Jeg vil sterkt anbefale The Doors
Musikk
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren
Jeg må si at jeg aldri har hørt på metal-musikk. Jeg holder meg til The Beatles, The Kinks, Led Zeppelin, Bob Dylan, Green Day, Johnny Cash, Oasis, Coldplay, AC/DC, Jimi Hendrix, Kings od Convenience, Neil Young, Queen, Simon & Garfunkel, Five For Fighting, Sixpence None The Richer, The Clash, Trang Fødsel og Øystein Sunde.
Rambomons wrote:Jeg må si at jeg aldri har hørt på metal-musikk.
Windir
Thyrfing
Fear Factory
Emperor
In Flames
Borknagar
Susperia
Taakeferd
Khold
Betrakt det som en liten startpakke.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Genialt!Rambomons wrote:The Beatles,
Genialt!The Kinks
Genialt!Led Zeppelin,
Genialt!Bob Dylan,
Genialt!Green Day,
Genialt!Johnny Cash,
(Er det bare meg, eller er Oasis et oppskrytt, middelmådig band, med enkelte sinnsykt gode låter?Oasis,
Genialt!Coldplay
Genialt!AC/DC,
Genialt!Jimi Hendrix,
Genialt!Kings od Convenience,
Aldri hatt sansen for...Neil Young,
Genialt!Queen,
Genialt!Simon & Garfunkel,
Navnet ringer ei bjelle, men husker ikke noe mer. Sjanger?Five For Fighting,
Steinbra.Sixpence None The Richer,
Genialt!The Clash,
Uff da.Trang Fødsel
Genialt!og Øystein Sunde.
The Doors, ja. Kjøpte et par album av dem for noen måneder siden, men har bare hørt på dem en gang. Fenga liksom ikke umiddelbart. Men det er jo mye som ikke gjør det. Bør kanskje prøve dem igjen snart...Jeg vil sterkt anbefale The Doors
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Vel, om du skal ha noe litt utenfor boksen, vil jeg anbefale Farmers Market. Selv 'bruker' jeg Silje Nergaard og Lisa Ekdahl (jazz-cd-ene) som taffel til middag ol. Men den beste måten å oppdage jazz på er vel uansett å begynne å tråle utesteder der jazzband opptrer.Ayreon wrote:Driver å lærer meg å like jazz. Noen tips?
Jeg deler forøvrig din smak for PROG. ROCK (tror ikke jeg har hørt uttrykket prog. metal blitt uttalt noen sinne). Tror nok den progressive rocken som utspilte seg på 60/70 -tallet bare har utviklet seg til metal, uten at begrepet helt har fulgt med. Dessuten er det fryktelig vanskelig å kategorisere en del av disse bandene. Hva ville du f.eks kalt Spooks Beard? Er stor Dream Theater fan og liker kanskje om ikke enda bedre sideprosjektene til gutta.
Signatur:
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
Signaturen kan legges til i slutten på alle dine innlegg. Signaturer er bregrenset oppad til 255 tegn
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Dixieland ("gladjazz") er kanskje det beste å begynne med? Eller storband? (Duke Ellington, kanskje?) Abstrakt eller improvisasjonsjazz er muligens litt mindre tilgjengelig, men hvis du har sansen for sånt så har jeg hørt mye bra om albumet "Bird" av Miles Davies...Ayreon wrote:Driver å lærer meg å like jazz. Noen tips?
Har lyst til å høre mer på jazz selv, jeg, men det er så uhorvelig mye jazz at det er håpløst å finne et sted å begynne...
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
-
Ayreon
- Asha’man

Det er jeg også!Lotus wrote:Er stor Dream Theater fan
Har du hørt cden Elements Of Persuasion av James LaBrie? Den er veldig bra.
Har ikke hørt noe på det, så jeg veit ikke. Er det bra?Lotus wrote:Hva ville du f.eks kalt Spooks Beard?
Hørt mye på Soulive i det siste som er et bra jazz band, spesiellt cden Doin' Something.
Nå kommer det en liste fra meg og:
Favoritt band:
AC/DC - Rock
Ayreon - Veldig vanskelig å sette navn på sjangeren, men det er progressivt
Anthrax - Metal
Average White Band - Soul/Jazz/Funk
Big Bang - Rock
Bjørn Berge - Blues
Black Label Society - Metal
Dave Matthews Band - Alternativ Rock
Disturbed - Metal
Doors - Rock
Dream Theater - Prog Rock
Extreme - Hard Rock
Fish - Rock
Freak Kitchen - Metal
James LaBrie - Prog Rock
Kool & The Gang - Jazz/Funk/Soul
Limp Bizkit - Metal
Liquid Tension Experiment - Prog Rock
Metallica - Metal
Nirvana - Grunge
Opeth - Prog Metal
Rush - Prog Rock
Sepultura - Metal
Span - Rock
Symphony X - Prog Metal
The Flower Kings - Prog rock
Tower Of Power - Soul/Jazz/Funk
Legg merke til at det står alfabetisk
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
Dette er mine yndlings band:
Angra
Ayreon
Blind Guardian
Finntroll
Fu Manchu
Hammerfall
Helloween
Johnny Cash
Manowar
Metallica
Millencollin
Nickelback
Sonata Arctica
Stratovarius
Susperia
Windir
Within Temptation
+mange fler!
(Alfabetisk, hehe, måtte ikke være dårligere)
Angra
Ayreon
Blind Guardian
Finntroll
Fu Manchu
Hammerfall
Helloween
Johnny Cash
Manowar
Metallica
Millencollin
Nickelback
Sonata Arctica
Stratovarius
Susperia
Windir
Within Temptation
+mange fler!
(Alfabetisk, hehe, måtte ikke være dårligere)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
- Davram Bashere
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

Takk! Denne anbefalinga mi fikk meg til å tenke at det var unødvendig av meg bare å høre "The Soft Parade" og "Waiting for the Sun" en eneste gang før jeg klassifiserte dem som middelmådige og slengte dem i et skap. For dette er jo stilige saker!Rambomons wrote:Jeg vil sterkt anbefale The Doors
Greit nok, The Soft Parade blekner litt, sammenligna med Waiting of the Sun, siden sistnevnte er så råbra, men likevel.
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jazz er flott, og det er mange innfallsporter, kommer helt an på hvilken person du er. Selv begynte jeg enkelt med de gamle klassikerne, og hørte en del på Ella Fitzgeralds sanger i starten. De er flotte, og rundt om kring oss i dagens samfunn hører man stadig referanser til disse sangene som man ikke plukker opp dersom man ikke er fortrolige med dem. Men slik er det jo med alt. Jeg fortsatt deretter med litt mer instrumentalt, og var innom Duke Ellington ei stund.
Flott kar. Endte litt opp med Miles Davis. Han har hatt en enorm kariere, og starten av karieren hans er rimelig grei - "lettfattelig" - jazz. Etterhvert som jeg progreserte utover ble det mer vanskelig å få innpass i hans egne fantastiske verden, men jeg digger det fortsatt!
Bird er et bra allbum, som terje nevnte. Dersom du ikke er fortrolig med ham er det jo en ide å starte med et par samlealbum. Jeg har blant annet en "Lovesongs" cd med MD som jeg stort sett alltid (!) har på ved middagsanledninger... Etterhvert kan du gå flere veier. Du kan ta tak i dagens jazz, og da er jo Silje Nergård flott og tilgjengelig, sammen med mange andre. Også god mulighet til å få med seg livemusikk dersom man bor i byene. Rundt om i landet finnes også uttallige storband, og det er bare å ta kontakt, så får du nok spille litt. Det gjorde jeg, og jeg lærte utrolig mye av den erfaringen. 
Urban tilværelse
The Doors har mange gode låter, deriblant
- Light My Fire
- The End
- Touch Me
- Five to One
- Break On Trough
og mange, mange andre!
Five for Fighting kom eg tilfeldigvis bort i når jeg så Smallville.
Neil Young har oh mange gode låter, å for å nevne to
- Keep On Rocking In the Free World
- Down By the River
- Light My Fire
- The End
- Touch Me
- Five to One
- Break On Trough
og mange, mange andre!
Five for Fighting kom eg tilfeldigvis bort i når jeg så Smallville.
Neil Young har oh mange gode låter, å for å nevne to
- Keep On Rocking In the Free World
- Down By the River
Skaffa meg denne i dag: Ásmegin - Hin Vordende Sod og Sø. Veldig najs folklorisk viking/black metall. De synger på gammeldags norsk om vikinger og sånt. Absolutt verdt å sjekke ut selv om de er relativt ukjente. Jeg sleit faktisk litt med å få tak i den.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."