flere år, De Utvalgte har jo nesten akkurat kommet til jorden fra fengselet. Men jeg skal ikke utelokke denne teorien helt selv om den virker litt rar, (nesten som om semirhage skulle visst at Mat kim til å møte tuon?)

Moahahaha
8)

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Sat Aug 06, 2005 13:19

Er mange ting som taler for at Anath er Semirhage. Det fyrste er den fysiske skildringa: Begge er høge, vakre og liker å kle seg i svart.

Vidare seier Mat trur eg det er, at den Seanchanske dialekta er nesten ikkje til stades hjå Anath.

Tuon vart overraska når Anath vart utnemnd til Truthspeaker for ho. Har me sett noko liknande før? Folk som stiger i gradene til makta litt fortare enn kva som er....logisk.

Er det nokon som framleis treng å verte overbevist, les Wotmania sin FAQ om saken.

Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat

Post by Lews Therin Telamon » Wed Aug 24, 2005 21:25

I tillegg er det vel også nevnt flere steder at når DO's fengsel har vært svekket, har The Forsaken kunnet røre ved verden igjen - Ishamael var jo halvveis fri lenge, og Aginor og Balthamael var fengslet nære forseglingen og derfor ble Balthamaels kropp langsomt "filt" bort. Vi vet jo ikke hvor Semirhage var bundet, så hun kan jo ha funnet måter å berøre det Seanchanske samfunnet på og forberede sin gjenkomst?

Asmodean ville vel heller ikke bli gjenfødt fordi han sviktet DO, synes å huske at DO var ganske fornøyd med hans død.

Og ang. Bel'al vs Ishamael som Moridin, så sto vel Ishamael DO veldig nære, og kan ha hatt motiver for å hjelpe Rand likevel. DO's totale seier er jo at Rand kneler for ham og overgir seg til dem, ikke at han blir drept.
Og Moridin tenker et eller annet om brikken The Fisher i det gamle spillet som var forgjengeren til Stones.

Dette er litt på kanten kanskje, men jeg antar at Rand er delvis inspirert av Jesus som en slags frelser. Pisces(fiskene) er vel et kristent symbol for Jesus(?), og The Fisher er jo en avgjørende brikke i spillet. Moridin tenker noe om at den beste måten å vinne spillet på er å fange The Fisher - altså Rand, i og med at DO hele tiden har ønsket mest av alt å gjøre Rand til Nae'blis e.l. Gjennom Ishamael har vi vel også fått en del tilbakeblikk på AoL, mens jeg føler at Bel'al har vært mer eller mindre fyllmateriale, sånn Forsaken-messig. Jeg heller mot teorien at Ishamael=Moridin i allefall. Det passe jo også bra med The Saa (som er nevnt 1000 ganger i andre forum fra før), siden Ishamael var smågal og brukte The True Power, noe Moridin altså viser spor av pga The Saa i øynene hans, og som de andre Forsaken helst unngikk å bruke, fordi prisen var for høy.
- In the Light - LTT

Gurthang
Hengiven
Hengiven

Post by Gurthang » Wed Aug 24, 2005 22:28

Lews Therin Telamon wrote:I tillegg er det vel også nevnt flere steder at når DO's fengsel har vært svekket, har The Forsaken kunnet røre ved verden igjen - Ishamael var jo halvveis fri lenge, og Aginor og Balthamael var fengslet nære forseglingen og derfor ble Balthamaels kropp langsomt "filt" bort. Vi vet jo ikke hvor Semirhage var bundet, så hun kan jo ha funnet måter å berøre det Seanchanske samfunnet på og forberede sin gjenkomst?
Tror den eneste Fortapte som kunne røre verden før han var ute var Ishamael. Moghedien sa jo no om at han ikke var helt menneskelig og derfor ikke var like bundet til fengselet. Det antas at han slapp ut av fengselet i 40 år for så å bli bundet igjen i 40 år om og om igjen. Står ikke noe om at de andre Fortapte kunne berøre verden.

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn » Sat Aug 27, 2005 0:50

Gurthang wrote:Tror den eneste Fortapte som kunne røre verden før han var ute var Ishamael. Moghedien sa jo no om at han ikke var helt menneskelig og derfor ikke var like bundet til fengselet. Det antas at han slapp ut av fengselet i 40 år for så å bli bundet igjen i 40 år om og om igjen. Står ikke noe om at de andre Fortapte kunne berøre verden.
Nei, eg trur ikkje det nokon andre enn Ishamael har vore fri. Men det var ikkje 40-års intervallar det var snakk om. Det einaste som vert nemnt av nokon av personane i boka (med unnatak av Ishamael sjølv) om saken, er at Loial nemner ein gong at ein eller annan Ogur like etter Ødeleggelsen (The Breaking) sa at Ishamael hadde vorte sett i åra etter angrepet på Shayol Ghul, av LTT.

Eg meiner The World of Robert Jordans The Wheel of Time bekrefter dette, men det vel og relativt lett å lese ut av kva Ba'alzamon seier: Han var fri dei fyrste 40 åra etter Ødeleggelsen (prologen i EotW finn jo stad etter at LTT har vorte gal), for so å verte fanga i omlag 1000 år. Når han slapp ut, starta han Trollokkrigane og forma den Svarte Ajah, før han vart fanga igjen, etter 40 år. Krigane fortsatte likevel i 300 år... ("I sent the trollocs south...." og "During the Trolloc Wars, there were those even among Aes Sedai who listened. For two thousand years the Black Ajah have walked the halls of the White Tower".)

1000 år seinare, arbeida han seg fram til å verte rådgivar for Artur Paendrag Tanreall ("Artur Hawkwing, I whispered in his ear, and he sent an army across the Aryth Ocean, sealing two dooms. I whispered and he cursed Aes Sedai with his last breath, even if one could have saved his life.")

1000 år etter dette igjen, var han fri før nokon av dei andre Fortapte, og gjorde litt forskjellig. (Jain Farstrider I painted like a fool, and sent to the Ogier." Dette var under Aiel-krigen.)

So sjølv om Elan Morin har satt sine (djupe) spor i Randland si historie, so er det truleg ingen av dei andre som har vore fri.

NB! Er ingen av sitata mine som er nøyaktige. Har skrive dei av frå hukommelsen, ikkje bøkene...

Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat

Post by Lews Therin Telamon » Sun Aug 28, 2005 18:36

Synes du har veldig mye fornuftig å fare med jeg, tror ikke de sitatene er så veldig langt fra fakta.
- In the Light - LTT

Stefan
Ta’veren
Ta’veren

Post by Stefan » Sun Aug 28, 2005 20:02

Sorry Ceres, men jeg så meg nødt til å slette tråden din. Det er flere på forumet som ikke ønsker å lese prologen før de får den i bokform, så derfor er det bedre om vi holder info om den i Prolog-tråden.
Seth: Dude, what do we do? I don't want to get thrown out of the hotel. I love the hotel. I want to marry the hotel and have little alcoholic, gambling-addicted kids with it. Is that wrong?

Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres » Mon Aug 29, 2005 6:47

Den er grei!

M'Hael
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by M'Hael » Sun Aug 19, 2007 22:44

http://encyclopaedia-wot.org:8008/chara ... ridin.html

står det: After Rand slays Ishamael, the Great Lord captures his soul and gives him a new body and a new name, Moridin.

håper denne siden kan være til hjelp for noen som er i tvil om det var be' lal eller ishamael som ble moridin..
spesielt siden be'lal ble drept med bannbluss,,, ståår i bøkene at ingen kan bli brakt tilbake hvis de ble drept av bannbluss
The sweetness of victory and the bitterness of defeat will be like a knife of dreams - Madoc Comadrin.

Post Reply