Norsk språk

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Norsk språk

Post by Lanfear84 »

Okay, dette er et tema som opptar meg en del, og siden Stine begynte å snakke om det, tenkte jeg å begynne en ny tråd.

Hvorfor, åh hvorfor, er det så j***ig vanskelig å si kj-lyden? Det høres helt teit ut uten den. Men språkforskerne er overlykkelige... Dette er den første store forandringen i det norske språket på hundre år eller noe sånt, og de kan ikke vente til det blir vanlig å skrive Sjino, Sjøttkake, Sjell og Sjetil.

(oi, glemte av ei setning eller to)

Hva synes dere om denne utviklingen? Er det bra at det norske språket forandrer seg på denne måten? Er det enklere å si sj-lyd enn kj-lyd?
Last edited by Lanfear84 on Sun Apr 16, 2006 10:47, edited 1 time in total.
Don't Panic!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Og hva var det du ville diskutere sa du?
Urban tilværelse
Lanfear84
Hengiven
Hengiven

Post by Lanfear84 »

Hehe, gjort en liten edit
Don't Panic!
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Ok. :) Jeg synes personlig det høres sært ut, og når jeg leser det blir øyenbrynene mine trukket lenger ned i panna en normalt og rynker oppstår på nesa mi. Det betyr ikke at det muligens er en helt grei utvikling - vi ønsker jo utvikling, men akkurat nå holder jeg meg til det gamle gode. Jeg tror språket blir fattigere dersom vi mister "kj" lyden, og akter å holde på det jeg har lært til noen smartere enn meg kommer opp med virkelig gode argumenter for å innføre "sj."
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Det plager meg å bli kalt for Sjetil, men heldigvis er det ikke noen i min vennekrets som sier det. Utenom min mor, men hun sier det bare når hun bilr irritert :)

Er det noen ord som kan forveksles da, om Kj- blir byttet ut med Sj- eller Skj-?
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Dere har sikkert sett typisk norsk. Og i den forbindelse vil jeg si at bokstaven kjell burde bli innført hvis kj blir erstattet med sj, skj. Det hadde vært stas. Ellers så vil jeg gjerne gi uttrykk for at når jeg hører folk som ikke klarer å uttale kj-lyden, da ser jeg ned på dem som om de skulle vært primitive huleboere. Det er rett og slett patetisk, og irriterende.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

Kjetil wrote: Er det noen ord som kan forveksles da, om Kj- blir byttet ut med Sj- eller Skj-?
kjede - skjede :P

synes dette er en negativ utvikling, basert på at unde ikke gidder å lære seg å snakke ordentlig (evnt. at foreldrene ikke gidder). har også hørt om de som faktisk klarer å si kj, men som i stedet bruker sj, fordi det er lettere. :? det er vel først og fremst de som ikke har kunnet si det når de var yngre og har blitt vant med å si sj, og senere har lært seg å si kj.

hmja. uansett er det bare dumt. jeg har ikke noe imot forandringer, men når forandringene ikke har noen bedre grunn enn at folk ikke gidder å snakke korrekt, er det bare tåpelig.
tja, jo, kanskje det.

sitter for den blå ajah.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Hmm, da blir "jeg kjeder meg" fort til "jeg onanerer".

Spennende utvikling.
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Er helt håpløst!
''Jeg stikker en tur bort til Sjell jeg''
Skal man bort til Kjell eller Shell?

Her er den nye bokstaven, den alle bør bruke:
Image
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Det var den ja. Bra du la ut bilde av den. :)
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Det høyrest teit ut, ja, og eg kan ikkje fatte kva det er som er så vanskeleg med å uttale "kj".

Dersom eg nokon gong blir diktator vil det bli bøtelegging av feilaktige sj-uttalelsar. De er herved advart.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Moiraine Sedai »

Å, vær så snill å vurder en fast stilling som diktator, sj-lyden må utslettes en gang for alle (der hvor den ikke skal være, altså)!
. . .
Loki
Nae’blis
Nae’blis

Post by Loki »

Hm. Treng eg ikkje ein hær eller noko slikt for å begå kupp? Eller i det minste ein haug av lobbyister? Sponsorer? Personlege assistenter og vaktmestere?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Kjetil »

Er vel bare å verve deg, og begynn på bunnen, dernest jobbe seg oppover.

Ellers kan du gjøre som Hitler, du må bare finne et norsk parti å bli med i, et passe lite et. SV eller noe, de er ekstreme nok.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Akira »

Du trenger bare hjelp av meg.
Post Reply