"To live, you must die"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Vil Rand virkelig dø?

Ja
20
34%
Nei
32
55%
Annet (vennligst spesifiser)
6
10%
 
Total votes: 58

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Karaethon-syklusen wrote:"Twice dawns the day when his blood is shed.
Once for mourning, once for birth.
Red on black, the Dragon's blood stains the rock of Shayol Ghul.
In the Pit of Doom shall his blood free men from the Shadow."
Karaethon-syklusen wrote:"The blood of the Dragon Reborn on the rocks of Shayol Ghul will free mankind from the Shadow."
Men det betyr ikkje at han må døy nei. Det er ikkje heilt sikkert at det er Rand som vil blø ein gong. Me diskuterte dette ein del i ein annan tråd, Slutten kanskje.
Sauegjeteren wrote:Frodo døde ikke, men han ble aldri helt hjemme i Hobbsyssel.
Som sagt...:
Akira wrote:Jeg vil trekke en parallell til Ringenes Herre hvor Galadriel gir uttrykk for at Frodo vil dø når ringen tilintetgjøres. Det skjer derimot ikke, og det kan godt være at RJ bestemmer seg for at Min tar feil for en gangs skyld, og at Rand overlever.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Eg trur at Robert vil ha ein type slutt som ingen har sett maken til!
Han visste jo slutten før han visste noko anna av historien!

Og Frodo blei såvisst helt! Dersom du har lese boka, så kan du lesa at han jagar ut nokre skurkar frå landsbyen! Hadde nokon gjort det i ei lita bygd hadde dei blitt heltar!
Denne scena er ikkje med i filmen då men!

(Skriv på nynorsk, fodi eg vil halde på morsmålet mitt, som dei vil fjerne! Han i bokmåls ''klubben'' snakkar jau nynorsk dialekt!)
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ashaman wrote:Eg trur at Robert vil ha ein type slutt som ingen har sett maken til!
Han visste jo slutten før han visste noko anna av historien!

Og Frodo blei såvisst helt! Dersom du har lese boka, så kan du lesa at han jagar ut nokre skurkar frå landsbyen! Hadde nokon gjort det i ei lita bygd hadde dei blitt heltar!
Denne scena er ikkje med i filmen då men!

(Skriv på nynorsk, fodi eg vil halde på morsmålet mitt, som dei vil fjerne! Han i bokmåls ''klubben'' snakkar jau nynorsk dialekt!)
Litt brutalt å si kanskje, men anbefaler deg å fortsette med det. Du skriver mye bedre på nynorsk...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:
Sauegjeteren wrote:Frodo døde ikke, men han ble aldri helt hjemme i Hobbsyssel.
Som sagt...:
Akira wrote:Jeg vil trekke en parallell til Ringenes Herre hvor Galadriel gir uttrykk for at Frodo vil dø når ringen tilintetgjøres. Det skjer derimot ikke, og det kan godt være at RJ bestemmer seg for at Min tar feil for en gangs skyld, og at Rand overlever.
Så Min, som har evnen til å lese Mønsteret, kan ha lest feil? Me thinks not; det eneste som kan få henne til å ta feil, som jeg kan komme på i farten, er om Mønsteret blir seriøst herpa i løpet av Den Siste Strid. Noe som selvsagt ikke er umulig, og det har sågar blitt diskutert, men noe mer enn bare en kort setning fra Den Mørkestes munn i samtale med Demandred er knapt nok bevist for at noe sånt vil skje...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Gjer eg? Takk skal du! Har vore på ein skule som eg dreit i nynorsken i to år nå, så er alt for lett å legge over til bokmål nå!
Men dette er vel ganske off-topic!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Så Min, som har evnen til å lese Mønsteret, kan ha lest feil? Me thinks not; det eneste som kan få henne til å ta feil, som jeg kan komme på i farten, er om Mønsteret blir seriøst herpa i løpet av Den Siste Strid. Noe som selvsagt ikke er umulig, og det har sågar blitt diskutert, men noe mer enn bare en kort setning fra Den Mørkestes munn i samtale med Demandred er knapt nok bevist for at noe sånt vil skje...
Trur ikkje Min har lest feil eg heller, eg berre refererte til at Akira hadde sagt at Frodo ikkje døydde, men i staden for til Valinor.

I tillegg:
Synet til Min wrote:"Rand, I like Alivia. But she is going to kill you." Rand replies, "Helping me die isn't the same as killing me. Unless you've changed your mind about what you saw."
Svar frå Aelfinnane wrote:If you would live, you must die."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:
Terje wrote:Så Min, som har evnen til å lese Mønsteret, kan ha lest feil? Me thinks not; det eneste som kan få henne til å ta feil, som jeg kan komme på i farten, er om Mønsteret blir seriøst herpa i løpet av Den Siste Strid. Noe som selvsagt ikke er umulig, og det har sågar blitt diskutert, men noe mer enn bare en kort setning fra Den Mørkestes munn i samtale med Demandred er knapt nok bevist for at noe sånt vil skje...
Trur ikkje Min har lest feil eg heller, eg berre refererte til at Akira hadde sagt at Frodo ikkje døydde, men i staden for til Valinor.
Forsto det, men inkluderte quotet fra deg for å få med helheten, med kommentaren til Sauegjeteren og alt...
I tillegg:
Synet til Min wrote:"Rand, I like Alivia. But she is going to kill you." Rand replies, "Helping me die isn't the same as killing me. Unless you've changed your mind about what you saw."
Svar frå Aelfinnane wrote:If you would live, you must die."
Uansett hvor bra eller dårlig sisteboka bir, skal det bli godt endelig å få svar på denne gordiske knuta... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Var dette ein av dei syna ho var sikker på, eller vare det eit av dei som var litt uklare? Eg husker hvertfall ikkje!
For mange av syna er uklare, og Min forstår ikkje alltid sikkjert kva ho ser!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Veldig godt poeng, faktisk...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det er ein del syn ho er ikkje veit kva tyder, men i dette tilfellet får me ikkje høyre om synet, men tydinga av synet, det er iallfall slik eg forstod det. Ho seier det at av og til so følgjer orda med synet, og i dei tilfella er det sikkert kva det tyder.

Døme på kryptiske syn er dei fyrste me fekk høyre om, i Løven og Kronhjorten. T.d. om Mat:

Mat - A red eagle, an eye on a balance scale, a dagger with a ruby, a horn, and a laughing face.

Me veit riktignok kva dei tyder no, men ho visste det ikkje då. Mange av synene hennar er jo òg berre kvervlar av farge, og nokre av dei veit ho kva tyder, trass at det ikkje er noko klart bilete, då tydinga kjem med synet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ho har jo hatt eit syn der ho ser Rands tre koner stå rundt han, og Rand ligg på ei båre, denne båra var ei båre som er brukt til gravlegjing, men ho sa jo ingenting om at Rand heilt sikkert var død!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Stemmer det, hadde gløymd den. Og det er rett, ho seier ikkje at Rand vil dø. Det kan vere relater til denne draumen av Egwene:
Egwene wrote:Logain, laughing, stepped across something on the ground and mounted a black stone; when she looked down, she though it was Rand’s body he had stepped over…
Men det er ikkje sikkert ho var sanndrøymd der.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

For alt vi vet kan jo Logain ha tråkket over en annen Aiel. Og synene til Min er ikke gode å tyde, men de hun skjønner er hun jo sikker på også da. Og vi vet jo fra før at Logain kommer til å få stor ære.

En mulig teori er at Logain og Rand vil avtale å "liksomdrepe" Rand så Rand kan forsvinne og at Logain blir stor konge etter dette. Nå er det en Alivia inne i bildet som jeg ikke har hørt om da, så ikke ta meg seriøst. Har ikke lest Knife of Dreams. Men bare skriv likevel dere, mitt problem
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sauegjeteren wrote:For alt vi vet kan jo Logain ha tråkket over en annen Aiel. Og synene til Min er ikke gode å tyde, men de hun skjønner er hun jo sikker på også da. Og vi vet jo fra før at Logain kommer til å få stor ære.
Sant, men eg trur ho ville kjend att Rand. Er heller ikkje sikker på om Aielar vil vere med på overtakinga av det Svarte Tårnet. (Den svarte steinen Logain gjekk opp er, ikkje usannsynleg, den steinen Taim brukte til kunngjeringar ved ST.)
Sauegjeteren wrote:En mulig teori er at Logain og Rand vil avtale å "liksomdrepe" Rand så Rand kan forsvinne og at Logain blir stor konge etter dette. Nå er det en Alivia inne i bildet som jeg ikke har hørt om da, så ikke ta meg seriøst. Har ikke lest Knife of Dreams. Men bare skriv likevel dere, mitt problem
Ikkje den dummaste teorien eg har høyrd. Det er mange som meiner at Logain si "store ære" vil vere at han vil vere øvste leiar for Asha'manane etter Tarmon Gai'don. Alivia vart introdusert i Winters Heart, trur eg, og skal visstnok hjelpe Rand å døy, som eg nemnte tidlegare i tråden.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg tror også at Min ville kjnt igjen Rand. Disse synene er neppe bare bilder; jeg har alltid innbilt meg at det er med følelser, intuisjon, lyder, lukter, og eventuelt andre ting med i dem...
(Den svarte steinen Logain gjekk opp er, ikkje usannsynleg, den steinen Taim brukte til kunngjeringar ved ST.)
Oi, det har jeg ikke tenkt på før! Har alltid sett for meg denne svarte steinen som en del av Shayol Guhl, og at Logain vil ta æra for seieren over Den Mørkeste eller noe sånt. Men på den annen side har jeg også sett for meg at dette synet betyr det samme som incanus peker på her:
Det er mange som meiner at Logain si "store ære" vil vere at han vil vere øvste leiar for Asha'manane etter Tarmon Gai'don.
En viktig forskjell på Rand og Logain er jo at der Rand har blitt tvunget inn i rolla som Den Gjenfødte Dragen, tok Logain den mest sannsynligvis på eget initiativ da han fant ut at han kunne Lede Kraften. Så når jobben er gjort er det ikke umulig at Rand trekker seg tilbake og lever et stille og enkelt liv med sine tre koner (:P) mens han overlater det han har bygget opp til Logain.

Og et iscenesatt dødsfalls betydning i dette henseende kan neppe undervurderes. Sikkert litt vanskelig å få leve i fred hvis alle vet at han var den Gjenfødte Dragen...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply