Slutten

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

haha.. så herlig forutsigbart! :lol:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Faile wrote:haha.. så herlig forutsigbart! :lol:
Hva da? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

RJ lar ting endte godt. alle de snille overlever, med et untak bare for å gjøre det trist (gjetter på Loial eller Perrin), også HURRA! verden er reddet, snipp snapp snute, også levde de lykkelig alle sine dager!! (hadde vært helt perfekt om Rand og Egwene, eller Galad og Egwene giftet seg :P )
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Unntak...

Da tenker jeg heller på noen mer perifere karakterer, snarere enn Perrin eller Loial, som tross alt er nokså sentrale. For det første kommer sannsyneligvis en hel horv med Aes Sedai og Asha'man til å stryke med, videre kommer Randland til å slippe unna voldsomme problemer med ulver de neste 500 årene, Aielene vil bli kraftig desimert, det samme gjelder befolkninga for øvrig, og så videre.

Så hvor lykkelig ting vil bli, er diskutabelt. Klart, det vil mest sannsyneligvis gå bra for hovedpersonene, men for resten av verden? Tja.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

De fleste kommer nok til å overleve. Jeg spår at følgende personer vil dø:

1.) Rand

Han har tre koner, og han må liksom dø synes jeg. Ikke det at jeg ønsker det, men jeg tror bøkene blir best på den måten. Spennende å se hva RJ gjør.

2.) Loial

Riktignok har han giftet seg og slik, men han er akkurat så koselig og perifer nok til at å drepe han vil være umåtelig trist. Det vil gi slutten troverdighet og slikt.

3.) Moiraine

Like etter at hun har giftet seg med Thom selvfølgelig. Tviler sterkt på at Moiraine overlever TG.

4.) Gawyn

Det vil gjøre Egwene voldsomt trist. Og Elayne. Om hun kan bli noe tristere da, etter å ha mistet Rand.

5.) Davram Bashere (og Tabya)

Hallo... Perrin bør jo bli konge før serien er over! Ergo må DB og hans niese Tabya dø. Meget heltemodig død, spår jeg.

6.) Rhuarc og de fleste andre aielene ...

Profetier profetier. Tviler på at Avi dør, men det er mulig at Avi, Elayne og Min bare legger seg ned og dør når Rand dør, men jeg tviler på dette. Derfor skriver ejg det ikke som noe eget punkt.

7.) Cadsuane

Sammen med Moiraine. Hun er gammel nok nå. Egwene må overta all respekt i channeler-samfunnet...

8.) Sheriam

Dette er den siste. Det blir jo stort mannefall når man tenker etter. Vel - Sheriam fordi serien trenger en ny Ingtar.
Urban tilværelse
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Jeg tror ikke Gawyn dør, tror han vil være Egwenes Gaidin en god stund etter TG. De har jo nesten ikke fått noe tid sammen i serien hittil...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Angåande Rand:
Rand, sånn ca. wrote:He had been told by those that cannot lie [Aelfinn], that to live, he must die.
Eit av Min sine syn wrote:“But she [Alivia] is going to kill you.” She [Min] bit off every word.

“You said she was going to help me die,” he [Rand] said quietly. “Those were your words”… “Helping me die isn’t the same as killing me,” Rand went on. “Unless you’ve changed your mind about what you saw.”

Min flung up her hands in exasperation. “I saw what I saw and it’s what I told you, but the Pit of Doom swallow me if I can see any difference. And I can’t see why you think there is!”

“Sooner or later, I have to die, Min,” he said patiently.

-Winter’s Heart, Bonds.
Forutsigelsen til Nicola wrote:"The lion sword, the dedicated spear, she who sees beyond. Three on the boat, and he who is dead yet lives. The great battle done, but the world not done with battle. The land divided by the return, and the guardians balance the servants. The future teeters on the edge of a blade."
  • Three on the boat, and he who is dead yet lives. The great battle done, but the world not done with battle.
  • she was going to help me die
  • to live, he must die.
Rand har ein god mogelegheit for å overleve, men då må han døy fyrst, ved hjelp av Alivia. Og det at Alivia kjem til å hjelpe han døy, er eit teikn på at han kjem til å overleve...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det kan hende Rand kommer levende ut fra det hele. Jeg har selvsagt lest de sitatene mange ganger før. Rand kan likevel dø ut i fra de sitatene. Kanskje er det bare LTT som "overlever" i Rands kropp. Vel - det er bare spekulasjoner, men en skikkelig døds-scene hadde vært en mektig avslutning av WoT synes nå jeg da...
Urban tilværelse
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Jadå, det er ikkje sikkert at han overlever, men he who is dead yet lives...

Men du har heilt rett: Berre spekulasjonar, fram til Memory of Light.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg er ikke helt med her nå.
2.) Loial

Riktignok har han giftet seg og slik, men han er akkurat så koselig og perifer nok til at å drepe han vil være umåtelig trist. Det vil gi slutten troverdighet og slikt.
Hvordan vil dette gi slutten "troverdighet"? Vil det ikke være troverdig hvis ikke den mest sympatiske karakteren dør? Er seriøs litteratur avgrensa til litteratur med tragisk slutt? Eller vil ikke slutten være "virkelighetstro" nok uten at noen av de sentrale karakterene dør?

En ting som tyder på at Loial ikke kommer til å dø, er at da får han aldri fullført Rand-biografien sin... :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Sant, men dersom Rand skal klare å forsegle DO en gang for alle - slik som i AoL så vil nok antakeligvis fok glemme Rand og kraften og DO og slikt, og da kan de ikke ha ei bok som bekrefter det hele!

:lol:

Jeg synes at en slutt er nødt til å ha elementer av godt og ondt. Det vil si triste sekvenser og lykkelige sekvenser. Det ville vært umåtelig trist dersom Loial dør.
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

eller ennå verre, hvis Perrin og Mat døde, og Rand måtte leve med å ha forårskaet vennenes død resten av sitt liv! jeg er fremdeles ikke sikker på om det blir noen happy-ending!

kanskje det bare er skaperen som er ute med litt raklame for lyset, liksom: slippe løs noen onde skapninger på verden, kle seg ut som et fjell, og la tåpelige folk tro de gjør mørkets gjerninger, for så å spinne ut en redningsmann(hurra for lyset og halleluja, skaperen frelse oss alle!)for så å la seg "stenge inne" igjen, for så å begynne helt på nytt igjen ved neste omdreining. slik vil ingen slutte å tro på ham og han er blid og fornøyd!:P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Eller kanskje Rand bare vokner opp og har drømt allt sammen, men når han blir eldre, er d liksom noe som mangler(paralelle ''hvis'' verdner)!!

Eller kanskje alle WoT-fams hadde klikka på RJ da!!!
Nei, dersom man ser på alle synene til Min, så vil jeg tro at man kan skjønne/tolke d meste av d som vil skje i Den Siste Strid!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

men ingen av dem sier at lyset vinner... så jeg tror fremdeles at det er en mulighet for at rand taper. og hvis ikke, så tror jeg skaperen bare leker ond, for å bli husket, som nevnt ovenfor...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Kan hende d! Vi har ikke sett noe til at Skaperen berører verden da!! Utenom, kanskje, å spinne ut Rand!!

Synes slutten er like bra om Skyggen eller Lyset vinner, jeg da!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply