Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Så Syriana i kveld nede på Klingenberg. Noen som har sett den?

Jeg likte den veldig godt. Historien var fragmentert - mange mennesker har en bit hver, og ingen har hele bildet. Amerika og vesten generelt er interessert sånn generelt i at Iran utvikler seg til et demokrati, men USA er styrt av sin oljeindustri, og oljeindustrien tjener på at Midt-Østen fortsetter å leve i steinalderen hva utvikling angår. Cloony spiller en agent - den eneste som til sist har en anelse om hva som egentlig skjer. Damon spiller en finansmann med et godt hjerte som gjerne vil være med å drive utviklinga mot demokrati. Utmerket spill av emirens 2. sønn - den demokratiske, kloke. (Så dårlig med navn...). En håndfull menn og kvinner i diverse posisjoner innen den amerikanske oljeindustrien retter misstanke mot 2.sønnen fordi han godtok et tilbud fra Kina, han må være terrorist, ikke vel? For det er vel ikke mulig at Kina la inn det høyeste budet... Vi møter CIA og justisdepartementet, de lar oljeindustrien fortsette med sitt, og hjelper dem ved å myrde 2.sønnen, demokratiets eneste håp i Iran - vestens eneste håp for et funksjonibelt Midt-Østen. 2.sønns ettermæle vil være terrorist.

På samme tid møter vi iranere og pakistanere. (Som ikke snakker amerikansk, takk lov!) Det er en varm historie om menneskesjebner som blir styrt av omstendighetene rundt seg. De ender "selvsagt" som terrorister...

Virkelig en merkelig film for å få en oscar. Ikke særlig amerikansk. Men god.
Urban tilværelse
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Jeg så den også ikveld. Altfor lite handling, for mye snakk. Jeg kjedet meg. Men det var tross alt en bra film.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Dette var godt nytt, no gledar eg meg til å sjå den. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Må absolutt se den filmen nå altså!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Har gleda meg til Syriana i snart et halvår nå. Kan ikke si at det ble mindre forventninger av Ceres' post... :)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Walk the Line. Deilig film. Var og så den i kveld, og jeg må si jeg er overrasket over nivået på synginga. Både på Phenix og og ho som jeg ikke husker navnet på i skrivende stund, men som jeg jo vet så alt alt for godt hva heter. Hm... Historia var kanskje ikke så voldsomt original - mann med talent tar stoff, happy ending. Men det var kvalitet, god stemning, og jeg likte den veldig godt. :D
Urban tilværelse
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Leste noen steder hvor folk klaget på synginga, ikke at det var dårlig, men at det var så mye fikset på i studio (bøye toner som de ikke klarer å synge), at det låter litt metallisk eller hva man skal kalle det. Kunstig. Jeg la ikke merke til det under filmen, men kanskje litt nå etter å ha lastet ned musikken fra filmen.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg kan godt tro det, for det var liksom litt for godt til å være sant noen steder, ikke særlig realistik i forbindelse med lydutstyret/mikrofonene på den tida og sånt, men jeg er godt fornøyd. Har ikke hørt så mye på Cash før, men føler jeg får laste ned litt. Savnet Hurt. Kunne godt sunget den også synes jeg!
Urban tilværelse
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Savnet Hurt jeg og, min favoritt av hans sanger, men den ble ikke laget før hans siste leveår eller noe, og iom at flimen dekket første delen av livet hans så... Men den hadde gjort seg som rulletekstmusikk ja. :wink:
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Så "Good night and Good luck" i går kveld. Litt forvirrende i begynnelsen, på grunn av et litt rotete persongalleri med mange alvorlige menn i dyre dresser, og kanskje ikke så lett tilgjengelig for dem uten innsikt i den historiske konteksten, men velskrevet og velspilt dialogdrevet politisk drama. Gjøres også aktuell gjennom bruk av sitater. Herlig musikk.

9/10, men jeg vil ikke anbefale den til alle; kun for spesielt interesserte. Men er du spesielt interessert og spør om du bør si den, så svarer jeg fuck yeah!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hva er egentlig bakhistorien til den filmen? Vet egentlig bare at G. Cloony spiller en liten rolle... Og at det handler om en tv-nyhets-fyr...
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det handler om TV-journalisten Ed(ward) R. Murrow, som midt under den verste antikommunstiske McCarthyismen var en av veldig få (muligens den eneste) ankermannen i en stor TV-kanal som angrep McCarthys metoder. Filmen er egentlig mer dokumentar...

Så det handler vel om at han ikke akkurat har det så greit, siden han beskyldes for å være kommunsit, han angripes av Hearsts presseselskaper (Hearst er mannen som Orson Welles tok utgangspunkt i når han lagde Citizen Kane, btw. Welles fikk forresten ikke en eneste stor rolle i Hollywood etter CK, fordi Hearst var fornærma), og lederne i hans eget selskap frykter at han vil få alle sponsorene deres til å trekke seg...

Ikke så mye action, med andre ord, men den er bare 1h, 33min, så tida flyr.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Har fått sett Syriana. Trur eg berre siterer webloggen min så eg slepp å skrive alt omatt:
Syriana was... disappointing. The plot was intricate and well made, and made its point quite well, and it is a point which appeals to both the cynic in me and the somewhat less oftenly pleased idealist sitting on a smaller chair next to him, and the characters were more or less well acted and constructed. But the plot was too intricate, and the characters too many, it took me half the movie before I felt I had sorted out what was going on with everybody, and I still feel as though I might have missed something. And there was almost no action, which I'm shallow enough to be bothered by. I'm all for cool dialogue ("In this town, you're innocent until you're investigated." And then as a pure bonus the other guy so totally nails him on his rethoric!) but I need some explosions or gunfights or swordplay or just about anything more lively than people in offices talking every once in a while.

But, I guess, this is what I get for going to the cinema to watch movies trying to be realistic - realism. And there seem to be very few people in long, black coats and sunglasses jumping through windows while firing at each other in reality.

All in all, I give it a tentative 4/10. I might be too harsh, though, as I had really high expectations and they weren't met, thus I have a slight dent in my claim to objectivity.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Skal si du er hard, loki! Jeg synes også at det var mange personer med i bildet, og at handlingen var intrikat, men jeg syntes det likevel gikk greit å følge med. Og for min del er mangelen på den evige action bare et pluss. Biljakter og skyting og sånt hadde ikke passet inn synes jeg.

God engelsk, forresten.
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Takk for komplimentet. ^^

Vel, ja, ganske streng her, og nei, meir action hadde passa heller dårleg i filmen, men den var likevel for lite spanande for min smak, og eg trur det kjem av at den hadde så lite action. At filmen ikkje var berekna på å skulle ha meir action endrar ikkje det faktum at eg følte den var litt lite hendingsrik.

Men skodespelarane var bra, og plottet var som sagt bra når eg fyrst klarte å følgje med på det. Trur han eg såg den med vil gi den langt dårlegare enn kva eg gjorde, til dømes, hans fyrste kommentar var "vel, det var to bortkasta timer". :P

Høgdepunktet i filmen var når Bob vakna etter torturen. XD
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply