Moiraine

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det var henne ja. Hun er an av de derre fyrverkerimakerne fra Tanchico, som ble jagd vekk av Seanchanene når de kom...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Stefan wrote:Aludra er en slags venninne av Mat, som lager "firesticks". Derfor blir hun nevnt i denne sammenhengen... Husker ikke helt nøyaktig, men mener å huske noe med at han reddet henne på en låve ved Caemlyn eller noe sånt, hvis ikke det var en annen?
Joda, jeg husker henne nå. Usikker på om hun vil hjelpe til da? Det er vel ingen som aner hvor hun er for øyeblikket?
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Treveler wrote:
Stefan wrote:Aludra er en slags venninne av Mat, som lager "firesticks". Derfor blir hun nevnt i denne sammenhengen... Husker ikke helt nøyaktig, men mener å huske noe med at han reddet henne på en låve ved Caemlyn eller noe sånt, hvis ikke det var en annen?
Joda, jeg husker henne nå. Usikker på om hun vil hjelpe til da? Det er vel ingen som aner hvor hun er for øyeblikket?
Ja, er vel ingenting enda som tyder på at hun skal bli med Mat inn til Aelfinn/Eelfinn folket. Men hun hjalp vel Mat i Ebou Dar, da de planla et kanonangrep eller noe sånt på Seanchanene?
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Jeg håper at Moiraine kommer tilbake. Hun var jo slik en koselig dame. Ville vært fryktelig synd om hun er dau.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Akira wrote:Hun var jo slik en koselig dame.
...og i WoT er koselege damer ekstrem mangelvare. :( (sorry, kunne ikkje dy meg)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Kommer ikke på om det er nevnt her før, men i såfall er det på tide med en gjentagelse:

rand har på et eller annet tidspunkt sagt at han ikke kan vinne TG, siden han visstnok trenger hjelp av en død person for å greie det. Og så langt er det vel strengt tatt bare Moiraine, av de viktige personene som har dødd (i den grad noe sånt har skjedd), som kan inneha en slik rolle. :)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Rand har aldri sakt noe slikt. Derimot har Min tenkt det i hennes PoV. Man går utifra at det er Moiraine hun snakker om, men i tidspunktet der hun "drømmer" det så kan det like gjerner være Kandsuane (sikkert skrevet feil) som man går utifra er død eller Moiraine`s Niese som er usedvanlig lik Moiraine.

Det beste "beviset" man har på at Moiraine kommer tilbake er at hun lovde Thom at de ville treffes igjen en gang. Lover hun det så må hun være overbevist om at det er sant. Er hun overbvist om at det er sant, må hun har hørt de fra noen som forteller fremtiden uten å lyge. Ergo har hun hørt det fra the foxes når hun gikk inn i Ter`angrealen. Dermed kan man gå utifra at det vil skje! :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ah, ja. Det stemmer. lese opp igjen serien snart...
Men jeg tror ikke at Cadsuane er den det refereres til, siden hun ikke akkurat er like viktig som Moiraine. Det er vel imidlertid nevnt noe om t Cadsuane skal lære Rand noe han må lære for å vinne?

Ellers kan jo Egwenes (?) drøm om at Thom trekker Moiraines blå stein ut av en ild tolkes som om at Thom kommer til å redde henne...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

terje wrote:Ah, ja. Det stemmer. lese opp igjen serien snart...
Men jeg tror ikke at Cadsuane er den det refereres til, siden hun ikke akkurat er like viktig som Moiraine. Det er vel imidlertid nevnt noe om t Cadsuane skal lære Rand noe han må lære for å vinne?
Ja Min har "sett" at hun skal/må lære både Rand og alle Ashamanene et eller annet. Noe de absolutt ikke vil like å lære. De fleste leserne og Cadsuane selv, later til å tro at det er å le og gråte igjen. Frykten er at de gjennom å gjøre seg selv hard/tøff nok til å vinne TG, vil miste sine menneskelige sider og at en seier da på mange måter være like gale som et tap.

Vet ikke helt om jeg har troen på den tankerekken, men jeg aner ikke hva annet det kan være.
Ellers kan jo Egwenes (?) drøm om at Thom trekker Moiraines blå stein ut av en ild tolkes som om at Thom kommer til å redde henne...
Ja det stemmer. Kommer til å bli utrolig skuffet hvis Moiraine ikke blir reddet og da med Thom som en viktig brikke sammen med Mat.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Dette medfører, i alle fall så vidt jeg kan se, riktighet.
Men problemet med Slayer, er at han ikke kan kanalisere den Ene Kraften. Det har derfor blitt foreslått ved flere anledninger at han har fått tillatelse fra DO til å bruke den Ene Kilden (The True Power), men jeg tror det er slått fast av RJ et sted at han rett og slett har fått andre krefter av DO.
Rand vs. Rahvin er vel også et tilfelle hvor dette skjer, ja. Men Rahvin var jo på dette tidspunktet så ond som de kommer, og Rand tror jeg egentlig ikke bryr seg så mye - selv om det selvfølgelig er tåpelig av ham å utsette seg selv for slik risiko (jeg synes å huske at han fortsatte med dette senere...).
Men det å være i Tel'aran'rhiod i "the flesh" tror jeg faktisk ikke har noe med "The One Power" å gjøre i det hele tatt. Det er bare en "dreamwalker" greie. Det er jo dette Egwene gjør når hun reiser fra The Waste. Da går hun inn i Tel'aran'rhiod og går lenger inn i drømmen enn noen gang, slik at når hun kommer frem til destinasjonen sin og går ut av drømmen, så er hun der virkelig. Kan ikke huske at hun brukte saidar til dette.

Og Thom som trekker en blå stein ut av flammer - Kan ikke det bety at han redder henne fra The Dark One i steden? Han er jo gravens herre og hvis Cyndane er Lanfear gjenfødt så må hun jo ha blitt drept. Og da mest sannsynligvis også Moiraine hvis hun ikke hadde noen triks i ermet. For flammer har såvidt jeg vet ikke mye med Eelfinn/Aelfinn å gjøre, de liker vel ikke en gang slikt? Mens The Dark One holder til ved Shayol Ghul, og når Moghedien er der så er det plenty med flammer og lava.
Så kanskje det rett og slett bare betyr at The Dark One har tatt henne eller gitt henne livet tilbake og holder henne fanget, og at Thom redder henne drefra?
- In the Light - LTT
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Forresten så tror jeg kanskje at det er noe i det der med Cadsuane og Rands følelser. Jeg tipper at The Last Battle vil bli utkjempet på en ikke-fysisk måte og det at Rand er menneskelig er nøkkelen til seier. At han kanskje må fornekte The Dark One ved å ofre sitt eget liv for å redde menneskeheten og at dette krever både følelser og menneskelighet.
Derfor må Cadsuane hindre ham i å lukke seg vekk fra sorg og menneskelige følelser, men må slippe dem fri og være menneske på alle måter.

Kanskje han er nødt til å gjøre noe som er antitesen til The Dark One og egoisme, at han gir opp alt til fordel for andre, motivert av sterke menneskelige følelser (sorg/kjærlighet/glede/) i en siste beskyttende og pur altruistisk handling. Fornekte den mørkestes eksistens og fordrive ham i sin siste gave til menneskeheten.
- In the Light - LTT
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Ah, fant bevis på at Aran'gar og Osan'gar ER respektive Balthamael og Aginor:
Osan'gar thinks to himself about having helped make the Trollocs and not liking the Halfmen who were an unexpected result of that experiment. We know that Aginor was very involved in creating the various Shadowspawn, and that he was unnerved by Fades, spending lots of time trying to discover how they "fade." In fact, from the Guide, we know that Aginor was the only one of the thirteen Forsaken to have worked on creating Shadowspawn [Guide: 5, The Dark One and the Male Forsaken, 50-60]. Therefore, we can conclude that Osan'gar is Aginor.

By a process of elimination, we can immediately conclude that Aran'gar is Balthamel. We have other evidence. From TEOTW and the Guide [Guide: 5, The Dark One and the Male Forsaken, 54], we know that Balthamel enjoyed "the pleasures of the flesh." That is to say, he was a real lecher. Thus, it would be a great joke to put him in a female body. Even more interesting, Aran'gar (Halima) now has a job "kneading young girls," as Mark Loy puts it-- something right up Balthamel's alley.

Finally, if all this wasn't convincing enough, we have a report from a post-ACOS book signing [Cincinnati, Ohio; 12 October, 1996]:

Someone asked RJ about the 'gars, and mentioned that he'd seen theories that Lanfear was one of the 'gars. I was expecting a RAFO, but RJ gave the guy a disgusted look, and said that "No, Osan'gar and Aran'gar are Aginor and Balthamel." The guy said, "You're confirming this, and not hinting about it?" RJ replied (I'm paraphrasing here), "I'm confirming. After all, it's pretty obvious in the books that it's those two. After all, that's what Aginor thought was so funny; Balthamel, the lecher, was stuck in a female body." [Mike Lawson]

The recycling of Aginor and Balthamel into new bodies did not come totally out of the blue. In [TEOTW: 50, Meetings at the Eye, 628], Aginor says, "Some of us are bound no longer. The seals weaken, Aes Sedai. Like Ishamael, we walk the world again, and soon the rest of us will come. I was too close to this world in my captivity, I and Balthamel, too close to the grinding of the Wheel, but soon the Great Lord of the Dark will be free, and give us new flesh..." (emphasis added)
Morsomt at RJ faktisk sier det RETT UT!

Og for dere som ønsker linken til siden utdraget er hentet fra:

http://www.arkane-systems.net/faqs/WOTF ... _gars.html
- In the Light - LTT
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Men det å være i Tel'aran'rhiod i "the flesh" tror jeg faktisk ikke har noe med "The One Power" å gjøre i det hele tatt. Det er bare en "dreamwalker" greie. Det er jo dette Egwene gjør når hun reiser fra The Waste. Da går hun inn i Tel'aran'rhiod og går lenger inn i drømmen enn noen gang, slik at når hun kommer frem til destinasjonen sin og går ut av drømmen, så er hun der virkelig. Kan ikke huske at hun brukte saidar til dette.
Bruker hun ikke OP når hun går inn i TAR "in the flesh"? :?
Og Thom som trekker en blå stein ut av flammer - Kan ikke det bety at han redder henne fra The Dark One i steden? Han er jo gravens herre og hvis Cyndane er Lanfear gjenfødt så må hun jo ha blitt drept. Og da mest sannsynligvis også Moiraine hvis hun ikke hadde noen triks i ermet. For flammer har såvidt jeg vet ikke mye med Eelfinn/Aelfinn å gjøre, de liker vel ikke en gang slikt? Mens The Dark One holder til ved Shayol Ghul, og når Moghedien er der så er det plenty med flammer og lava.
Så kanskje det rett og slett bare betyr at The Dark One har tatt henne eller gitt henne livet tilbake og holder henne fanget, og at Thom redder henne drefra?
Nja. Profetier er jo vanligvis temmelig symbolmetta greier, og ild har jo bestandig vært en metafor/et symbol for fare. Dette innebærer jo ikke nødvendigvis at hun må være hos A/Eelfinnene, men heller ikke at hun er fanga hos DO ved Shayol Ghul...

Og Cyndane - er det ikke slått fast ganske så hardt at hun er Lanfear? Siterer samme kilde som deg:
Cyndane is a "new" character in TPOD. She appears in [TPOD: 12, New Alliances, 262-268], when she and Moghedien visit Graendal to bring her into the fold. Of course, we must immediately ask, "who is she really?"
Summary of what we knew about Cyndane from TPOD:

Her name means "last chance" in the OT.
She is Moridin's other mindtrapped lackey, along with Moghedien. We know that she was already mindtrapped when Moggy met Moridin.
She is not impressed or intimidated by Forsaken; Graendal is startled at her haughty attitude.
She is short, and appears to be "striving for every inch of height".
Graendal senses her strength in the OP, which means she channels saidar, and Cyndane is stronger in the Power than Graendal.

These clues and deductive reasoning led to the conclusion that Cyndane is most likely Lanfear reincarnated. This conclusion is confirmed beyond doubt in WH.

During the Forsaken Coffee Hour [WH: 13, Wonderful News, 318], Demandred thinks to himself that he had been sure Cyndane was Lanfear reincarnated because of the way she referred to Rand as "Lews Therin", just as Lanfear always had, and also because of her familiarity with the Choedan Kal and the AOL in general. His certainty, however, had been shaken when Mesaana told him Cyndane was weaker in the OP than Lanfear had been.

Demandred's doubts notwithstanding, Cyndane's POV in [WH: 35, With The Choedan Kal, 641] clinches it:

"So he had found a woman to use the other access key. She would have faced the Great Lord - faced the Creator! - with him. She would have shared the power with him, let him rule the world at her side. And he had spurned her love, spurned her!"

From [TSR: 9, Decisions, 129]:

Lanfear, to Rand: "'You and I can rule the world together under the Great Lord, forever...Two great sa'angreal were made just before the end, one that you can use, one that I can. Far greater than that sword. Their power is beyond imagining. With those, we can challenge even...the Great Lord himself. Even the Creator!'"

And just in case you need more proof, we have another Cyndane POV [WH: 35, With the Choedan Kal, 648-649] in which she is shocked to discover that Alivia "was stronger than Cyndane had been before the Aelfinn and the Eelfinn held her!"

As Pam puts it, succinctly: "There is only one psycho ex-girlfriend of LTT who invited Rand to use the mega-sa'angreal with her to challenge the DO and the Creator, who was the strongest known woman channeler, and who spent time in Finnland. Her name was Lanfear. Now it is Cyndane."
http://linuxmafia.com/jordan/1_dark/1.2 ... ndane.html
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Lews Therin Telamon wrote: Men det å være i Tel'aran'rhiod i "the flesh" tror jeg faktisk ikke har noe med "The One Power" å gjøre i det hele tatt. Det er bare en "dreamwalker" greie. Det er jo dette Egwene gjør når hun reiser fra The Waste. Da går hun inn i Tel'aran'rhiod og går lenger inn i drømmen enn noen gang, slik at når hun kommer frem til destinasjonen sin og går ut av drømmen, så er hun der virkelig. Kan ikke huske at hun brukte saidar til dette.
Når hva dette? Mener du da hun bruker TAR for å reise til Salidat fra Cairihen? Da bruker hun ihvertfall "the one power" og entrer TAR "in the flesh". Såvidt vi vet fra bøkene er det bare Slayer som an entre TAR "in flesh" uten å bruke the one source or the true source. Dette kan han fordi han ble gitt visse spesielle evner av the dark one da han ble holdt fanget i SG.
Og Thom som trekker en blå stein ut av flammer - Kan ikke det bety at han redder henne fra The Dark One i steden? Han er jo gravens herre og hvis Cyndane er Lanfear gjenfødt så må hun jo ha blitt drept. Og da mest sannsynligvis også Moiraine hvis hun ikke hadde noen triks i ermet. For flammer har såvidt jeg vet ikke mye med Eelfinn/Aelfinn å gjøre, de liker vel ikke en gang slikt? Mens The Dark One holder til ved Shayol Ghul, og når Moghedien er der så er det plenty med flammer og lava.
Så kanskje det rett og slett bare betyr at The Dark One har tatt henne eller gitt henne livet tilbake og holder henne fanget, og at Thom redder henne drefra?
En flamme kan jo være en generell metafor for fare og at Thom må være villig for å utsette seg for denne faren for å befri henne. Hva det innebærer er vanskelig å si, men det meste peker på at foxes and snakes er involvert.
Lews Therin Telamon
Soldat
Soldat
Posts: 57
Joined: Sat May 21, 2005 21:59

Post by Lews Therin Telamon »

Sant.
Reiser hun ikke fra The Waste til Salidar via TAR i "the flesh"?

Og jo, som sagt hvis Cyndane er Lanfear, noe hun mest sannsynligvis er, må hun ha dødd og da er det store sjanser for at Moiraine også er død.
Tenkte at hun kunne ha vært gjenfødt og holdt fanget av TDO fordi profetien nevner flammer og mange av dem har vært veldig nøyaktige. Men er enig i at hvis profetien ikke er så veldig nøyaktig, kan flammer bare rett og slett bety fare.
- In the Light - LTT
Post Reply