Musikk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Ceres wrote:Er veldig glad i klassisk musikk dersom jeg må velge meg en stilart. Har spilt en del piano, og jeg elsker Beethowen, Chopin og Debussy og mange andre... (Mozart, Bach...).
Klassisk, ja. Er veldig glad i det selv, jeg; i perioder før eksamen og under skriving av semesteroppgaver hører jeg knapt på noe annet. Særlig glad er jeg i requiem'er - altså dødsmesser. Mozarts Requiem er kanskje det beste, men det ble fullført av en fyr som heter Süssmayr etter Mozarts død, og lider ganske hardt under det. For all del, de delene Mozart skrev på egenhånd er kanskje noe av det ypperste av klassisk musikk . storslagent, pompøst (dog bare med måte), rørende, majestetisk. Men alt i alt foretrekker jeg både Faurés Requiem og Brahms' Eine Deutsche Requiem. Særlig Faurés Requiem er helhetlig uovertruffent. Skikkelig trist, og skikkelig storslagent.

Ellers liker jeg å høre på opera - spesielt Mozarts Die Zäuberflöte; Tryllefløyten. Nattens Dronnings Die Hölle Rachen er virkelig noe av det mest imponerende jeg vet om, i alle fall hvis sangerinna er noe tess. Jeg har egentlig ikke hørt på så veldig mye opera, men det lille jeg har hørt, har gitt mersmak...

Østeuropeiske komponister er også skøy. Rachmaninov, Profokiev, Schostakovitch, og min absolutte favoritt, Smetana. Det er bare noe med musikken deres som er alldeles herlig; det kan ha noe med at de (hvis jeg ikke er fullstendig på jordet) alle sammen er romantikere. Og musikken fra romantikken var, til tross for mye pompøsitet, både melodisk og kompleks. Musikken fra romantikken er faktisk en av mine tre favoritttyper klassisk musikk - barokk, klassisisme, og romantikk.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Du glemte Tchikovsky! Virkelig flott musikk. Rachamninov er flott også, de andre du nevnte har jeg desverre ikke hørt så mye på enda... Men jeg skal se hva jeg kan gjøre med saken! :D Requiemer er imidlertid litt for pompøst til bare å høre på og nyte synes jeg. Til hverdags er sonater og konserter det fineste. Stemninger er viktige. Det vanskeligste av alt er å gjøre så lite som mulig, det vet du kanskje? Jeg elsker de yndige, skjøre partiene på konsertene der følelser får fritt utløp. Slikt finner man virkelig ikke i dagens popkultur.

Opera har jeg også smakt på, og jeg likte det godt, men jeg har nok ikke satt meg noe særlig inn i det. Tryllefløyten er fin, og det er massevis med nydelig italiensk opera. Har bare en cd på hybelen tror jeg... Hm... kanskje jeg skal sette den på nå? :D
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Sonater er ikke verst, nei. Hjemme har jeg en LP med en del av Beethovens pianosonater, og de er virkelig gode. Har forsøkt å finne dem på CD også, men har aldri funnet akkurat dem. Her en del andre, da, men ikke de jeg helst vil ha. Apropos sonater og konserter: Har du hørt noen av Haydns eller Vivaldis cellokonserter? De er virkelig herlige saker. Skikkelig lyse og stemningsfulle.
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Hørt noe på Vivaldi, men veldig lite på Hayden enda... Kommer nok etterhvert tenker jeg... Blir gjerne sånn at klassisk musikk kjøpes på cd, og da har tilbud og slikt endel med valget å gjøre... Og pianomusikk er jo yndlingen da. Beethowens sonater er de flotteste. Selv foretrekker jeg Beethowen framfor Mozart. Har forresten glemt å nevne Grieg. :oops:
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Grieg, ja. Han har forresten en veldig god sørgemarsjlignende sak, som jeg alltid får gåsehud av å høre. Må skaffe meg mer av ham...

Men i forbindelse med tilbud og sånt: Vet du ikke om noen steder i Oslo hvor de har et av disse digre Naxos-stativene, med enorme utvalg av klassiske komponisters verker? Selv kjøper jeg nesten all den klassiske musikken min slike steder - enten på en platebutikk i Molde sentrum, eller på bokhandelen på Dragvoll Campus, som heldigvis bare ligger 12 minutter unna hybelen min. Så det blir ofte til at jeg putter med meg en CD eller fem hvis jeg skal innom der for å se på/kjøpe bøker. (=
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Klart det, elsker å stå der og vurdere fram og tilbake ... :) Men det er en uting med de naxos-platene slik jeg ser de, det er alt for mye slik "best of Mozart" og slikt. Ofte er det bare tatt med deler av verket! (bare det meste kjente). Det er noe dritt.

Men klassisk musikk er nå en gang ikke så dyrt som annen musikk ofte kan være. Tilbud er imidlertid alltid en fin ting for fattige studenter! :D
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Er det så mange "Best of"-greier? :? Det er kanskje noen av dem, men det er også mye annet. Har sett serier med klassisk musikk hvor denne "Highlight-overdosa" har vært atskillig verre (bl.a. en fra EMI...). Og enkelte av disse "Best of"-greiene er jo ikke så verst - selv har jeg for eksempel kjøpt meg en Best of Baroque, som jeg har stor glede av, siden jeg ikke har så veldig peiling på barokkmusikk. Slike samlinger som Mozart for Meditation, Bach for Meditation, Beethoven for Meditation, o.l., er også ganske kjekke, siden du med disse samlingene får en hel CD med musikk i en bestemt stemning - noe som er praktisk, siden det ofte kan være plagosmt hvis stemninga på en CD endres brått og/eller ofte.
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vel - jeg liker samleverdien. Når jeg vil høre Beethowens tredje så vil jeg ha en cd som har nettopp hele den konserten. Dersom det er femte jeg vil høre, vil jeg ha cdn med femte på.

Det er også irriterende dersom man ønsker seg et spesielt verk og går for å kjøpe det, og så har platebutikken bare disse samlecdene med fragmenter av verkene, og ikke hele verket. Aner ikke hvor mange ganger det har irritert meg. Jeg kjøper ikke musikk BARE på impuls - jeg har gjerne en plan. Og jeg gidder gjerne ikke oppsøke alle platebutikkene for å vinne 1812 av Tch, for eksempel. Platebutikkene er generelt alt for dårlige på klasisk spør du meg. Liker å handle noe online, men det er liksom ikke samme stemningen som å bla rundt med cdene, ta med seg et par, lytte litt, vurdere litt... :)
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Apropos 1812: Har du noensinne hørt den framført slik den skal framføres? :D
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Med kanoner og greier. Var med og framførte den på festningen i Trondheim for noen år siden. Eneste gangen jeg har spilt med kanoner... Var utrolig kjekt, men smellet hørtes ikke så godt for oss som spilte da, men det hadde visst vært flott for publikum. :D
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Steike, det kan jeg forestille meg! :o
En av ønskedrømmene mine er å høre den... :(
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Vel jeg tror det er et årlig arrangement på festningen. Et av tronheims elite jatitsjarkorps som står for grunnpilaren i orkesteret, så nivået er rimelig høyt. Siste helga i mai, tror jeg det var da jeg var med, er vel tre-fire år siden nå... :roll: tida flyr...
Urban tilværelse
Simen
Ta’veren
Ta’veren

Post by Simen »

Er det noen som har hørt om/hørt Death Cab for Cutie? Tror ikke jeg har sett noen nevne dem her. Det er blant mine absolutte favoritter, et slags indie-pop/rock band, som ble kjent gjennom The O.C. (ikke få tyggisbærte assosiasjoner nå). Føler ikke jeg har helt klart å overbevise Eivind og Stefan, men musikken har en veldig behaglig og fengende stil, som kanskje trenger litt tid for å oppdages for fullt...

Så anbefaler på det sterkeste å skaffe dere et par album (Plans og Transatlanticism). I mellomtiden kan dere høre på noen sanger her. Ikke de aller beste der men. Kanskje noen liker det.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

skrev svaret isted, men pga noe rang-tull, endte svaret mitt opp i rang-tråden. så da var det å copy-paste tilbake :P

greit, da har jeg hørt og hørt helt siden jeg kom hjem, og det er egentlig ikke så ille. skal ikke påstå at jeg ble frelst, men det duger til sitt bruk...

(nå er nå dette ikke helt min sjanger heller da, men... :P )
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Post by Terje »

Jeg har hørt om dem en stund, og hørt sangen som ligger/lå inne på Svisj, men likte dem ikke. Det blir en altfor soft og nerveløs Emo for min del. Hvis det først skal være Emo her i gården, foretrekker jeg noe med litt fuzz, som Jimmy Eat World.
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply