Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

så ikke serien på tv men jeg har den på DVD, så for noen dager satt jeg og så hele serien (nesten) i strekk. :) liker den kjempe godt, spesielt slutten :D. har sett den flere ganger men har ikke fått sett filmen på kino :(
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Var på München i går. Utrolig bra film; til tross for at den varte i 2 timer og 44 minutter, ble den aldri (eller tilfredsstillende sjeldent) kjedelig. Historia er godt fortalt, og favoriserer ikke en av partene i konflikten mer enn andre -- begge får framført sine synspunkter, og begge får kritikk, i alle fall nesten. Og at Spielberg ikke tar sjansen på å angripe Israels politikk for fullt, kan i allefall jeg tilgi; mannen skal tross alt tjene penger. Jeg lurer dog på hensikten med å navngi ett eneste medlem av Mossads "strike team" under Beirut-sekvensen, ettersom denne soldatens navn "tilfeldigvis" var Ehud Barak. Forsøk på å påvirke israelsk innenrikspolitikk i en amerikansk spenningsfilm? Dette er i skyggeland, etisk sett... (Dere idioter som ikke følger med i politikk, kan informeres om at Ehud Barak var statsminister i Israel for noen år siden; han er sosialdemokrat og fortsatt en ledende skikkelse i det israelske sosialdemokratiske partiet, hvis jeg ikke husker feil. Han kommer altså sannsynligvis til å være en sentral skikkelse i det kommende israelske valget.)

Jeg var skeptisk til å begynne med, og forsøkte å holde en kritisk distanse til historia og karakterene, men etter en halv time var jeg fullstendig oppslukt. Både flesteparten av de israelske agentene og av "terroristene" de snikmyrder er sympatisk framstilt, og de som ikke er det, kan forstås.


9.5/10
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Urgh, korleis vågar du å komme her og skryte vilt av ein film eg hadde bestemt meg for å ikkje sjå? No må eg jo revurdere heile avgjerdsla. :(
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hvis det er noen trøst så sier de tre andre jeg vet om som har sett den at den er "langtekkelig". :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Vi var på skolekino på onsdag og så "En dag uten krig" ("Merry Christmas"), en tysk-fransk-britisk samproduksjon. Trodde egentlig det skulle bli kjedelig, skolekinoer er nesten alltid det, men denne filmen var faktisk veldig god.

Den handler om julaften 1914, under den første verdenskrigen. I følge læreren vår, så har regisøren satt sammen mange sanne enkelthendelser til en sammenhengende historie. På julaften inngås det en våpenhvile mellom skottene og franskmennene på den ene siden, og tyskerne på den andre. En veldig fin film, som viser hvor liten forskjellen egentlig er på folk, selv om man ligger i hver sin skyttergrav og skyter på hverandre.

Rating: 9/10
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Er det ikke der de går over og møter hverandre, feirer jul, og går tilbake å fortsetter krigen neste dag? Hadde de ike juletre og greier og da?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Ashaman wrote:Er det ikke der de går over og møter hverandre, feirer jul, og går tilbake å fortsetter krigen neste dag? Hadde de ike juletre og greier og da?
Jepp, filmen i et nøtteskall det. Det eneste jeg har å utsette på filmen, er at jeg skulle ønske vi hadde fått vite litt mer om karakterene før de kom i skyttergravene.
aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

var å så pride and predjudice på kino i dag 8) *fine filmen* var veldig mye *poff* som ceres snakte om i en annen tråd :)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Stefan wrote:Vi var på skolekino på onsdag og så "En dag uten krig" ("Merry Christmas"), en tysk-fransk-britisk samproduksjon. Trodde egentlig det skulle bli kjedelig, skolekinoer er nesten alltid det, men denne filmen var faktisk veldig god.

Den handler om julaften 1914, under den første verdenskrigen. I følge læreren vår, så har regisøren satt sammen mange sanne enkelthendelser til en sammenhengende historie. På julaften inngås det en våpenhvile mellom skottene og franskmennene på den ene siden, og tyskerne på den andre. En veldig fin film, som viser hvor liten forskjellen egentlig er på folk, selv om man ligger i hver sin skyttergrav og skyter på hverandre.

Rating: 9/10
Den hendelsa der er nevnt i "Intet nytt fra Vestfronten" av en eller annen tysk forfatter (etternavn Remarque). Sykt bra bok, som anbefales på det varmeste...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Terje wrote:
Stefan wrote:Vi var på skolekino på onsdag og så "En dag uten krig" ("Merry Christmas"), en tysk-fransk-britisk samproduksjon. Trodde egentlig det skulle bli kjedelig, skolekinoer er nesten alltid det, men denne filmen var faktisk veldig god.

Den handler om julaften 1914, under den første verdenskrigen. I følge læreren vår, så har regisøren satt sammen mange sanne enkelthendelser til en sammenhengende historie. På julaften inngås det en våpenhvile mellom skottene og franskmennene på den ene siden, og tyskerne på den andre. En veldig fin film, som viser hvor liten forskjellen egentlig er på folk, selv om man ligger i hver sin skyttergrav og skyter på hverandre.

Rating: 9/10
Den hendelsa der er nevnt i "Intet nytt fra Vestfronten" av en eller annen tysk forfatter (etternavn Remarque). Sykt bra bok, som anbefales på det varmeste...
Erich Maria Remarque. Egentlig navn: Erich Maria Kramer. Kan også anbefale boka, meget gripende fortelling.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Såg nettopp "München", den var jo god. Som med dei fleste "basert på verkelege hendingar"-filmar følte eg at slutten var lite avsluttande, men den var absolutt god nok til å vere verd kinobilletten. Gir den 7/10, får trekk for å vere litt vel "slow-paced" for meg, samt heller lite tilfredsstillande slutt. Pluss for "Carl", herleg karakter, og så spelt av sjølvaste Cæsar frå "Rome", då, gitt. :D


Planlegger sjå "Pride and Prejudice" og "Syriana" i den nærmaste framtid, og "Underworld Evolution" når den kjem. "Pink Panther", "Capote", "Bambi 2" og "Match Point" ligg på "kanskje-kanskje ikkje"-vurdering, og kjem sikker til å sjå ein eller to av dei basert på kor god tid eg har framover, kva dei (få) eg kjenner som eg dreg på kino med vil sjå, og kva eg høyrer om dei ulike. :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Syriana har jeg også tenkt til å se, samt Good Night And Good Luck. Men det er ingen som har tid til å bli med meg, og det er så drygt å gå på kino for seg selv; kinobesøk bør være en sosial aktivitet...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Kvifor det? Du kan jo ikkje prate med dei under filmen uansett, og å snakke om den etterpå kan ein gjere sjølv om alle ikkje såg den samtidig. Personleg ser eg drøssevis med filmar på kino aleine. (Det kan dog ha med mitt skrale sosiale liv å gjere. :lol: )
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg vet hva du mener, Terje, kjedelig som fy og gå alene. Har gjort det to ganger, en gang fordi jeg hadde gratisbilett, og en gang fordi jeg følte for å komme meg bort fra hybelen og gjøre noe og ikke fikk tak i noen å gjøre noe med akkurat da... Absolutt mer artig når man kan prate litt før, og diskutere litt etterpå. :D
Urban tilværelse
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Har gått en 2-3 ganger på kino alene, men det var bare fordi jeg var på ferie i Trondheim og jeg kjeda livet av meg :P Gikk på kino 4 ganger på 5 dager 8)
Post Reply