Ashaman wrote:Jeg kommer aldri til å lese de bøkene!
For det første høres de veldig kjedelige ut.
For det andre så er det reint plagiat.
for noe tull, om han har henta ideer fra andre bøker, vel og greit. Copyright funker ikke i bokverdene som det gjør på film og musikk. Da ville alle bøker vært plagiat av noe annet.
Du kan ikke eie ideer.
Ashaman wrote:Jeg kommer aldri til å lese de bøkene!
For det første høres de veldig kjedelige ut.
For det andre så er det reint plagiat.
for noe tull, om han har henta ideer fra andre bøker, vel og greit. Copyright funker ikke i bokverdene som det gjør på film og musikk. Da ville alle bøker vært plagiat av noe annet.
Du kan ikke eie ideer.
Og for ikke å snakke om at de IKKE er skjedelige (da snakker jeg om A and D og DvC). Hvis du gjetter morderen i Da vinci code, etter 50-100 sider må du ære en gud, og selv om en kan klare å gjette morderen etter ikke så alt for lang tid i Angels And Demons, hadde jeg ikke bestemt meg helt. Spoiler: Spoiler
Kunne jo ha verdt Kholer.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
MEN: ETTERSOM DETTE ER EN TRÅD FOR IKKE-FANTASY-LITTERATUR SÅ BENYTTER JEG ANLEDNINGEN TIL Å BE OM AT VI FAKTISK SNAKKER OM LITTERATUR, OG IKKE KIOSK-SØPPEL...
Uansett, det finnes en egen tråd for Dan Brown, og dersom noen virkelig vil diskutere krim så gjør det i hvert fall med god krim, og start en god diskusjon... Ikke bare: Den er god! Neei! Jo! Neei! Jo!...
Vi hadde forfatterbesøk i norsktimen i går av Morten Harry Olsen, en artig fyr. Tror ikke de fleste hadde hørt om han, siste bok han ga ut er Størst av alt (2004), som visstnok var en "liten bestselger". Han anså seg selv helt i toppsjiktet blant norske forfattere, og at han har evnen til å holde en stigende kurve over popularitet.
Fikk selvsagt litt lyst til å lese noe av han, noen flere som har kjennskap til han?
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Nope... Aldri kommet over bøkene hans... Nå skal det jo sies da, at på biblioteker så er de nye bøkene gjerne utlånt, og i bokbuttikene så er de nye bøkene så dyre at man gjerne velger engelsk pocket... Så...