EDIT: Posta samtidig med incanus - hvis post jeg forøvrig er enig i, kanskje med unntak av hans løsning på det andre eksempelet, siden det der ikke er involvert noen Vokter, og når jeg sier at en Aes Sedai er bundet fast, så sier det seg selv jeg mener at hun faktisk er bundet fast - altså ikke med tau.
Og han treffer bullseye i blinde:
Lothar wrote:Terje wrote:Et annet hypotetisk scenario:
Aes Sedai bundet til påle.
Dette var det andre hypotetiske eksempelet. Ingen Vokter er engang nevnt her.
Og forresten. Hvis Aes Sedaien hadde bundet myrdraalen med Luft, ville det vært som våpen å regne?
Oi, godt poeng. Det er jo ingen spesifikke referanser til offensive eller defensive våpen i Eden - forutsatt at den er riktig gjengitt her...
Å bare binde Myrdraalen med Luft er jo et defensivt våpen, mens å knuse den med Luft er et offensivt våpen - skiller Edene mellom disse tilfellene, hvis Myrdraalen vr i ferd med å ikke drepe, men kun torturere henne? (Som nevnt, en måtte jo være bra idiot for å stole på en Myrdraal, men for å gjenta meg selv enda en gang: dette er jo bare hypotetisk...

)
Et annet hypotetisk scenario:
En myrdraal setter sverdet sitt mot en Aes Sedais strupe. Aes Sedaien dreper myrdraalens Knyttneve, men lar myrdraalen være.
-Er det mulig?
Mmm, kommer an på hvor Knyttneven er, og hva den driver med, skulle jeg tro. Det er jo bare Myrdraalen som strengt tatt truer livet hennes, så jeg ville si nei.
Men med Skyggeyngel vet en jo aldri. Det er sikkert ikke vanskelig å få seg selv til å tro at en Trollok som er ute og plukker blomster og hilser pent i virkeligheten bare venter på å kaste seg over deg og drepe deg...