Moiraine

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Iceman™
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 13
Joined: Sat May 07, 2005 17:16
Location: Brøttum

Moiraine

Post by Iceman™ »

I slutten av WH dukker jo Lanfear opp igjen som Cyndane og klager over at Aelfinn/Eelfinn folka holdt henne til fange, men hun klarte å rømme, burde ikke da også Moiraine kunne rømme, eller reddes?

I EOTW, etter flukten fra Shadar Logoth mens de er ombord på Spray så ser de et metalltårn, dette er en inngang til Aelfinn/Eelfinn land, hadde det ikke vært fint å gå inn den veien, eller ter'angrealen i Tear for den del?
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Re: Vil Moiraine dukke opp igjen?

Post by Stefan »

Iceman™ wrote:I slutten av WH dukker jo Lanfear opp igjen som Cyndane og klager over at Aelfinn/Eelfinn folka holdt henne til fange, men hun klarte å rømme, burde ikke da også Moiraine kunne rømme, eller reddes?

I EOTW, etter flukten fra Shadar Logoth mens de er ombord på Spray så ser de et metalltårn, dette er en inngang til Aelfinn/Eelfinn land, hadde det ikke vært fint å gå inn den veien, eller ter'angrealen i Tear for den del?
99,99% sikker på at Moiraine kommer tilbake, siden Min har sett at hun fortsatt har en rolle å spille.

Sikkert ikke dumt tips det, at noen går inn i det tårnet for å finne Moiraine, ville vært fantastisk, en av seriens tristeste episoder er jo når hun og Lanfear detter gjennom ter'angrealen...

Vet ikke om jeg husker riktig, men ser ikke Perrin et slikt inngangstårn i Ulveverdenen?
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvis det skal skje, bør det i så fall skje i den neste boka, i alle fall hvis Rand skal vinne. Det har jo blitt spådd at "Rand trengte en død person for å vinne" eller noe sånt, og om ikke RJ har tenkt å ta en spennende og eksotisk vri ved å la tDO vinne, hadde det kanskje vært på tide for Tom å leke litt med Olver, lære seg regelene for Snakes and Foxes, og ta seg en tur til TAR.... Image

Dette bør i hvertfall skje om han har tenkt til å bare skrive 2 bøker til (ehe, han sa allerede i 1989 at WoT bare skulle bli en trilogi, og jeg har sett et intervju med ham hvor han sier at han har vurdert å bruke to bøker bare på TG). :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

terje wrote:Hvis det skal skje, bør det i så fall skje i den neste boka, i alle fall hvis Rand skal vinne. Det har jo blitt spådd at "Rand trengte en død person for å vinne" eller noe sånt, og om ikke RJ har tenkt å ta en spennende og eksotisk vri ved å la tDO vinne, hadde det kanskje vært på tide for Tom å leke litt med Olver, lære seg regelene for Snakes and Foxes, og ta seg en tur til TAR.... Image

Dette bør i hvertfall skje om han har tenkt til å bare skrive 2 bøker til (ehe, han sa allerede i 1989 at WoT bare skulle bli en trilogi, og jeg har sett et intervju med ham hvor han sier at han har vurdert å bruke to bøker bare på TG). :roll:
Ja, er vel ikke bombesikkert at RJ holder seg til to bøker :P, men det er vel liten tvil om at Olver og Tom vil spille viktige roller i en evt "redningsaksjon" for Moiraine.

Fant noen veldig interessante teorier på http://stonedog.org/wot/Moiraine.htm
og Stonedog har hatt veldig rett med sine teorier tidligere...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Apropos Moiraine og teorier...
Fant noen gode på WoTmania:

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=6 (Moiraine - Alive or Not?)



http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=12 ( Will Moiraine be rescued through the Tower of Ghenjei?)

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=16 (Was Moiraine stilled?)

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=40 (Is Moiraine Tuon's Aes Sedai damane?)

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=13 (Will Thom and Moiraine end up together?)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Iceman™
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 13
Joined: Sat May 07, 2005 17:16
Location: Brøttum

Re: Vil Moiraine dukke opp igjen?

Post by Iceman™ »

Stefan wrote: Vet ikke om jeg husker riktig, men ser ikke Perrin et slikt inngangstårn i Ulveverdenen?
Mens han jakter på Slayer i Two Rivers.

Det går ikke an å vinne i Snake and Foxes, du er nødt til å jukse.
As the plow breaks the earth shall he break the lives of men, and all that was shall be consumed in the fire of his eyes. The trumpets of war shall sound at his footsteps, the ravens feed at his voice, and he shall wear the crown of swords.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Re: Vil Moiraine dukke opp igjen?

Post by Stefan »

terje wrote:Apropos Moiraine og teorier...
Fant noen gode på WoTmania:

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=6 (Moiraine - Alive or Not?)



http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=12 ( Will Moiraine be rescued through the Tower of Ghenjei?)

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=16 (Was Moiraine stilled?)

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=40 (Is Moiraine Tuon's Aes Sedai damane?)

http://www.wotmania.com/faqtopic.asp?ID=13 (Will Thom and Moiraine end up together?)
Veldig mange interessante teorier der, og de fleste peker i retning av at Moiraine kommer tilbake :D

Skjønner ikke helt hvordan de har fått ideen om Moiraine som Tuon's damane, men dette avkrefter de da også...
Iceman™ wrote: Mens han jakter på Slayer i Two Rivers.

Det går ikke an å vinne i Snake and Foxes, du er nødt til å jukse.
Min teori er at Olver, Mat eller Tom finner en eller annen måte å vinne på, eller rett og slett jukser, for så å redde Moiraine...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det merkelige er el at ingenting har skjedd ennå som peker mot at de skal finne ut det. Og det hadde jo vært litt underlig hvis alt dette skal foregå i ei bok... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Iceman™
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 13
Joined: Sat May 07, 2005 17:16
Location: Brøttum

Post by Iceman™ »

terje wrote:Det merkelige er el at ingenting har skjedd ennå som peker mot at de skal finne ut det. Og det hadde jo vært litt underlig hvis alt dette skal foregå i ei bok... :?
Kanskje det skal komme som en stor overraskelse (krysse fingra)
As the plow breaks the earth shall he break the lives of men, and all that was shall be consumed in the fire of his eyes. The trumpets of war shall sound at his footsteps, the ravens feed at his voice, and he shall wear the crown of swords.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

terje wrote:Det merkelige er el at ingenting har skjedd ennå som peker mot at de skal finne ut det. Og det hadde jo vært litt underlig hvis alt dette skal foregå i ei bok... :?
I motsetning til CoT vil nok Knife of Dreams bli proppet av action, kanskje blir det for mye, hvem vet?

Jeg er ihvertfall fan av mye action, og tror det skal være mulig å få reddet Moiraine i løpet av neste bok, eller i starten av 12, uten at dette virker unaturlig... 8)

Håper hvertfall RJ klarer å balansere handlingen godt, slik at den hverken blir for kjedelig eller for actionfylt... Har stor tro på han :)
SirGalrim
Hengiven
Hengiven
Posts: 104
Joined: Thu May 12, 2005 23:52
Location: Norbygdi
Contact:

Re: Vil Moiraine dukke opp igjen?

Post by SirGalrim »

Stefan wrote:[...] noen går inn i det tårnet for å finne Moiraine, ville vært fantastisk [...]
Jeg kan ikke se for meg at noen av de ovetrygda hovedpersonene i denne serien får ut fingern og redder noen som helst. ;) Jeg tror det i allefall ikke før jeg har lest det!.. :p
Men Moraine kommer nok tilbake på en eller annen måte ja.
Guest

Post by Guest »

Men nå er det vel egentlig ikke sånn at Lanfear rømmer fra Aelfin da.
Grunnen til at hun heter Cyndane er vel at hun har blitt gjenfødt av den mørkeste (hun er vel ikke like mektig lenger heller) jfr Arangar og Osangar som er Balthamael og en til. Det er vel fordi hun feilet at hun er blitt Moridins slave.
Moiraine tackled Lanfear when she was concentrating on Rand pushing them both throught the redstone doorway, which burned to the ground trapping them in the land of the foxes.

She was held by the Aelfinn and Eelfinn, before appearing again in the world as Cyndane. It must be assumed she died in the land of the Eelfinn and was given a new body and a new name. As Cyndane she is young and short, and pretty with long silver hair, bright blue eyes and an impressive bosom. Arrogant and stronger in the One Power than Graendal, but not as strong as she was previously. She is mind-trapped by Moridin, and travelling with Moghedian.
Så det er jo ikke sikkert at Moiraine KAN rømme i det hele tatt, hvis hun er død, men at hun må slippes fri på en annen måte. Eventuelt at Cyndane er Lanfear+Moiraine?

Moridin er vel Ishamael gjenfødt av den mørkeste også:
Ishamael can, therefore, be credited with the greatest catastrophes of the third age: The Trolloc Wars, and the War of Hundred years. Truly the Dark One's top Captain.

He was killed in the Heart of the Stone by Rand al'Thor with Callandor in his hands. The Great Lord resurrected him into a new body and with a new name, Moridin. He is now very tall and broad shouldered, he has very blue eyes and a deep voice and looks to be in his mid 20's with black hair.
- Sitater er tatt fra The Wheel of Time Character Database

Han er jo tross alt gravens herre.

-Lews[/quote]
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Hmmm, ikke helt på G den profil greia her ser jeg :?
Men, var altså min post.
- In the Light - LTT
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Forskjellen på Moiraine og Lanfear er jo ganske klar, og samtidig såpass substansiell at den utgjør et ikke oversebart moment (gud, for et håpløst språk jeg har lagt til meg... :? ) :

Moiraine er "with the Light"
mens
Lanfear er "with the Dark".

Poenget mitt er at jeg syntes å huske noe fra TSR om at i hverfall ikke de A/Eelfin-folka som bodde i "dørkarmen" som Rand et al. gikk gjennom i Tear var så overmåte begeistret for The Dark One.

Nå kan det jo selvfølgelig hende at Aelfinm'ene og Eelfinn'ene er diametrale mostetninger, men så langt er det jo ingenting som tyder på det; reglene i Snakes and Foxes tyder i alle fall på at de kan bekjempes med de samme våpnene... :?

PS: The WoT Character Archive er genialt! :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Guest

Post by Guest »

Klart, men tenkte at det er jo en mulighet at de har "smeltet" sammen på en måte når hele ter'angrealen gikk åt skogen.

Litt interessant det der med Eelfinn og Aelfinn, fordi det er jo motsatte regler som gjelder i de to verdnene, så de er kanskje hverandres motsetninger samtidig som de deler visse fellestrekk?
Post Reply