De fortapte en spøk?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

De fortapte en spøk?

Post by elric »

hele tiden nesten gjennom serien hører vi at de fortapte var noen av de mektigste som kunne lede kraften. men de dør jo som fluer rundt "dagens kraftledere". Det eneste som gir de en fordel er at de kan vever som alle andre har glemt. Jeg mener at det virker som at de var ikke noen av de sterkeste pga at de ville ha mer makt så derfor gikk de over til skyggen
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

De Fortapte fikk ikke nødvendigvis statusen sin fordi de var så sterke i kraften. De fleste av dem var kjente navn innen sine felt fra før, og utførte forskjellige oppgaver for tDO. Noen av dem ledet ann i slag, andre styrte erobrede områder, mens andre dreiv med nettverksbygging eller genetiske forsøk på dyr og mennesker.

De Fortapte var tilfeldigvis de støttespillerne som stod høyest i rang på Mørkets side, og var innkalt til et møte, akkurat da Dragen og hans 113 Våpenbrødre slo til og forseglet dem alle inne.


Grunnen til at de Fortapte fryktes er hovedsakelig historiene om deres ugjeringer, de er svært dyktige på sine områder, og det er ikke til å komme unna fra at mange av de er sterkere i kraften enn det som har vært vanlig på evig lenge. Men utifra sin egen tid, så var det fler av dem som ikke var så nevneverdige navn når man sammenlignet dem med mange på lysets side.

Det er ikke tilfeldig at Dragen ble gjenfødt med den styrken han har, og på det tidspunktet han ble, så det er ikke usannsynlig at det ikke er tilfeldig at sterke kvinner også ble spunnet inn til å leve på samme tid som han. Tapte talenter dukker opp igjen osv. De har selvfølgelig mye mindre erfaring enn de Fortapte, men de har en bedre sjanse enn de som har ledet kraften i tidligere generasjoner.

Grunnen til at de Fortapte faller som fluer som du sier, er litt todelt. For det første så ser de ut til å udervurderer sine motstandere, og for det andre så har ikke så mange av dem hatt til intensjon å drepe Rand pga div. ordre fra tDO og Moridin. Enkelte ting kunne de ikke forutse, eks. Lanfear kunne aldri i verden ha visst at Moiraine alt visste hva hun måtte gjøre for å stoppe henne, eller at Rand ville begynne å jakte på dem med BF. Under the war of shadow sluttet begge parter å bruke dette fordi konsekvensene var så store. Hva konsekvensene blir nå veit vi ikke, gjenstår å se om det det var verdt å rydde noen Fortapte av veien.

Husk de Fortapte er bare mennesker de også. Mennesker som drives av misunnelse, sjalusi, grådighet osv. De gjør feil, de er arrogante. Og når en BFer dem til månen så er det ikke rart de dør som fluer. Spesielt når Rand selv er trygg for dette, da de har ordre om å la han være i livet.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Tror "arroganse" og "undervurdering" er nøkkelord her, de har jo den statusen de har, og kommer fra en tid overlegen den tredje tidsalder(?). Ville ikke du følt deg litt overlegen på en eller annen måte vis du en dag våknet opp på 1500tallet i Norge? Også er de nesten like opptatt av å "kjempe" mot hverandre som mot Rand
Manbearpig
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Det var det som Faile sa som jeg egentlig tenkte men jeg hadde ikke tid og krefter til å skrive så mye
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Skal du skrive noe, gjør det for Guds skyld skikkelig, eller drit i..
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

elric wrote:Det var det som Faile sa som jeg egentlig tenkte men jeg hadde ikke tid og krefter til å skrive så mye
Hvis du alt hadde tenkt ut det jeg skreiv, hva var vitsen med å spørre og få meg til å bruke tid på å skrive det ned da? Det er greit å slenge ut en teori om hvorfor det går dårlig for de Fortapte nå, men jeg synes faktisk det blir feil å rakke ned på dem. For de fortjener å få den respekta farlige fiender bør få. Hvis Rand hadde annsett dem som en spøk tror jeg nok ting hadde sett ennå mørkere ut for Lysets side nå.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Jeg ville bare se om andre var enige. Og ja de er farlige men ikke så farlige som andre ville tro
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Haukevings
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 9
Joined: Fri Dec 05, 2008 19:12
Location: Akershus

Post by Haukevings »

Jeg har også tenkt på det at De fortapte ikke viker så kraftige som alle historiene om dem sier de er. Det Fail sier om at De fortapte undervudrer sine finder er sant, men hvis vi tenker på den gangen Nynaeve besieret Moghedien i Tel’aran’rhiod. Det sies at Moghedien skal være en av de beste i Tel’aran’rhiod og Nynave som bare var en nybegynner klarte å slå henne, det får en til å tenke om hvor kraftige De fortapte egentlig er.
Og ikke misforstå meg, De Fortapte er yndlings karakterene mine i boken og jeg prøver ikke å rake ned på dem. Men jeg blir bare irritert hver gang de dør eller blir besieret, så jeg er litt usikker på hvor kraftige de egentlig er.
Noen andre som har tenkt på dette?
De Fortapte
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ikke egentlig. Arrogansen deres og omstendighetene har liksom alltid vært god nok forklaring for meg; for eksempel hadde Rand tilgang til Verdensøyet da han beseiret, umm, var det Balthamael og Aginor? I Falme overraska han Ishmael (right? jeg gidder ikke slå opp her) ved å gjøre det han gjorde -- Ishmael, crazy fucker though he may be, forventa aldri at Rand skulle være villig til å ofre så mye bare for å vinne en duell. Videre, I Rift hadde han Callandor. Asmodean var ei pingle; Lanfear, om enn aldri så rasjonell, har vel knapt brukt kroppen til annet enn å friste menn på bare gudene vet hvor mange tusen år, samtidig som hun virkelig var høy på den der Utvalgte-arrogansen deres, og kan derfor knapt klandres for ikke å ha forutsett at Moiraine skulle komme til å kroppstakle henne på den måten. (Hadde det vært Faile hun hadde vært opp mot, hadde saken dog stilt seg annerledes. :P )

Så, Rahvin, skal vi se, han var også arrogant, samtidig som han hadde sullet seg inn i en følelse av falsk trygghet. Dessuten kom to av de mektigste kraftbrukerne i denne alderen, og antakeligvis også noensinne, etter ham, og de, særlig Rand, kunne ting han ikke forventet at de kunne. Sammael var litt på samme måten, samtidig som han var litt uoppmerksom på været i Shadar Logoth. I tillegg til at han hadde Moridin mot seg, selvfølgelig.

Skal vi se, da har vi hoppet over Moghedien, men Moghedien er en svak feiging (eller "taktisk klok", som jeg foretrekker å kalle det); det er sagt så mange ganger i løpet av serien at hun ikke er noe tess i en direkte konfrontasjon, at, vel, ei forbanna og litt trent Nynaeve kan ha gode odds mot henne. Særlig hvis omstendighetene igjen er til våre helters fordel, og det er de jo gjerne.

De neste som biter i gresset er vel en eller to under Rensingen av Saidin; det burde vel være unødvendig å si mer der, siden Cadsuane vandra rundt med Callandor, og utallige sirkler med Aes Sedaier og Ashamaner.

Siden da er det vel bare Graendal og Semirhage som har gått bort, og de ble begge overraska; Graendal av Rands triks og overraskelse (i alle fall hvis vi forutsetter at hun faktisk er død), og Semirhage kan VIRKELIG ikke klandres for ikke å ha forutsett at Rand plutselig skulle få tilgang til Den Sanne Kraften.

Det som kjennetegner de aller fleste av disse tilfellene, er at de onde er uforberedte (eller utilstrekkelig forberedt, men det går ut på det samme), og at de gode som regel tar initiativet ved å angripe -- noe som gjerne bringer De Fortapte ut av fatning. Slik sett er det ikke egentlig noe rart at de gode seirer og de onde taper.

Grunnen til at jeg ikke har giddet å skjule spoilere her, forresten, er at ved å stille det samme jævla dumme spørsmålet enda en jævla gang, har du/dere tvunget meg til å gjenta akkurat de samme jævla argumentene som Faile brukte litt lenger oppe, mot "argumenter" (egentlig "synspunkter", men jeg synes jeg bør være litt høflig etter all banninga) som også ble fremsatt fullstendig uten grunngiving enda litt lengre oppe.

Derfor, en liten avsluttende oppfordring: Les gjennom tråder dere har tenkt til å kommentere, og tenk over argumentene før dere skriver noe. På forhånd takk. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Terje wrote:Grunnen til at jeg ikke har giddet å skjule spoilere her, forresten, er at ved å stille det samme jævla dumme spørsmålet enda en jævla gang, har du/dere tvunget meg til å gjenta akkurat de samme jævla argumentene som Faile brukte litt lenger oppe, mot "argumenter" (egentlig "synspunkter", men jeg synes jeg bør være litt høflig etter all banninga) som også ble fremsatt fullstendig uten grunngiving enda litt lengre oppe.

Derfor, en liten avsluttende oppfordring: Les gjennom tråder dere har tenkt til å kommentere, og tenk over argumentene før dere skriver noe. På forhånd takk. :D
Takk, Terje! Godt å se at andre også syntes det var idiotisk gjenbruk av påstand, spesielt når jeg alt hadde svart på det...
Terje wrote:(Hadde det vært Faile hun hadde vært opp mot, hadde saken dog stilt seg annerledes. :P )
Hehe, skrekkscenarioet er vel at hun skulle ha møtt både Faile OG forum-Faile samtidig. Da hadde selv ikke tDO hatt muligheten til å bringe henne tilbake :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jepp!

For øvrig kan man jo legge til at disse "overvurderte" (selvfølgelig er de overvurderte; de har i over 3.000 år vært ansett som de verste av de verste; og selv om de som vi skal se utvilsomt er jævla badass, hele gjengen, kan INGEN I HELE VERDEN leve opp til et sånt rykte som det der) karakterene sammen har klart å skape nesten fullstendig kaos over ikke bare ett, men minst TO kontinenter, og at de dermed har svekket De Gode ganske kraftig før Tarmon Gai'don.

Ikke verst for en gjeng hvis "kraftighet" (som om de skulle være noen jævla DnD-karakterer heller enn i alle fall forsøksvis litterære karakterer) til stadighet trekkes i tvil.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Oi jeg har jo lagd skikkelig diskusjon her.

(føler at jeg bare kommer med små inlegg her mens alle andre skriver en side hver :D )

Uanset så er det vel sån med rykter at det vokser for hver gang det er fortalt videre og det har jo fått god til å vokse.
Det er vel ikke ikke så mye å legge til om de fortapte men de har hatt veldig uflaks. Uansett så er det vel også slik at det er mange flere fra glemte dager som blir gjenføtt eller iallefal essensen av de siden det nå blir funnet kvinner som slår rekord etter rekord i potensiale. så det er vel egentlig ikke rart at de fortapte dør som flurer? Tror ikke det du.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Uhm. Så du går fra å slenge rundt påstander du ikke gidder å begrunne, til å gjenta oppstykka deler av det jeg og Terje alt har skrivi? :P Flott flott diskusjon med mange nye argumenter...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tsk, Faile, vær snill.

Angående det med potensiale, har RJ bekrefta det? For hvis ikke slår det meg at hele den greia med at de finner jenter med større potensiale enn på lenge kan ha noe å gjøre med at de faen ikke har lett skikkelig på ei ganske god stund, samtidig som de har begynt å avle bort egenskapen fra de populasjonene de vanligvis leter mest i...

For jeg husker å ha lest et bekreftende RJ-svar på at det har med gener å gjøre, men ikke noe om at det har med potensiale knytta til gjenfødte sjeler. Tilknytninga til sjeler gjelder kanskje noen få, ser jeg for meg, som f.eks. Rand, men jeg tror ikke det er noen generell greie...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Tsk, Terje, er da alltid snill.

Har også lest at det har med gener å gjøre, men det ville ha vært rart om ikke økt potensiale kan være en motvekt mot at den siste strid nærmer seg. Ellers ville det vel ikke være så sannsynlig at Egwene, Nynaeve og Elayne dukker opp så sterke som de er, i en del av Randland hvor Aes Sedaiene har drivi mest rovdrift etter folk(menn og kvinner) som kan lære å lede kraften, og dermed har fjerna mye av det genetiske grunnlaget. Å finne så mange med så stort potensiale der hvor det var minst sjanse. Det virker ikke helt tilfeldig.

Så poenget er vel at Skaperen kan ha funnet ut at det trengtes litt ekstra kraft i verden nå som ting begynner å dra seg mot katastrofe. Ikke at de er gjenfødte sjeler, bare en koselig liten motvekt. ^^
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply