Stille før stormen?

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ceres wrote:Hva var logikken i den teorien du linket til incanus?
Var det noko som var direkte ulogisk? Er ei stund sida eg las den, men den var no ikkje heilt dum...
ludde wrote: har du alle bøkene med i lomma
Nei, men eg har alle i bokhylla, ca. 10m frå PCen, og eg liker å sjekke ting før eg skriv innlegg. Det fører då til at det hender nokre bøker vert liggjande framfor PCen ei stund (for augeblikket ligg tEotW, KoD og BWB her...).
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:
Ceres wrote:Hva var logikken i den teorien du linket til incanus?
Var det noko som var direkte ulogisk? Er ei stund sida eg las den, men den var no ikkje heilt dum...
Jeg tror det Ceres spurte etter var hva den handla om...

Kort referat:
- Teoriforfatteren påsto at Demandred hadde sendt Trollokene for å teste Rands kunnskaper.
- Enkelte andre påsto, under feilaktige premisser, at det var Fain som hadde sendt dem
* Hvorfor det ikke var Fain:
1. De hevda at Fain tidligere hadde kommandert titusener av Trolloker, da han tok dem med seg til Tvillingelvene. Problemet er bare at dette ikke var Fain, men Banemannen...
2. Det ble påstått at Fain kan tvinge mennesker og Skyggeyngel til å følge sin vilje. Det ble henvist til TGH, hvor han torturerte en Myrdraal til døde. Motargumentet mot dette, er at det er forskjell på en enkelt Myrdraal og 1000.
3. Det viktigste argumentet til Fain-tilhengerne, var at han har muligheten til å sende dem gjennom Veiene, siden Den svarte vinden rømmer foran ham. Greit nok, det er vel nok til å holde ham selv og ei lita gruppe trygg, men 100 000 Trolloker, med tilhørende Myyrdraal? I tillegg har vi ikke bevis for at Fain har brukt Veiene siden TGH...
4. De Fortapte er berørt av Skyggen, og blir dermed gjenkjent av alle Skyggeyngel, og disse adlyder dem. Er det noen som kan forestille seg Fain komme rekende inn i Pestlandet, og kommandere med seg 100 000 Trolloker? Det kan i hvertfall ikke jeg...
5. Fain har ikke noe motiv. Han har ved flere anledninger uttalt at han vil drepe Rand selv, personlig. Og han har ved nesten like mange anledninger drept personer som har forsøkt å ta livet av Rand.

- Enkelte andre påsto at det var Moridin, og tilla ham det samme motivet som Demandred, i tillegg til at han kanskje håpa på å drepe Dreadlord-trenerens konkurrent, eller noen av de formidable kanalisererne Rand hadde med seg på gården. Dette siste ble også tillagt de fleste andre kandidatene.
- Atter andre la skylda på Semirhage (hun kan ha hatt lyst til å forstyrre Rand før møtet, eller gjøre ham sint, e.l.), Taim (som muligens er en ny Fortapt), eller til og med Osan'gar, Graendal, Moghedien, Cyndane, og fanden og hans oldemor.

Noen som ikke støtta teorien om Demandred, hevda at han ikke ville tatt seg bryet med å sende Trollokene gjennom Veiene, men haller ville sentr dem per ateway... :roll: :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

incanus wrote:
Ceres wrote:Hva var logikken i den teorien du linket til incanus?
Var det noko som var direkte ulogisk? Er ei stund sida eg las den, men den var no ikkje heilt dum...
Hehe... teit formulert... Takk terje, for fin oppsummering!

Vel vel... Vi har jo enda ikke helt fått vite hvor Demandred er og hva han driver med for tida, har vi? Moridin på den annen side har motiv - han har Rand i hodet sitt...
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nja, det at han har Rand i hodet sitt er truket fram som en grunn til at han ikke vil drepe Rand nå, siden han ikke vet hva som vil skje med ham selv, dersom han gjør det...

Når det gjelder Demandred, var jo han en av Skyggens beste generaler, så det er foreslått at han utga seg som Sammael, og sendte de Trollokene for å teste Rands styrke, fordi han er Skyggens militære øverstkommanderende. Innvending mot dette kan være at dersom dette er tilfelle, hvorfor utga han seg for å være Sammael? Mulig svar: Kanskje han ikke ville ta skylda for det dersom Rand skulle bli derept, eller angrepet skulle få andre uheldige bieffekter. Det er jo også mulig at han rett og slett ikke ville gi Moridin mer informasjon enn strengt tatt nødvendig. Han har tross alt selv blitt spurt om han vil være Nae'blis. But then again, det har vel Graendal, hvis jeg husker riktig... :roll:


EDIT: Siste utvikling:
I don't know who the impersonator is,
there isn't enough info in the Forsaken scene to determine. However, when Aran'gar wonders who is playing her game, why does everyone assume that means impersonating Sammael? I believe it means moving the Shadowspawn through the ways. This meshes nicely with her thoughts that Moridin was going to be sorry about al'Thor. Because she was the one behind the attack at the manor in Tear.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Terje wrote:Noen som ikke støtta teorien om Demandred, hevda at han ikke ville tatt seg bryet med å sende Trollokene gjennom Veiene, men haller ville sentr dem per ateway... :roll: :lol:
Hehe, det er nesten så man får lyst til å rive av seg håret. Men det er et interesant spørsmål hvordan, hvem det nå var, klarte å frakte 100 000 trollocs fra pestlandet til Rift. De er jo ikke langt fra Shanglai Lønnehage, så man skulle tro at ogierene hadde oversikt over waygatenene i område. Et annet poeng er at Rand er i nærheten og dermed mest sansynlig også dødsvinden (har glemt navnet) i veiene. Har problemer med å godta at en av de fortapte skal ha klart å frakte 100 000 trollocs gjennom veiene, eller på noen annen måte for den slags skyld.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Men ble det ikke slått fast at de kom per Waygate? :?

Mener å huske at Rand sendte noen østover, og at disse kunne følge et enormt bredt spor av ødeleggelse så vest til Verdensryggen. "Ikke en levende bonde igjen mellom her og Verdensryggen," tror jeg noen sa...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Har ikke Rand stengt waygaten ved Shangtai lønnehage?
Urban tilværelse
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Terje wrote:Men ble det ikke slått fast at de kom per Waygate? :?

Mener å huske at Rand sendte noen østover, og at disse kunne følge et enormt bredt spor av ødeleggelse så vest til Verdensryggen. "Ikke en levende bonde igjen mellom her og Verdensryggen," tror jeg noen sa...
Må ærlig innrømme at gjennomlesingen gikk litt i raskeste laget, men holder på å lese opp igjen nå. Synest likevel det er en litt tynn forklaring av RJ hvis det er tilfelle at de kom gjennom veiene.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

EDIT: Skrev samtidig med Treveler.

Meget mulig, men i BWB kan vi lese følgende:
The Spine of the World contains the largest regional concentration of Ogier stedding, with twelve hidden in its rugged peaks and valleys. From north to south they are: Stedding Qichen, Stedding Sanshen, Stedding Handu, Stedding Chanti, Stedding Lantoine, Stedding Yongen, Stedding Mashong, Stedding Sintiang, Stedding Taijing (east of Cantoine), Stedding Kolomon, Stedding Daiting, and Stedding Shangtai, where Loial was born.
Husk at dette kun er de bebodde - det er ikke umulig at den høye lønnhagekonsentrasjonen i Verdensryggen innebærer at det også er mange ubebodde lønnhager der... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Edit: Skreiv samtidig med Treveler og Terje.
Ceres wrote:Har ikke Rand stengt waygaten ved Shangtai lønnehage?
Er ikkje sikker på om Rand har stengt Vegporten ved Shangtai. Dei aller fleste er vel vokta, men om dei er stengt er ein annan sak.
Terje wrote:Men ble det ikke slått fast at de kom per Waygate?
Eg reknar med dei kom gjennom Vegane, men det vart ikkje bekrefta:
Knife of Dreams, [i]The Golden Crane[/i] (s. 417) wrote:There might not be a farmer or villager left between the manor house and the Spine of the World. That had to be where the Trollocs had come from, the Waygate outside Stedding Shangtai,
Treveler wrote:Et annet poeng er at Rand er i nærheten og dermed mest sansynlig også dødsvinden (har glemt navnet) i veiene.
Sjølv om Rand er i nærleiken av ein Vegport, so er det ikkje heilt sikkert at Machin'Shin er der og. Tid og avstandar er annleis i Vegane, og det er lenge sidan Rand har brukt Vegane, so det er ikkje sikkert den er so mykje på vakt framleis. Men det veit me ikkje...

Las litt i kapittelet At the Gardens, og som det vert konkludert med i den teorien som Terje siterte, so er Aran'gar óg ein sterk mistenkt. Ein anna ting eg reagerte litt på, er at i følgje Moridin sendte "Sammael" "a hundred Myrdraal and thousands of Trollocs" gjennom Vegane. Ville det ha vore nok med hundre myrdraalar på over hundre tusen trollokar? Me har jo ikkje høyrd om andre møte med trollokar, men om det verkeleg er Aran'gar som sendte angrepet på Rand, vil det kanskje dukke opp nokre tusen trollokar ein annan stad snart...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ein anna ting eg reagerte litt på, er at i følgje Moridin sendte "Sammael" "a hundred Myrdraal and thousands of Trollocs" gjennom Vegane. Ville det ha vore nok med hundre myrdraalar på over hundre tusen trollokar?
Som noen trakk fram i en kommentar til teorien på wotmania, kan det hende at Moridin selv var Trollokenes herre, og at han rett og slett ville skjule for sine hyene-kolleger hva han drev med, dersom det gikk feil.

Det har jo også vært kommentert at Demandred oppførte seg rart. Kan hende han og Moridin var sammen om dette? :?
Me har jo ikkje høyrd om andre møte med trollokar, men om det verkeleg er Aran'gar som sendte angrepet på Rand, vil det kanskje dukke opp nokre tusen trollokar ein annan stad snart...
Veldig godt poeng!
Men hvor? Det eneste stedet jeg kan forestille meg at hun/han ville sendt dem er til Salidar-gjengen utafor Tar Valon. Men dette var vel egentlig før hun/han ble avslørt? :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Veldig godt poeng!
Men hvor? Det eneste stedet jeg kan forestille meg at hun/han ville sendt dem er til Salidar-gjengen utafor Tar Valon. Men dette var vel egentlig før hun/han ble avslørt? :?
Det var vel før Aran'gar vart avslørt ja, men det var ikkje ho som gav seg ut for å vere Sammael. Har ikkje nokon god idé om kor ho kan ha sendt dei. Det var truleg til ein Vegport eit stykke unna sivilisajonen, då dette er ei stund sidan, og me høyrde ingenting om dei i KoD.

EDIT:
Rand wrote:Shadowspawn can't survive passing through a gateway.
Dette vart sagt i samanheng med Deathgates, men han seier "gateway" som eit generelt begrep. Om det hadde vore sant, og det var det same for vanlege Portar, kan ikkje Fortapte bruke Portar til å flytte troppar.

Men då Semirhage gjorde det i TFoH (?) til å sende trollokar til Steinen i Rift, so stemmer ikkje det heilt...

Det betyr sikkert ingenting. Anten tolker eg det feil, eller so er det ein liten feil av RJ, men eg ville berre nevne det.
Last edited by Torbjørn on Fri Dec 09, 2005 20:54, edited 1 time in total.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

incanus wrote:Las litt i kapittelet At the Gardens, og som det vert konkludert med i den teorien som Terje siterte, so er Aran'gar óg ein sterk mistenkt. Ein anna ting eg reagerte litt på, er at i følgje Moridin sendte "Sammael" "a hundred Myrdraal and thousands of Trollocs" gjennom Vegane. Ville det ha vore nok med hundre myrdraalar på over hundre tusen trollokar? Me har jo ikkje høyrd om andre møte med trollokar, men om det verkeleg er Aran'gar som sendte angrepet på Rand, vil det kanskje dukke opp nokre tusen trollokar ein annan stad snart...
Stusset litt på dette jeg også. Hvorfor bryr Moridin seg om 1000 Trollocer og 100 myrdraal når noen har sendt 100 000 til Rift? Nå er det ikke helt lett å ha oversikt over tidsperspektivet til enhver tid, men det er vel grunn til å tro at denne transporten må være påbegynt når de fortapte har sitt møte? Det i seg selv er en sterk indikator på at Moridin er mannen bak angrepet på Rand.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Treveler wrote:Nå er det ikke helt lett å ha oversikt over tidsperspektivet til enhver tid, men det er vel grunn til å tro at denne transporten må være påbegynt når de fortapte har sitt møte? Det i seg selv er en sterk indikator på at Moridin er mannen bak angrepet på Rand.
Godt poeng. Det vil ta ei stund å flytte so mange trollokar gjennom Vegane, då dei ikkje kan flytte alle samtidig. (Det vert sagt anten av Moiriaine i tEotW eller (kanskje) av Verin i tSR, då trollokane angreip Tvillingelvene for andre gong, at Skyggeyngel i store mengder tiltrakk seg machin'shin.)
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

incanus wrote:Men då Semirhage gjorde det i TFoH (?) til å sende trollokar til Steinen i Rift, so stemmer ikkje det heilt...

Det betyr sikkert ingenting. Anten tolker eg det feil, eller so er det ein liten feil av RJ, men eg ville berre nevne det.
Såvidt jeg husker så kom de med båter langs elven samt med hest og kjerre :)

Dette ble forklart av Lan.

Det har frem til nå vært et stort diskusjonstema hvorfor vi ikke har sett Trollocer gå gjennom porter. I KoD fikk vi svaret. 8)
Post Reply