Tegneserier

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen

Tegneserier

Post by Terje »

Jeg kan ikke fatte at det ikke finnes en egen tegneserietråd her! På tide å gjøre noe...

Så, noen andre enn meg og Loki som liker tegneserier?

Personlig har jeg veldig sansen for Vertigo-seriene til DC, og da særlig Sandman. Preacher og Lucifer er også kule, men Sandman stiller liksom i særklasse for meg.

Apropos Lucifer, så hadde jeg gleda meg til å få lest ferdig den serien i dag, siden jeg etter langvarig leting fikk tak i #5 denne uka. Men når jeg har pløyd meg gjennom 5 samlealbumer, hva finner jeg ut? Jo, at #10 ikke kommer før 19. juli. Slikt gjør en virkelig skuffa...

(Og til dere som liker norske serier: Kjøp og les det nyeste "Tusj"! Inneholder noen av mest interessante historiene jeg har lest på lenge. Greit nok, mesteparten av dem er inspirert av den semibiografiske trenden som sveiper over Skandinavia for tida (M, Pondus, Nemi, Rocky, for å nevne de mest kjente), men likevel. Utrolig godt fortalte saker. :))
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Tegneserier er kult ja. Mine soleklare favoritter er Pondus og Zits. Dessuten liker jeg veldig godt manga, og en del amerikanske tegneserier, som Sojourn. Marvel comics eller superheltetegneserier har jeg også sansen for. Jo, og så liker jeg M, Nemi, Billy, Perler For Svin og Kollektivet.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer

Post by Faile »

jeg er totalhekta på pondus og rocky, men har også mange andre favoritter! de fleste av dem nettopp slike selvbiografiske som du nevner over terje.

ellers elsker jeg donald, og finner stor glede i å lese de gamle bladene omigjen. :D

hadde en periode med fantomet også når jeg var liten, men det gikk over. alle historiene er så forbanna like. historien med kaptein rødskjegg og mennene hans var ganske spennende husker jeg da...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Tommy & Tigern ruler!
Har ei heil hylle med dei!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Haha, glemte å nevne Donald, det abonnerer jeg på. :roll:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Morten
Oversetter
Oversetter

Post by Morten »

Å jada -- her abonneres det på Carl Barks' samlede verker i 30 bind. Ellers leser jeg en god del fra Marvel; Spider-man -- eller Edderkoppen som han het i hine hårde dager -- er en gammel favoritt. Mads Eriksens M er en norsk favoritt.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Skavisjå, eg les altfor mykje teikneseriar, ja. Fast kjøper eg alt som er av superheltutgivingar i Noreg (for tida er dette Egmonts "Spider-man", "Ultimate-Spiderman", "X-men" og bokserie "Alle tiders superhelter" og Seriehusets "Marvel Actionalbum" og "Marvel Superheltene") samt at eg nyleg starta abonnement på dei to største Batman-titlene i USA gjennom Outland. Den einaste ikkje-superhelt teikneserien eg kjøper fast for tida er nyutgivinga av "Alvefolket" i svart-kvitt-pocket. Åja, og så abonnerer eg på "Disneys Hall of Fame" frå Egmont. Ellers går det i dyre paperbacksamlingar av ulike seriar og ein Donaldpocket ein sjeldan gong innimellom (Les: når eg har intel på at det er tøffe historiar med Spøkelseskladden der). :P Blant favorittene mellom seriar eg kjøper i større paperbacksamlingar (og lastar ned når eg ikkje får råd til fyrstnemnde, hysj!) må vel "Lucifer" nemnest.

Forresten, teknisk sett kjøper eg "Valhalla" fast, men dei har vel ikkje utgitt nytt album på snart ti år, så... :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Ayreon
Asha’man
Asha’man

Post by Ayreon »

Leser ofte Donald, men den er ikke yndlingsserien min. Liker å lese gamle Asterix og Obelix og Sprint. Min yndlingsserie er Viggo. Den beste serien som enda lages er nok Pondus.
Purken den er bare slem, vi skal tagge på dem med kulepenn!!
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Jeg leser ofte pondus, som er min favoritt, men jeg sluker også både billy og donald.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

leser av og til tommy og tigernstripene i mamma sine ukeblader. that's it.

tegneserier er døllt.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Stine wrote:leser av og til tommy og tigernstripene i mamma sine ukeblader. that's it.

tegneserier er døllt.
:shock: Du er ikke riktig klok. Jaja. Tommy og Tigern er fett.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Sier meg enig med Stine.

Leste mye når jeg var liten. Mest Donald, Fantomet og Tommy og Tigern.
Nylig har jeg lest litt Larsons og stripene i aviser.

Nå er tegneserier stort sett bare kjedelig.
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Då har du lest feil teikneseriar. :wink: Å sei at teikneseriar er kjedeleg er som å sei at fjernsynsseriar er kjedeleg eller at bøker er kjedeleg - det er eit enormt medium med tusenvis av ulike innfallsvinklar og sjangre, og kvaliteten varierar dertil.

Klart, det kan jo vere at du tykkjer heile konseptet med å sjå bilete samtidig som tekst er kjedeleg, og i så fall kan du jo dømme heile greia, men eg klarar ikkje heilt å forstå korleis bilete+tekst=kjedeleg sånn heilt utan vidare. :?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Ja - jeg synes hele konseptet med tegneserier er kjedelig. Har lest mye forskjellig. Lest/prøvd å lese manga, superhelttegneserier, morsomme, julehefter, striper.
Jeg er enig at det kan være ok tidtrøyte av og til, men generelt synes jeg bilder og tekst er kjedelig og intetsigende.
hansito
Hengiven
Hengiven

Post by hansito »

Kjetil wrote:men generelt synes jeg bilder og tekst er kjedelig og intetsigende.
Av og til er det det samme med bare tekst.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Post Reply