Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Kinotråden

Post by Ceres »

Vi har en Film-tråd, og en Topp 10 Film tråd... Jeg tenkte det kunne være fint med en Kinotråd...

Var og så Geisha på kino her om dagen. Noen som har sett den? Selv leste jeg boka for noen år tilbake, og likte boka veldig godt. Filmen hadde fått dårlige kritikker på forhånd - en mengde treere og firere, og jeg var ikke videre postivit innstilt, men jeg tenkte jeg fikk gi den en sjanse. Av en eller annen grunn likte jeg den imidlertid godt. Ikke så godt som boka - den var litt langdryg i sekvenser, og slutten var litt sær, men godt. Blant annet likte jeg filminga veldig godt, og bruken av farger, arktektur og stemninger.

Filmen har blant annet blitt kritisert for å bruke kinesiske skuespillere i en japansk setting. Det kunne bry meg mindre... ser ikke akkurat forkjsell. At skuespillerne snakket engelsk var vel egentlig også bare positivt i mine øyne, men jeg hadde nok sett den hadde de snakket japansk/kinesisk også. :D

Tenkte vi kunne bruke loki/terje-skalaen og gi karakterer... Og dette er en 7,0, synes jeg.
Urban tilværelse
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Mamma og pappa var visst å så på den her om dagen, og mamma likte den vist. Tror ikke den er helt noe for meg.

Noen som har sett den nye tyske filmen om Sophie Scholl og Die Weiße Rose?
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg skal se "The New World" i morgen, og sitter med blanda forventninger, føler at filmen enten blir veldig bra, eller veldig dårlig. Enten en "Alexander" eller en "The Last of the Mohicans". Gleder meg uansett :)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

The New World vil jeg se om du og andre synes den er bra. Så traileren uten å få særlig klart bilde av handlinga, men det trenger jo ikke å bety noe... Har ikke fått med meg Sophi Scholl filmen enda heller! Og ikke har jeg fått sett Munchen eller Walk The Line heller... (Jobber en del for tida.)
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

På grunn av ei tett uke med flere store oppgaveinnleveringer har jeg ikke fått vært på kino de siste tre ukene eller noe sånt... :(

Skal rette på det så snart som overhodet mulig! :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Var på kino for 3 uker siden, var på Walk the Line!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Og hva synes du om Walk the Line? Det er ikke nok å skrive at du har sett den! Det gir da ingen diskusjon! Fy, ashie!

:wink:
Urban tilværelse
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Den var bra! Skal edite mer på denne posten i kveld, må reise, skal på hytta!

Walk the Line:
Utrolig god film, og det bra er at det faktisk er han som spiller Johnny som synger! Og han synger bra! Hadde blitt litt kunstig om de la på en annen stemme!
Man ser liksom skikkelig hvor langt Cash var nede! Han var jo den narkomane fyren på slutten, før June fikk han ut!
Og så er det mange fine scener i filmen, husker spesielt got noen av senene mellom broren til Johnny og Johnny!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

"The New World" var helt grusom, århundrets definitivt dårligste, kan kanskje beskrive den nærmere når jeg kommer over skuffelsen.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Tror den fikk 5/6 i klassekampen. "Filmatisk poesi", tror jeg anmelderen beskrev den som... :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

obs, spoilers and stuff!


mhm, fikk veldig varierte terningskast. I stavanger aftenblad fikk den 6. Fra nå av liker jeg ikke vestlandet.

Bergens tidene er bedre: "Overtydelig er imidlertid John Smith (Collin Farrell) når han første gang får se smellvakre Pocahontas (Q'Orianka Kilcher). Ifølge historikere må hun ha vært rundt 11 år da 27-årige Smith og hans følge i 1607 ankret opp like ved Pocahontas barndoms-eng i Virginia. Etter deres første møte beholder Farrell omtrent samme ansiktsuttrykk. Når dette pares med en slitsomt poetisk voiceover, er filmen farlig nær kalkunstadiet."

Filmen varer i to og en halv time, og hele filmen føles som en begynnelse. Det skjer aldri noe, filmen hopper fra det ene kjedelige temaet til det andre, og dveler aldri ved en hendelse lenger en et par linjer dialog, som til gjengjeld går utrolig sakte. Replikkene er håpløse forsøk på å si ting som skal høres dypt ut, men egentlig betyr det ingenting.

Filmen starter med at Smith er fange på et skip, ok, tenker jeg, ser jo ikke så ille ut, plutselig slår hele historien om, og de bestemmer ser for og ikke henge han alikevel. Når de kommer til amerika. Hvorfor er han fanget, og hvorfor skal han henges kan du spør deg selv? Det finner du aldri ut. Filmen fortsetter at de begynner å bygge en liten koloni, Jamestown, tøft tenker jeg, kanskje det er dette filmen skal handle om, men neida. Godeste Kaptein Smith må reise opp med et lite følge, opp langs elva for å finne en indianerkonge for å handle med dem, maten har råtna. Tøft tenker jeg, kanskje det skal handle om en farefull reise i et ukjent land, men den gang ei. Filmen gjør nok et merkelig hopp. Og kaptein Smith er nå fanga av indianerne. sukk, tenker jeg igjen, javel, kanskje det skal handle om hans fangenskap, og hvordan han lærer å leve sammen med de infødte. Det gjør den da og, i 10 minutter. Helt til Smith drar tilbake til Jamestown igjen. Jamestown er helt ødelagt av sult og vannstyrt, Smith blir av en eller annen merkelig grunn President, og begynner å drepe Idianere, men egentlig så elsker han jo indianerjenta.
Nå begynner filmen å nærme seg halvferdig, og den blir verre og verre. Herfra og ut, så jeg mere på klokka enn filmen.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hehe, dette hørtes jo fantastisk underholdende ut! Tror jeg må gå og se den filmen straks! :wink:
Urban tilværelse
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

Jeg har ikke vært på kino på LENGE. Og da mener jeg virkelig lenge! Har bare en dritt brygdekino her som er rå dyr og som bare har noen harde plastik stoler og noe gammelt utstyr fra 1. verdenskrig eller noe i den duren! :cry:
Men må vel kanskje reise på en bra film, på en kino snart :P
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Som en person som har levd seksten tjuedeler av sitt liv på steder med elendige bygdekinoer: Jeg kondolerer. Du har min sympati, medfølelse, og alt det der. Finnes knapt nok noe verre enn såne bygdekinoer, hvor de i beste fall setter opp 2fast 2furious en gang i måneden for å fenge rånerne, eller Ringeren i Notra Dame 8 for å tekkes småbarnsfamiliene... :evil:


Selv har jeg ikke vært på kino siden januar, tror jeg, da jeg så Pride &Prejudice (noen som så serien i går, forresten?). Det skal imidlertid bøtes på i morra, da jeg og en kompis skal "feire" at han leverer semesteroppgave, med å se München. Gleder meg så smått, selv om de ikke tok med Bouchiki-drapet, som virkelig ville understreket det moralske/etiske dilemmaet, hvis det hadde blitt inkludert. Men neida. Kan jo ikke framstille jødene som kaldblodige mordere som dreper alle som ser arabiske ut, kan vi vel?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Klart jeg så serien, spørsmålet er, gjorde du? Jeg har sett den mange ganger allerede. Det er seks episoder og av dem så er det litt tregere i episode 2, ikke la deg skremme av det, for det bygger da opp til en fin fin helhet til slutt. :D
Urban tilværelse
Post Reply