Har kanskje blitt sagt, men hvor mange bøker er d i serien?
Artemis Fowl??
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

Hm, bruken av bindestrek der fanga min interesse. Kan du kanskje sei litt om grunnen til at denne tittelen vart valgt framfor "Opalbidraget"? (Ikkje at det er betre eller noko slikt, såklart, dette rein nysgjerrigheit frå mi side)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-bedraget, ikke -bidraget. Bindestreken har å gjøre med at Opal i dette tilfellet er et navn. Hadde jeg skrevet Opalbedraget med stor O og uten bindestrek, ville hele sammensetningen blitt et navn, og det er det ikke. Med andre ord: Streken markerer at bare første del er et egennavn -- jf. f.eks. "Oslofjorden", som er et egennavn i seg selv, med "Oslo-ordføreren", hvor bare "Oslo" er egennavn (ikke helheten).Loki wrote:Hm, bruken av bindestrek der fanga min interesse. Kan du kanskje sei litt om grunnen til at denne tittelen vart valgt framfor "Opalbidraget"? (Ikkje at det er betre eller noko slikt, såklart, dette rein nysgjerrigheit frå mi side)
Morten
Tastefeil og påfølgjande dårleg korrekturlesing, beklagar.Morten wrote:-bedraget, ikke -bidraget.Loki wrote:Hm, bruken av bindestrek der fanga min interesse. Kan du kanskje sei litt om grunnen til at denne tittelen vart valgt framfor "Opalbidraget"? (Ikkje at det er betre eller noko slikt, såklart, dette rein nysgjerrigheit frå mi side)
Aahh... gøyal distinksjon å vite om.Bindestreken har å gjøre med at Opal i dette tilfellet er et navn. Hadde jeg skrevet Opalbedraget med stor O og uten bindestrek, ville hele sammensetningen blitt et navn, og det er det ikke. Med andre ord: Streken markerer at bare første del er et egennavn -- jf. f.eks. "Oslofjorden", som er et egennavn i seg selv, med "Oslo-ordføreren", hvor bare "Oslo" er egennavn (ikke helheten).
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

svar og spørsmål
Artemis Fowl-bøkene er absolutt å anbelfale. Jeg har lest alle fem bøkene av Colfer som er beskrevet her og digger alle sammen. Og de er ikke skrevet veldig avansert heller.
Så to spørsmål til Morten: Hvor mange bøker blir det i tidshjulet? Hvis du har lov til å si det da
: Og vet du når Knife of Dreams blir utgitt på norsk? Netopp lest ut Skumringens Korsvei, men den lager så mange spørsmål.
Så to spørsmål til Morten: Hvor mange bøker blir det i tidshjulet? Hvis du har lov til å si det da
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Re: svar og spørsmål
Jeg vet nok ikke noe mer enn andre, så det eneste jeg kan si, er det jeg har lest på nettet: at Jordan går inn for at neste bok, altså nr. 12, skal bli den siste. I tillegg skal det komme ytterligere to "prequels" à la New Spring/Ung vår.sauegjeteren wrote:Så to spørsmål til Morten: Hvor mange bøker blir det i tidshjulet? Hvis du har lov til å si det da:
Hvis alt går som planlagt (og det håper jeg jo!), skal den komme til høsten, antakelig i september.sauegjeteren wrote:Og vet du når Knife of Dreams blir utgitt på norsk?
Morten
I følge RJ skal den neste boka, som er nummer tolv i rekka, verte den siste, sjølv om den må verte 1500 sider for å fullføre historia. Arbeidstittelen er A Memory of Light:saugjeteren wrote:Hvor mange bøker blir det i tidshjulet? Hvis du har lov til å si det da Og vet du når Knife of Dreams blir utgitt på norsk?
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=195
KoD-oversetjinga skal visstnok kome til hausten, i følge Morten sjølv:
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?p=12264#12264
Edit: Morten kom visst før meg...