De fortapte en spøk?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Er det ikke slik at Tvillingelvområdet ikke hadde hatt noe særlig med Aes Sedaisøken på en lang tid når man i serien begynner å finne en hel haug i det området? Dog kan jo "lang tid" være så mangt, men når en Aes Sedai sier det, så betyr vel det en ganske god stund... eller? Eller tenkte du mer Andor generelt?
Manbearpig
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Vel. Lang tid kan bety veldig lang tid, men jeg tenker at iløpet av denne alderen (3500 år) så har Aes Sedaiene bedrevet ganske mye genetisk utrenskning av genene for gnisten i området rundt Tvillingelvene også, som på resten av fastlandet på denne siden av verdensryggen.

Altså. Når jeg hinter til at det er områder de ikke har drivi med rovdrift av gener, så snakker jeg hovedsakelig om sjøfolket, Seanchan, aielene, Shara.

Av disse så er sistnevnte der jeg egentlig ville ha forventa å kunne finne kvinner med sterkest potensiale til å lede kraften, ettersom genene der blir reindyrka i egne landsbyer hvor det kunn bor kvinner og menn med gnisten. (menn som er født med gnisten blir brukt som avlsdyr fra de er 16 til de blir 21 eller viser tegn til å begynne å begynne å lede kraften. Da blir de drept.) Nå veit vi jo ingenting om styrken til disse, så hvem vet. Kanskje vi får noen fler svar om dette stedet neste bok.

Hos aielene kan jo fremdeles Wise Ones som kan lede kraften gifte seg og få barn. Så her har genene ganske god sjans til å overleve greit. Ikke at jeg har noen oversikt over styrken til de forskjellige, men Avi skal vel være ganske greit sterk?

Blir jo også greit forklarte at hos Sjøfolket blir kun noen få av de svakeste blant dem sendt til tårnet, noe som har bevart genene bedre. Her har vi jo også en av de ytterst sterkeste kvinnene denne alderen(Talaan). Det passer jo bra med sånn som det i teorien burde være.

I Seanchan har genene fått fritt spillerom hos de såkalte Aes Sedaiene som holdt til der i nesten 2500 år før AHs hær kom og gjorde dem til damane. Ikke bundet av Tårnets "regel" om å ikke få unger har de sikkert gikk genene en større sjanse til å overleve. Nå kan en jo arrgumentere med at de siste tusen årene så har alle jenter som ble født med evnen blitt tatt ut av systemet når de har blitt damaner, men jentene som kan lære å lede kraften kan jo fremdeles få unger. Jeg veit ikke helt hvor sannsynlig og naturlig dette gjør Alivias styrke, men hvertfall langt mer sannsynlig enn at Nynaeve skal dukke opp råsterk på utplukka Randlandfastland...

Så sånn sett. Noen av menneskene i serien har ufattelig stor styrke fordi de er gjenfødte sjeler(Eks. Rand), noen er sterke fordi forholdene har vært ganske så optimale for å bevare genene i den sivilisasjonen(Talaan og Alivia) mens en del(Egwene, Nynaeve og Elayne) rett og slett ikke burde eksistert. Det er disse jeg snakker om når jeg tror Mønsteret selv skaper en motvekt til at det nærmer seg den siste strid. Gjesp, nå er jeg trøtt.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Du har ganske mange gode poenger, men jeg tror kanskje du overdriver hvor grundig Aes Sedaiene gikk til verks når de leter etter nye noviser. Generelt, slik jeg har oppfattet det, har de som Asphyxiate ganske riktig sier trolig ikke vært i Tvillingelvene siden Manetheren fallt, for 2000 år siden eller så. I tillegg har direkte og i alle fall systematisk leting aldri vært en metode de har benytta. I stedet har de tatt til seg jenter som kom frivillig for å lære, jenter Aes Sedaier tilfeldigvis kom over på reisene sine, samt adelige -- faktisk er vel adelen den eneste gruppa de har lett systematisk i, og selv der har "systematikken" (naturlig nok) vært langt svakere enn den f.eks. seanchanerne utviser i sin søken etter damane.

Hva Seanchan angår har vi såvidt jeg husker ikke hørt noe som helst om ekteskapsvaner hos sul'dam. Imidlertid synes jeg å huske noe om at Villstyringer og de som ville ha blitt Villstyringer hvis ikke Aes Sedaiene hadde funnet dem (ei gruppe som inkluderer Egwene og Elayne, mener jeg) som regel er sterkere enn de som trenger undervisning for å kunne røre ved Kilden. Hvis så er tilfelle (og det er et ganske stort hvis), vil evnen til å røre ved Kilden kanskje være mer utbredt i Seanchan, men de vil også være svakere. Og ble det ikke kommentert med overraskelse i TGH av suldamene at Egwene var så sterk? :?

Uansett, unntak som Alivia kan alltids langt lettere forklares gjennom genetiske tilfeldigheter. Imidlertid gjelder naturligvis ikke Occams Barberblad i en verden hvor gudene utvilsomt finnes og det vi ville kalle "det overnaturlige" likeså, så i alle fall dette poenget mitt er ganske garantert å være moot. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Greit nok. Legger meg langflat :P Arrgumenter rota sammen i et trøtt hue rett før to om natta er ikke veldig holdbart... Når jeg ser på det nå så er det egentlig bare røre.

Men jeg ser ikke helt hvordan dette kan ødelegge poenget mitt med at større potensiell dukker opp nå rett før den siste strid som en motvekt. Så fremt gnisten(kan deles i to, de som er født med den, og de som kan lære. er dette to forskjellige gener, eller den ene en mutasjon av den andre?) er et recessivt gen, så burde det antallet mennesker med evnen(og potensiellet også) svekkes over tid. Noe som ganske sikkert har skjedd.

Hvorfor finner man nå da noen av de absolutt sterkeste kvinnene for denne alderen? Æ trur itj d e tilfældig...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nei, det kan godt hende det er noe i det. Og det er noe fint og poetisk ved tanken. Men det er også mulig at andre forklaringer kan ha noe for seg, selv om den greia med det resessive genet virkelig styrker poenget ditt. Så vidt jeg kan se, i alle fall, men jeg har jo ikke hatt biologi eller andre realfag siden 2002. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg skal snart luske meg ut frå diskusjonen att, eg slår berre fast at det er fantastisk at me kan snakke om gener i ein diskusjon om magi.

Sånn, ferdig.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Vel. Ang. det så har jo RJ sagt(husker ikke hvor da, så burde vel egentlig finne ut av det før jeg påstår noe veldig sterkt her) at dette med å kunne lede kraften er genetisk bestemt.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

For all del, det stemmer det. Tårnet (eller Cadsuane?) har, så vidt eg hugsar, snakka på at Aes Sedaiane må byrje å avle sjølv, og dette skal vere eit bra alternativ for at ikkje nevnte kvinnfolk skal bli utrydda. Spørsmålet då må vel bli om dei har vanskelegare for å bli befrukta, sidan dei og lev ein god del lenger. No trekk eg linjer mellom AS og alvar, og dette blir kanskje feil, men det må vel vere lov til å anta at det skjer noko med heile livssyklusen til Aes Sedaiane?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Det er sant. Man har jo tross alt bare et visst antall egg i eggstokkene. Det blir jo ikke produsert mer. Kanskje Aes Sedaier er født med mange flere egg enn vanlige kvinner?
lolzi
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Vi har jo muligens en sak å relatere til akkurat dette, nemlig Setalle Anan. Det spekuleres jo i om hun var Martine Janata, som klarte å stilne seg selv ca 25 år sia. Leste en tråd på tarvalon.net hvor de ganske overbevisende konkluderte med at hun hadde vært 68-75 år da det skjedde. Etter at hun forlot Tårnet giftet hun seg, og fikk fem barn. Og selvom det kanskje er mulig i vår tid med alt fiksfakseriet til superleger, så tviler jeg på at det var tilfellet her.

Så det vil jo si at Aes Sedaier er fruktbare lengre enn andre kvinner, det sier jo ikke noe om hvor fruktbare de er(selvom fem barn er ganske så imponerende...). Det forutsetter selvfølgelig at Setalle er den det spekuleres i om hun er, og at argumentene for hvor gammel hun var da hun stilna seg selv holder vann.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Når det gjelder akkurat dette, kan man jo argumentere med at siden Aes Sedaiene eldes mye saktere enn andre, går også andre sykluser, som eggløsning, mye saktere.

Dermed betyr ikke 75 år som Aes Sedai spesielt mye i denne sammenhengen, hun er forsatt ung. Om Aes Sedaier som har blitt grå i håret kan få barn er en helt annen sak.

Mener forresten at jeg har lest at evnen til å lede Kraften bare er delvis genetisk bestemt, men siden jeg ikke aner hvor jeg har dette fra, burde dere ikke legge mye vekt på det.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Lily wrote:Mener forresten at jeg har lest at evnen til å lede Kraften bare er delvis genetisk bestemt, men siden jeg ikke aner hvor jeg har dette fra, burde dere ikke legge mye vekt på det.
Hvis delvis genetisk bestemt betyr at resten er kun tilfeldigheter, så veit jeg ikke om jeg liker det. :P Lover ikke godt for teorien min nemlig. Men hvis det derimot er snakk om delvis genetikk, og delvis Skaperens mening, da er jeg fullstendig med! ^^ Hvis det er snakk om en STOOOOOOR del gener og en bitteliten del Åndelig tukling.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Mener at det var slik at en del var gener, og resten kom an på sjelen. Og da kan du jo si at Skaperen har noe å gjøre med det, tror jeg.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

At Setalle Anan er Martine Janata er bortimot ein vedtatt sannheit.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Enig der, men da jeg sa muligens så tenkte jeg mer på spørsmålet om hvor gammel hun var da hun brant seg selv ut. Hvis hun ikke var såpass gammel, men mer rundt 35(Altså skrevet inn som novise ca 18år gammel, og fem seks år som novise og innvidd) så er det ikke noe spesielt medisinsk under at hun kunne få fem barn etter det.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply