Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Syns du? Hehe... Selv likte jeg Matt Damons prestasjon og samspill med emirens 2. sønn veldig godt. Samt etterforskningssekvensene, han (mørkhudede) etterforskeren (husker ikke navnet) spilte godt, og hans del av filmen var meget godt skrevet.
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ceres wrote:Syns du? Hehe... Selv likte jeg Matt Damons prestasjon og samspill med emirens 2. sønn veldig godt. Samt etterforskningssekvensene, han (mørkhudede) etterforskeren (husker ikke navnet) spilte godt, og hans del av filmen var meget godt skrevet.
Skodespelet var veldig bra, absolutt, men for meg vart det litt for mange karakterer som fekk litt for lite individuell screen-time til at eg vart skikkeleg kjent med dei og dermed bidrog til den generelle forvirringa eg opplevde i filmens fyrste halvpart.

Det einaste eg ikkje skjønte heilt verdørende skodespelarprestasjonane var Bobs (dvs Clooneys) opptreden på slutten der. Kvifor berre stå heilt taust og stirre, heile poenget var vel at han skulle advare dei? O.o
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg tror vel det var det han skulle, men at tida gikk fra dem...
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ja, men han stod jo lenge der og ikkje sa noko som helst. Og han ropte på engelsk, trudde han kunne snakke lokalspråket, så kvifor rope på engelsk?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Kan være mange grunner til det...

1.) Filmfolket tenkte ikke over saken nærmere
2.) Filmfolket ønsket å avslutte filmen dramatisk nok på engelsk for å holde seg inne med det de kunne av amerikansk publikun - de ønsker jo som du vet ikke å se filmer der de må lese tekst...
3.) Muligens ville han understreke poenget med at det var viktig at de måtte stoppe.
4.) Muligens reagerte kroppen hans i denne situasjonen med en massiv fyring gjennom sympatikus med økning av blodbåren adrenalin som vil føre til høyere hjerterytme, økt blodtrykk etc etc, og som blant annet kan føre til at refleksene tar over - ergo engelsk språk.
5.) En annen mystisk grunn...

Take a pick...
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ceres wrote:Kan være mange grunner til det...

1.) Filmfolket tenkte ikke over saken nærmere
2.) Filmfolket ønsket å avslutte filmen dramatisk nok på engelsk for å holde seg inne med det de kunne av amerikansk publikun - de ønsker jo som du vet ikke å se filmer der de må lese tekst...
Åpenbart, men det er ikkje "inside-universe"-forklaringar, så det interesserar meg heller lite. Det eg er interessert i er kvifor karakteren gjorde som han gjorde, ikkje kvifor regissøren eller manusforfatteren valgte å la han gjere det. :-)
3.) Muligens ville han understreke poenget med at det var viktig at de måtte stoppe.
4.) Muligens reagerte kroppen hans i denne situasjonen med en massiv fyring gjennom sympatikus med økning av blodbåren adrenalin som vil føre til høyere hjerterytme, økt blodtrykk etc etc, og som blant annet kan føre til at refleksene tar over - ergo engelsk språk.
Hey, den fireren der likte eg. Litt lite sannsynleg at ein som uthaldt tortur utan å sei eit pip skal gi etter såpass lett for adrenalinet, men... betre enn inga forklaring.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jepp, fireren ville vært den medisinske forklaringa. Tortur blir på en måte litt annerledes kan jeg tenke meg. Det er noe som volder voldsom smerte, men som han er trent til å holde ut. Man kan trene refleksene sine til ganske mye. Hørte om en fyr på en forelesning på første semester som hadde hatt sånn kontroll over hjerterytmen at han hadde fått hjertet sitt til å stoppe midlertidig når legen skulle lytte. Vet ikke helt om det er en vandrehistorie eller om det er direkte løgn, men legen som fortalte det fortalte det i fullt alvor og tok i mot forsamlingens sus med oppriktighet.

(Men det høres jo sært ut, så jeg vet ikke jeg).
Urban tilværelse
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Nei, trur faktisk det går an. Meinar å ha lese det ein stad for evigheiter sidan. Skjønt det kan jo ha vore fiksjon, det eg leste.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Denne har jeg også hørt om
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Var på førpremieren til "V for Vendetta" på fredag. Må si jeg likte den veldig godt, satt og koste meg i 2.5 time. Vanligvis liker jeg filmer basert på tegneserier veldig dårlig. Denne beviste at selv jeg kan ta feil :)
Filmen holder på spenningen hele veien. Mye action, god historie, nydelige Portman :)

Eneste jeg har å trekke for er at moralen ble litt for åpenlys, og hamret veldig hardt inn.

Får vel bruke skalaen deres og gi den en 9er.

9/10
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg har vurdert å gå og se den jeg også, men er fortsatt litt i tvil... Kan hende den får vente til den kommer ut på dvd, eller muligens går jeg og ser den... Får se...

:lol:

Apropo DVDer... Lord of War med Nicholas Cage kommer ut på dvd denne uka. Jeg fikk aldri med meg den da den gikk på kino, tror det var eksamenstid... Husker jeg angret på det etterpå, og jeg gleder meg til å leie den og kikke... :)

A History of Violence kommer også, og den anbefales på det sterkeste. (Til alle forumets medlemmer over atten.)
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

V for Vendetta står høyt på må-se-lista mi, men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil se den før jeg leser tegneserieversjonen... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

"A History of Violence" er meget bra, ja.
Terje wrote:V for Vendetta står høyt på må-se-lista mi, men jeg er ikke helt sikker på om jeg vil se den før jeg leser tegneserieversjonen... :?
Same her. Må få lest Watchmen snart òg. Er ei skam å vere teikneserienerd utan å ha lese verken Vendetta eller Watchmen.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Loki wrote:Har fått sett Syriana. Trur eg berre siterer webloggen min så eg slepp å skrive alt omatt:
Syriana was... disappointing. The plot was intricate and well made, and made its point quite well, and it is a point which appeals to both the cynic in me and the somewhat less oftenly pleased idealist sitting on a smaller chair next to him, and the characters were more or less well acted and constructed. But the plot was too intricate, and the characters too many, it took me half the movie before I felt I had sorted out what was going on with everybody, and I still feel as though I might have missed something. And there was almost no action, which I'm shallow enough to be bothered by. I'm all for cool dialogue ("In this town, you're innocent until you're investigated." And then as a pure bonus the other guy so totally nails him on his rethoric!) but I need some explosions or gunfights or swordplay or just about anything more lively than people in offices talking every once in a while.

But, I guess, this is what I get for going to the cinema to watch movies trying to be realistic - realism. And there seem to be very few people in long, black coats and sunglasses jumping through windows while firing at each other in reality.

All in all, I give it a tentative 4/10. I might be too harsh, though, as I had really high expectations and they weren't met, thus I have a slight dent in my claim to objectivity.
Jeg gjør som Loki, og sakser svaret mitt til hans kommentarer til Syriana på non-bloggen hans:
I had great expectations for this one, too, but I don't feel disappointed at all. Sure, the beginning was a bit slow (or rather, "stacatto", with perhaps too little time spent on introducing each character), and the end wasn't quite according to my taste (although it was splendid; just shows how bad my taste is :P).

But overall? I'd give this film a 9.0/10.

It may not have contained much action, but in spite of this, it managed to be thrilling, especially the Bob scequences and the end scene. I can't remember how many times I felt my heart in my throat during a scene.

As for the political stuff, I feel that perhaps the broadest brush was used to paint the message of the film. But seeing as this topic is relatively ignored in fiction flims at the moment, and since the theme is so relevant and important, I'll excuse the filmmakers.

So, if they'd taken more time to introduce the characters in the beginning of the film (and they'd have time for this; the film was after all "only" 2h and 15mins), I'd give it a 10. But alas, they ended up with a 9.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Deler av det har eg sagt her før, men når han fyrst siterer ein kommentar på webloggen min, så skal eg jaggu sitere svaret på kommentaren hans òg. :lol:
If they'd taken more time introducing the characters, I'd have given it 6/10, that was my main complaint, too. The lack of action was not really that bad an element of the film - it just surprised me, I thought there'd be more of it, thus I focused on the lack of it.


I liked Bob as well - the highlight of the movie, to me, was when he awoke to see that post-card, that was amazing. But the ending-scene was just weird - he could speak the language, why was he screaming in English? And when he finally got out, why did he just stand there in silence? If he'd said something, they'd have survived.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply